סרטן צוואר הרחם: שיפור באבחון

(0)
לדרג

שיעור התחלואה והתמותה מסרטן צוואר הרחם בישראל מהנמוכים במדינות ה-OECD. גם שיעור בדיקות הפאפ נמוך מבמדינות אלו אך משתפר. 231 חולות אובחנו ב-2012

מאת: מערכת zap doctors

שבוע המודעות לסרטן צוואר הרחם: על פי נתונים של משרד הבריאות כפי שמובאים על ידי האגודה למלחמה בסרטן בשנת 2012 נפטרו בישראל 76 נשים מסרטן צוואר הרחם, רובן יהודיות. 231 נשים אובחנו עם סרטן חודרני של צוואר הרחם (בעיקר בקבוצת הגיל 55-59), ו-883 נשים עם סרטן ממוקד שהוא השלב מוקדם של המחלה והניתן לגילוי מוקדם ע"י בדיקת פאפ.

סרטן צוואר הרחם הוא השלישי בשכיחותו בנשים בעולם אך שיעורי התחלואה והתמותה מסרטן זה נמוכים בישראל בהשוואה למדינות המערב. המגמות מצביעות על יציבות בשיעוריו בקרב נשים יהודיות ונשים ערביות.

שיעור בדיקת פאפ נמוך מהממוצע במדינות ה-OECD

שיעורו של הסרטן הממוקד (שלב מוקדם) היה גבוה ב-2012 פי 2.3 בנשים יהודיות (188 נשים), ופי 7 בנשים ערביות (19 נשים) בהשוואה לשיעורים שנצפו ב-1990, כלומר חלה מגמת שיפור באבחון המחלה בשלב המוקדם בעיקר בגילאי 25- 39. לעומת זאת, שיעור ביצוע בדיקת פאפ בישראל, הבדיקה לגילוי המחלה בשלב מוקדם, נמוך ועומד על 45%, בהשוואה ל-60% - שיעור הממוצע במדינות ה-OECD.

השיעור הגבוה ביותר של ביצוע בדיקות פאפ דווח בקבוצת הגיל 45-54. סרטן צוואר הרחם הוא השלישי בשכיחותו בנשים בעולם שיעורי התחלואה והתמותה מסרטן זה נמוכים בישראל בהשוואה למדינות המערב, והמגמות מצביעות על יציבות הן ביהודיות והן בערביות.

מגמת עלייה בהישרדות מסרטן צוואר הרחם

שיעור ההישרדות היחסית לחמש שנים מסרטן צוואר הרחם בנשים יהודיות עולה עם השנים ועומד על 71%. בנשים ערביות, עקב המספר הנמוך של חולות, ההבדלים בשנים אינם מהותיים וההישרדות עומדת על כ-70%. (בתקופות 1998-2003 ו-2008-2013 במדינות ה-OECD).

ממוצע ההישרדות לחמש שנים מסרטן צוואר הרחם בישראל גבוה יותר מאשר במדינות ה-OECD וישראל ממוקמת בין עשרת המדינות המובילות בהישרדות.

מניעת סרטן צוואר הרחם: חיסונים ובדיקת פאפ

סרטן צוואר הרחם היא מחלה הניתנת למניעה. ארגון הבריאות העולמי רואה בחיסון את המניעה הראשונית החשובה, וממליץ לחסן נערות בגילאי 9-13 נגד נגיף ה-HPV, לפני שהן מעורבות בפעילות מינית. מאחר שהחיסון אינו מגן מכל סוגי נגיף הפפילומה העלולים לגרום לסרטן צוואר הרחם, אין להסתפק בחיסון נגד הנגיף בלבד, אלא יש צורך לבצע בדיקת פאפ סמיר לגילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם.

בדיקת פאפ סמיר שגרתית של צוואר הרחם אחת לשלוש שנים היא הדרך הטובה ביותר לאבחן שינויים ברקמת צוואר הרחם.

גילוי מוקדם וטיפול בזמן ימנעו התפתחות גידול סרטני באזור זה. לנשים מגיל 25 עד 65 מומלץ לבצע כשגרה בדיקת משטח צוואר הרחם אחת לשלוש שנים.

חיסון לנערות ובדיקות פאפ לנשים בסל הבריאות

בנוסף לבדיקת הפאפ שבסל הבריאות, החל מינואר 2013 הוכלל החיסון למניעת HPV - וירוס הפפילומה האנושי, במסגרת סל הבריאות לנערות הלומדות בכיתות ח' והחל משנת הלימודים תשע"ו ניתן גם לנערים בגיל זה. לשאר הנשים, נכון להיום ניתנים החיסונים באמצעות הביטוח המשלים של קופות החולים ובהשתתפות עצמית כספית של המבוטחת. השיקול לקבלת החיסון צריך להילקח על ידי כל נערה או אישה בהתייעצות עם רופא המשפחה או הגינקולוג, תוך בקשה לקבל הבהרה ביחס ליתרונות ולחסרונות.

בואו לדבר על זה בפורום HPV - וירוס הפפילומה, קונדילומה, צוואר הרחם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום