רפורמה להסדרת הקנאביס הרפואי

(0)
לדרג

רפורמה ממשלתית: קנאביס יוכר כתרופה נרקוטית ויפוקח בהתאם. הגידול, השינוע וההפצה יופרדו ויפעלו מכוח רישיון. עו"ד ויינשטוק: תרגיל השהייה

מאת: מערכת zap doctors

בדרך לרפורמה מקיפה בתחום הקנאביס הרפואי: משרד הבריאות מפרסם היום (ג') את טיוטת המתווה שגיבש להסדרת תחום הקנאביס לשימוש רפואי ולמחקר לקראת הגשתו לאישור הממשלה, בהתאם להחלטת הממשלה משנת 2013 לאפשר למטופלים אספקה ראויה של הקנאביס ובמקביל למנוע זליגתו של הסם לשימוש שאינו רפואי.

התחום צפוי להיות מוסדר ומפוקח על ידי משרד הבריאות, משרד החקלאות והמשרד לביטחון פנים. על פי הרפורמה תתקיים הפרדה בין חוליות שרשרת הגידול, הייצור והניפוק כפי שקיימת הפרדה תאגידית בין חוליות לייצור ולניפוק בשוק התרופות והתכשירים. יותר מכך, מסתבר כי תינתן עדיפות לייבוא של מוצרי קנאביס או תכשירים רשומים ולעודד את יבואם ואספקתם למטופלים בארץ על פני גידולם וייצורם בארץ. המחקר הרפואי בתחום יימשך ויעודד על ידי משרד החקלאות.

להסיר את החסמים מפני החולים ולא כעישון

המגמה הכללית ברפורמה היא להסיר את החסמים הרבים המוצבים כיום בפני חולים הזקוקים להקלה שמספק הקנאביס. בהצעת המתווה נכתב בהקשר זה כי "משרד הבריאות מעוניין להסיר חסמים בכל הנוגע להתוויית, אספקת וניפוק הסם, כמוצר ראוי לשימוש רפואי, למטופלים היכולים להפיק ממנו תועלת רפואית". בהתאם לכך משרד הבריאות ימשיך לפרסם את אמות המידה הרפואיות לחלוקתו ולהכשיר רופאים ייעודיים למתן הקנאביס לחולים.

בהמשך תיבחן האפשרות לאפשר מתן מרשמים לקנאביס כמו לכל תרופה. בהתאם לכך גם נבחנת אפשרות לאסור הפצת מוצרי קנאביס הנצרכים בדרך של עישון ולעודד יצירת אלטרנטיבות לעישון הסם וזאת כדי להימנע ככל האפשר משימוש בעישון כדרך טיפול.

מתווה ההסדרה כבר בתוקף בכל הנוגע לרישיונות

מתווה ההסדרה יחול מידית בכל הנוגע לבקשות לרישיונות חדשים כך שבעלי רישיונות קיימים ידרשו להתאים את פעילותם לתנאי האיכות החדשים ולמתווה תוך שישה חודשים או שיאבדו את רישיונם.

חלוקת מוצרים שלא בבית מרקחת או דרך בית מרקחת תיפסק לכל המאוחר תוך שנה. בשלב זה מאושרים להפצה מוצרים בתצורות הבאות בלבד: תפרחות, בתפזורת או מגולגלות לצורת סיגריות, שמן ועוגיות המיועדות לשימוש על ידי ילדים. ניתן יהיה להפיץ גם מוצרים אחרים באישור משרד הבריאות כמקובל בתרופות ותכשירים רפואיים רשומים.

תרופה המונפקת בבית מרקחת בלבד: כיום הקנאביס הרפואי אינו רשום כתרופה או תכשיר ובמשרד הבריאות הוחלט שיש להתייחס למוצריו המשמשים למטרות רפואיות כפי שמתייחסים לתרופה או תכשיר רשומים הכוללים חומר המוגדר כסם מסוכן החייב בפיקוח ובהסדרה לצורך הבטחת בריאות הציבור. בהתאם לכך מוצרי הקנאביס יונפקו בבתי מרקחת שיבקשו לעשות כן ושיעמדו בתנאים הנדרשים. רוקח אחראי בבית מרקחת שיבקש לנפק מוצרי קנאביס יגיש למשרד הבריאות בקשה לקבלת רישיון מתאים לפי פקודת הסמים המסוכנים: "בהינתן הסיווג של קנאביס כסם מסוכן, כל הסדר הנוגע לשימוש רפואי בקנאביס במדינת ישראל צריך להיות קרוב ככל האפשר, להסדרים הנוגעים לשימוש בתרופות נרקוטיות".

רישיונות ייעודיים לגידול ולהפצה: לעת עתה לא יוגבל מספר העוסקים בתחומי העיסוק וכל אחד יוכל להגיש בקשה לקבלת רישיון זה ובתנאי שיעמוד בדרישות האיכות והאבטחה והתנאים הנדרשים. כל פעולה בצמח הקנאביס ובכלל זה גידול, ייצור, הפצה, החזקה, שינוע, בדיקות מעבדה, ניפוק או מחקר של צמח הקנאביס או מוצריו תמשיך להיות מחויבת בקבלת ברישיונות מתאימים לפי פקודת הסמים המסוכנים ובעמידה בתנאיו. תנאי הרישיונות לעוסקים בתחום יכללו דרישות איכות ואבטחה מחייבות ותנאים רלוונטיים נוספים בהתאם לסוג הרישיון.

גידול רק בחוות גידול ייעודיות: קנאביס יגודל רק בחוות גידול קנאביס, בבתי צמיחה מתאימים, שיחזיקו רישיון תקף לפי פקודת הסמים המסוכנים. לא יינתנו רישיונות לגידול לצריכה עצמית ולא יותר מחקר רפואי בחוות אלו. החוות יתנהלו, בין היתר, בהתאם לאמות מידה חקלאיות ראויות (תקן IMC-GAP לגידול קנאביס) בהתאם לקווים המנחים של ארגון הבריאות העולמי לצמחי מרפא.

חגי הילמן, יו"ר שולחן מגדלי הקנאביס הרפואי ברישיון בישראל, אמר בתגובה: המצב הנוכחי כרגע הוא בלתי נסבל, בעיקר עבור החולים הזקוקים לטיפול. כל שינוי בענף שיטיב איתם, עם המטופלים ועם העוסקים בענף הוא מבורך. סומכים על שר הבריאות הנוכחי שידע לדאוג לבריאות הציבור ולרווחת החולים, גם בענף חשוב זה.

"תרגיל השהייה" על רקע תביעת החקלאים?

עו"ד חגית ויינשטוק, המייצגת קבוצה של 13 חקלאים שעתרו בתביעה לקבל אישור לגידול קנביס רפואי, פרסמה תגובה נזעמת לפיה "רפורמת הקנביס והפניה לקבלת תגובות מהציבור הם תרגילי השהיה שנוקט משרד הבריאות במטרה לעכב קבלת החלטה בבית המשפט. מסמכי הרפורמה יוצרים מצג כאילו יש באמת פתרון במקום לקבל החלטה מידית".
הדיון בתביעה צפוי להתקיים ב-26 בינואר בבית המשפט המחוזי בתל אביב והמדינה צריכה למסור את תגובתה שבוע קודם לכן. הקבוצה כוללת חקלאים מכל הארץ כולל מעוטף עזה, הערבה ואזור הצפון שהם בעלי ניסיון רב שנים בחקלאות ועומדים בכל הקריטריונים שקבעה המדינה.

עו"ד ויינשטוק הוסיפה ואמרה כי "על משרד הבריאות לחדול מהתרגילים ולאשר לחקלאים המתאימים להצטרף באופן מיידי לגידול. לא יתכן שענף כה חשוב שעשרות אלפי חולים נשענים עליו כדי להבטיח את איכות חייהם יהיה מבוסס על שמונה מגדלים בלבד".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום