חשיבות השמירה על היגיינת הפה

(0)
לדרג

היגיינת הפה היא גורם מרכזי במניעת מחלות חניכיים. מה חשיבותה של ההדרכה הרפואית בשמירה על ההיגיינה? מתי צריך להתחיל לצחצח את שיני הילד?

מאת: ד"ר שלמה לזרוביץ

במחקר שנעשה בגרמניה בשנת 2012 הצהירו למעלה מ-70% מהמשתתפים כי הם מצחצחים שיניים פעמיים ביום. עם זאת, מחלות חניכיים הקשורות לנוכחות רובד על גבי השיניים, הראו שכיחות של 99% לדלקת חניכיים ו-52.7% למחלת חניכיים. כל זאת, במדגם של מבוגרים בגילאים 35 עד 44.

נראה אפוא כי תדירות צחצוח השיניים איננה חשובה?

צחצוח השיניים נועד להסיר את הרובד החיידקי; תוצאות המחקר מצביעות על פער בין תדירות הצחצוח לבין יעילותו. אי הפחתת הרובד, למרות תדירות הצחצוח - נובעת מחוסר בכישורי ביצוע הפעולות הדרושות לשמירה על היגיינת הפה; חוסר יעילות בהסרה מכנית של הרובד החיידקי. משמע, היעדר כישורי היגיינת פה במבוגרים.

כלומר, למעשה מקור הבעיה הוא צחצוח לא יעיל ולא נכון?

אכן כך. לכן, לשיטות הדרכה לקידום בריאות הפה, יש חשיבות גבוהה במניעת מחלות חניכיים. ההשפעה שיש להוראות להיגיינת פה הניתנות בכתב ובעל פה, באופן כללי ובאופן אישי, היא השפעה רבה. על כך יש לשים את הדגש.

כיצד צריך להעביר את המידע הנכון באשר לשמירה על היגיינת הפה?

בעזרת פישוט העברת המידע, ייעוץ ספציפי ולא כללי והדרכה פרטנית, אשר תשפר את הבנת המידע של המטופלים, בכל הקשור להיגיינת הפה והבריאות. קיימות אסטרטגיות הוראה אישיות, של הנחיות לבריאות הפה.

במחקר, חולקו 83 מטופלים ללא סימנים קליניים של מחלות חניכיים - וניתנו הוראות בכתב, הוראות סטנדרטיות בעל פה והוראות אישיות בעל פה. מה היו התוצאות?

משתתפים שקיבלו הוראות אישיות בעל פה הראו את התוצאות הטובות ביותר. המחקר מצביע על יתרון ברור לשיטת ההדרכה האישית, הניתנת בעל פה. והמסקנות היו שיש לבצע טיפול אצל שיננית באופן קבוע כל 3-4 חודשים, כדי לשמור על היגיינת הפה והחניכיים.

מהן ההנחיות לטיפול יומיומי בשיניים?

ראשית, יש לצחצח שיניים פעמיים ביום במברשת מתאימה - ובצורה נכונה. שנית, יש חשיבות גם להתאמת סוג משחת השיניים, מבחינת יעילות ומצב הפה של הפציינט. כמו כן, חשוב להשתמש בחוט דנטלי, לניקוי בין השיניים ולבצע שטיפות פה לריפוי ולמניעה, לפי הצורך. החוט הדנטלי מגיע למקומות שמברשת השיניים איננה מצליחה להגיע אליהם. ולכן הוא יעיל ביותר, במלחמה במחלת החניכיים.

מה באשר לטיפול שיננית?

השילוב בין היגיינה עקבית ביתית - לבין טיפול תקופתי אצל השיננית, מונע את רוב מחלות הפה. ולכן חשוב לבצע טיפול מונע תקופתי, שבו השיננית תבצע גם בדיקה תקופתית של חלל הפה, לצורך זיהוי בעיות בפה.

מתי מתחילים לצחצח שיניים לילדים?

צריך להתחיל לצחצח שיניים לילדים משלב בקיעת השיניים. חשוב מאוד לעזור להם לצחצח שיניים עד גיל 7-8. בדרך כלל, רופא שיניים יפנה את הילדים לטיפול מניעתי ראשון אצל השיננית, סביב גיל 5. ההדרכה בצחצוח שיניים תינתן כבר אז גם להורים - ותכלול הדרכה גם בבחירת מברשת השיניים ומשחת השיניים (כולל כמות המשחה שיש לשים).

אצל ילדים, לעיתים גם מתעורר הצורך באיטומי חריצי שיניים וטיפול בפלואורידים; וזאת, כדי לחזק את עמידות השיניים בפני חומצות החיידקים הקיימות בפה. מניעה מוקדמת שומרת על בריאות פה טובה.

איזה בעיות מתעוררות בגיל מבוגר?

היגיינת פה לקויה עלולה לגרום למחלת חניכיים, שבעקבותיה יש דימום מהחניכיים, ריח רע מהפה וניידות של השיניים.

בנוסף, קיים סיכון למחלת העששת ולאובדן שיניים. במקרים בהם נעשה שימוש בתותבת, עלולה להתפתח פטרת, בעקבות הצטברות מזון מתחת לתותבת, שמהווה קרקע להתפתחות פטרת.

איך מטפלים במצבים של אובדן שיניים?

יש מספר דרכים לטפל בכך. אחת הדרכים היא בעזרת שתלים ושיקום קבוע בצורת כתרים או גשרים. אפשרות אחרת היא תותבת על שתלים; השתלים מאפשרים ליצב תותבות נוחות יותר. ויש גם האפשרות לתותבות שלמות של שיניים פלסטיות, המדמות מערכת שיניים -ומהוות תחליף.

כיצד יש לשמור על השיניים לאחר הטיפול?

יש לקבל הדרכה אישית להיגיינת הפה במרפאת השיניים; ובמקרים של מחלת חניכיים, מדי שלושה חודשים. במקרים של הגבלה בתנועה, מומלץ להיעזר במברשת חשמלית.

ומה אם יש תותבות?

החיידקים נצמדים לתותבות - ולכן כדאי לדאוג להשרות את התותבת בתמיסת חיטוי ייעודית לתותבת מידי יום; ולצחצח את התותבת במברשת מיוחדת לתותבות. בנוסף, יש לטפל בשחיקת שיניים, אם קיימת, בעזרת סד לילה (מכשיר פלסטיק שקוף, המפריד בין השיניים -ומונע את המשך השחיקה).

בכל מקרה של הופעת נגע בפה, שאינו חולף תוך שבועיים, יש להגיע לרופא לבירור - ולוודא שאין מדובר בגידול. בנוסף, יש לטפל ביובש בפה ולהרבות בשתייה ותזונה נכונה וכן לבצע ביקורת תקופתית קבועה אצל רופא שיניים.

ד"ר שלמה לזרוביץ הוא רופא שיניים.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת שיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום