הפרעות פוריות בגבר, סיכון למחלות

(0)
לדרג

הפרעות פוריות בגברים מלוות בסיכון מוגבר למחלות כרוניות דוגמת סוכרת, לב וכלי דם ושימוש בסמים ובאלכוהול בהשוואה לגברים שעברו ניתוח לחיתוך צינוריות הזרע

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

גברים הסובלים מהפרעות פוריות בסיכון מוגבר למחלות כרוניות אחרות, לרבות סוכרת, מחלות לב, התמכרות לאלכוהול ושימוש בסמים. כך על פי מאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת Fertility and Sterility בו דיווחו חוקרים על ממצאי מחקר חדש בנושא.

השוואה לגברים שעברו ניתוח לחיתוך צינוריות הזרע

במסגרת המחקר בחנו החוקרים נתונים אודות למעלה מ-115,000 מטופלים והשוו את התוצאות בקרב 13,027 גברים שאובחנו עם הפרעות פוריות על-רקע הפרעה זכרית עם התוצאות בקרב 23,860 גברים לאחר בדיקות זרע ופוריות ואל מול התוצאות בקרב קרוב ל-80,000 גברים לאחר ניתוח חיתוך צינוריות הזרע.

החוקרים בחנו 16 מצבים: יתר לחץ דם, סוכרת, היפרליפידמיה, מחלת כליות, מחלת ריאות כרונית, מחלת כבד, דיכאון, מחלת כלי דם היקפית, מחלת כלי דם מוחיים, מחלת לב איסכמית, מחלות לב אחרות, פציעה, התמכרות לאלכוהול, שימוש בסמים, הפרעות חרדה והפרעה דו-קוטבית. החוקרים לא כללו במחקר גברים שאובחנו עם המצבים הללו לפחות בשנה שלפני ובשנה שלאחר בדיקות הפוריות או לאחר ניתוח חיתוך צינוריות הזרע.

שיעורים גבוהים יותר של השמנה ושל עישון

בגברים עם הפרעות פוריות תועדו שיעורים גבוהים יותר של השמנה ועישון, אך גם לאחר שנלקחו בחשבון משתנים אלו, כמו גם הגיל, זמן המעקב והטיפול הרפואי, בגברים עם הפרעות פוריות תועד סיכון מוגבר למספר מצבים, בהשוואה לגברים שלאחר ניתוח חיתוך צינוריות הזרע או לאלו שהשלימו בדיקות פוריות. בגברים עם הפרעות פוריות בהשוואה לגברים שהשלימו בדיקות פוריות תועדה עלייה של 30% בסיכון לסוכרת, עלייה של 48% בסיכון למחלת לב איסכמית ושימוש לרעה באלכוהול, עלייה של 67% בסיכון לשימוש בסמים ועלייה של 19% בסיכון לדיכאון.

עלייה של 81% בסיכון לסוכרת ושל 60% למחלת כליות

בהשוואה לגברים לאחר ניתוח חיתוך צינוריות הזרע, באלו עם הפרעות פוריות תועד סיכון גבוה ב-9% לייתר לחץ דם, עלייה של 14% בסיכון להיפרליפידמיה, עלייה של 41% בסיכון למחלת לב איסכמית ועליה של 16% בסיכון למחלת לב אחרת. בנוסף, בגברים עם הפרעות פוריות, בהשוואה לגברים לאחר ניתוח חיתוך צינוריות הזרע, תועדה עלייה של 81% בסיכון לסוכרת, עלייה של 60% בסיכון למחלת כליות, עלייה של 53% בסיכון למחלת כבד ועלייה של 52% בסיכון למחלת כלי דם היקפית.

עם זאת, הקשר בין הפרעות פוריות על-רקע גורם זכרי לבין סיבוכים רפואיים עדיין אינו מובן היטב ויש להמשיך ולחקור בנושא.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום פוריות הגבר בדיקת פוריות, בדיקת זרע ובעיות פוריות אצל הגבר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום