מחלת חניכיים: סיכון לסרטן שד?

(0)
לדרג

היסטוריה של מחלת חניכיים ועישון מעלה סיכון לסרטן שד חודרני בנשים בגיל המעבר. כ-12% מקרי סרטן יכלו להימנע במעשנות ללא מחלת החניכיים

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

ממחקר חדש עולה קשר אפשרי בין מחלת חניכיים ובין סיכון מוגבר לסרטן שד בנשים לאחר-מנופאוזה. כך על פי מאמר שפורסם במהלך חודש דצמבר בכתב העת Cancer Epidemiology Biomarkers & Prevention.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים זיהו קשר עקבי בין מחלת חניכיים לבין מחלות כרוניות, לרבות מחלת לב, אירועים מוחיים וסוכרת. במסגרת המחקר הנוכחי הם בחנו נתונים אודות למעלה מ-73,000 נשים לאחר-מנופאוזה, שלקחו חלק במחקר Women's Health Initiative.

המחקר הפרוספקטיבי הגדול כלל 40 מרכזים ברחבי ארצות הברית בין השנים 1994-1998. כרבע מהנשים הללו (26%) דיווחו על מחלת חניכיים.

מחלת חניכיים: סיכון לסרטן שד פולשני?

לאחר מעקב ממוצע של 6.7 שנים, 2,124 נשים (2.9%) אובחנו עם סרטן שד. האבחנה של סרטן שד נקבעה על-פי שאלונים עצמיים שנאספו מדי שנה ואושרו על-פי סקירה של הרשומות הרפואיות. החוקרים זיהו עלייה משמעותית בסיכון לסרטן שד פולשני בקרב אלו שדיווחו על היסטוריה של מחלת חניכיים.

אף על פי שהקשר נחלש מעט לאחר שנלקחו בחשבון הרגלי עישון ושנות חפיסה, הוא עדיין נותר משמעותי.

מחלת חניכיים ועישון בעבר ובהווה, סיכון למחלה

כאשר החוקרים בחנו את הנתונים לפי הרגלי עישון, הם זיהו עלייה קטנה ולא-משמעותית בסיכון לסרטן שד, על-רקע מחלת חניכיים בנשים שמעולם לא עישנו. בקרב מעשנות לשעבר שהפסיקו לעשן למעלה מ-20 שנים קודם לכן, תועדה עלייה לא-משמעותית בסיכון לסרטן שד.

עם זאת, בקרב מעשנות לשעבר שהפסיקו לעשן במהלך עשרים השנים האחרונות, נרשמה עלייה של 36% בסיכון, ובקרב מעשנות פעילות, היקף הקשר היה דומה (עלייה של 32%), אם כי מספר המקרים היה קטן (74 נשים בלבד).

החוקרים חישבו כי מספר מקרי סרטן שד שניתן למנוע עם הסרת מחלת חניכיים, כאשר כל יתר המשתנים נותרים דומים, עומד על 2.89% בכלל האוכלוסייה, 1.30% באלו שלא עישנו מעולם, 4.74% באלו שעישנו בעבר, 2.25% במעשנות שהפסיקו לעשן למעלה מעשרים שנים קודם לכן, 12.06% בנשים שהפסיקו לעשן במהלך עשרים השנים האחרונות ו-11.47% במעשנות פעילות.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:
פורום סרטן השד
פורום פריודונטיה, מחלות חניכיים ושתלים דנטליים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום