סוכרת מסוג 1: איך לטפל?

(0)
לדרג

מחקר חדש מעלה כי תוספת מטפורמין לטיפול באינסולין, איננה מסייעת באיזון סוכרת מסוג 1 (סוכרת נעורים), אצל מטופלים עם עודף משקל. מה ניתן לעשות?

מאת: ד"ר מריאנה ירון

מחקר חדש שפורסם לאחרונה, בדצמבר 2015, בירחון המוביל JAMA, מצא כי בוגרים צעירים עם סוכרת מסוג 1 (סוכרת נעורים), אשר הינם בעלי עודף משקל או השמנת יתר, לא הצליחו לאזן את הסוכרת שלהם בהוספת מטפורמין לטיפול באינסולין, לאחר 6 חודשי טיפול.

האם עודף משקל והשמנת יתר שכיחים אצל מתבגרים הסובלים מסוכרת מסוג 1? מה אחוז הסוכרתיים הסובלים גם מעודף משקל או מהשמנת יתר?

עודף משקל והשמנת יתר הן אכן תופעות שכיחות אצל מתבגרים עם סוכרת מסוג 1 - זהו נתון העולה משמעותית, יחד עם האפידמיה הגלובלית העולמית של השמנת יתר. נתונים מגרמניה, אוסטרליה וארה"ב מראים כי קרוב ל-40% מהמתבגרים הסוכרתיים מסוג 1 סובלים גם מעודף משקל או מהשמנת יתר.

מהו הייחוד של המחקר המדובר? מה החידוש הגדול בו?

במחקר המדובר, בחנו את השפעתה של מטפורמין, התרופה הבסיסית להורדת רמות הסוכר בדם - ושיפור בתנגודת לאינסולין, בעיקר בקרב סוכרתיים מסוג 2, אצל סוכרתיים בוגרים מסוג 1 - וזאת, מתוך מטרה לבדוק האם תוספת מטפורמין לטיפול הסטנדרטי באינסולין, תוביל לשיפור באיזון רמות בסוכר אצל סוכרתיים מסוג 1.

המחקר בוצע בכ-26 מרכזים בארה"ב והשתתפו בו כ-140 מתבגרים בגילאי 12-19 עם סוכרת נעורים (סוג 1), החולים בממוצע כ-7 שנים במחלה. המשתתפים חולקו אקראית לקבוצות טיפול שונות, כאשר קבוצה אחת של 71 משתתפים קיבלו מטפורמין במשך 6 חודשים וקבוצה שנייה של 69 משתתפים קיבלו פלצבו.

ובכן, מה עולה מהמחקר? מטפורמין - לחולי סוכרת מסוג 1: כן או לא?

החוקרים מצאו כי ישנה ירידה קלה ברמות ה-HbA1c (המוגלובין מסוכרר) בקבוצת המטופלים במטפורמין, לאחר כ-3.5 חודשים, ירידה של כ-0.2% לעומת קבוצת הפלסבו, אצלם עלה המדד

בכ-0.1%. לאחר 6 חודשי טיפול במטפורמין, הסוכר עלה חזרה בשיעור של כ-0.2%.

האם היו ממצאים נוספים למחקר?

בנוסף, לא נמצא הבדל בעל משמעות קלינית במדידה הרציפה של רמות הסוכר בדם, בקרב שתי הקבוצות. כלומר, התוצאות הראו כי לא חל שיפור במצבם לאורך זמן, למרות תוספת המטפורמין. יש לציין כי טיפול במטפורמין נמצא מסייע בירידת במשקל - בהפחתה של מדד ה- BMI בין 5%-30%, בהפחתת אחוזי השומן בגוף ובהורדת מינון האינסולין היומי, לפחות ב-25%, אצל שליש ממשתתפי המחקר שנטלו מטפורמין.

מכאן, מסקנתם של החוקרים הינה כי הוספת מטפורמין לסוכרתיים מסוג 1 מתבגרים, הסובלים מעודף משקל, לצד הטיפול באינסולין, לא נתמך מחקרית - כטיפול יעיל להורדת רמות הסוכר בדם.

אם כך, ובהמשך לתוצאות המחקר - מה בכל זאת יכול לסייע באיזון רמות הסוכר בדם, בקרב חולי סוכרת סוג 1 מבוגרים (מעל גיל 18), הסובלים מהשמנת יתר?

ישנם מחקרים שהראו כי במבוגרים צעירים, חולי סוכרת סוג 1, אשר סובלים מהשמנת יתר, ניתן לעשות שימוש במשפחת התרופות analogues GLP1 וחוסמי תעלה SGLT2 - בכדי לסייע בהורדת המשקל וכן באיזון הסוכר בדם. המחקרים מראים נתונים ראשוניים והתחלתיים, על היעילות של קבוצות תרופות אלה בהורדת רמות סוכר, יחד עם הורדת משקל.

מה בנוגע לפעילות גופנית ותזונה נכונה?

יש חשיבות רבה ומהותית, לפעילות גופנית ותזונה המותאמת לכל מטופל. אכילה מאוזנת ופעילות גופנית עקבית מסייעת מאוד - אך הרבה פעמים אנו רואים שהדיאטה וההפחתה בתזונה סייעה בטווח הקצר, אך לא בטווח הארוך, תוך חזרה למשקל הקודם. במקרים של עודף משקל קיצוני, עד השמנה חולנית, נראה ירידות קלות - ולאחר מכן, חזרה למשקל הבסיס.

מהו אפוא המענה הטיפולי המקיף המומלץ?

ניתן לומר כי בכל מקרה של השמנת יתר, בקרב חולי סוכרת סוג 1 וסוג 2, ישנה חשיבות גבוהה למתן טיפול מקיף - הכולל דיאטנית, פעילות גופנית מבוקרת וקבועה והתמדה בכך; זאת, לצד הטיפול התרופתי המותאם, ומומחים מקצועיים נוספים לפי הצורך.

ד"ר מריאנה ירון היא מומחית ברפואה פנימית ואנדוקרינולוגיה, במכון לאנדוקרינולוגיה, יתר ל"ד ומטבוליזם במרכז הרפואי ת"א ע"ש סוראסקי ובמרכז DMC לטיפול בסוכרת.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת נעורים (סוג 1) טיפול והתמודדות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום