סרטן: דיקור סיני ואיכות חיים

(0)
לדרג

הטיפול בחולי סרטן, באמצעות הרפואה הסינית, כולל דיקור סיני וצמחי מרפא. מהי סגולתם של האסטרגלוס והפוריה? וגם: מחקר עדכני על שיפור איכות החיים בחולי סרטן

מאת: רונן רוזנבלט ניר

סרטן - מי מאיתנו לא מפחד מהאפשרות שיגיע רגע בו המילה הנוראית הזו תיכנס לחייו, בהקשר הרפואי שלה? האם לרפואה הסינית יש מה להציע אם וכאשר הרגע הזה חלילה יתרחש? עד כמה היא יכולה לסייע?

ראשית, יש להבין בקצרה מהו סרטן. גוף האדם ורקמותיו בנויים מאבני בנין קטנות הקרויות תאים. על אף העובדה שתאים בחלקי הגוף השונים עשויים להיראות ולתפקד באופן שונה, רובם מתחדשים באותו אופן. כלומר, באמצעות חלוקה הפועלת באופן מסודר ומבוקר. אם תהליך זה יוצא משליטה (מכל סיבה שהיא), ממשיכים התאים להתחלק בצורה לא מבוקרת - והופכים "סרטניים".

האם קיים רק סוג אחד של סרטן? מהי שכיחות המחלה?

כאשר שומעים את המילה "סרטן", יש לדעת כי לא מדובר במחלה אחת בודדת, אלא על קבוצת מחלות המכילה למעלה מ-100 סוגים שונים של סרטן. ההבדל ביניהם תלוי באיבר בו הוא מתפתח. על פי נתוני משרד הבריאות לשנת 2008, נתוני שכיחות הסרטן הממוצעים מפחידים.

נתונים אלה מראים כי כ-40% מקרב הגברים (גבר אחד מכל 2.5 גברים) יחלה בסרטן כלשהו וייאלץ להתמודד עימו מתישהו במהלך שנות חייו. הנתונים לגבי נשים הם כי 35% מקרב הנשים (אישה אחת מכל 3 נשים) תחלה בסרטן כלשהו ותתמודד עימו בשלב כלשהו של חייה.

האם יש התפתחויות רפואיות מעודדות בכל הקשור לאבחון או טיפול בסרטן?

לאחר קריאת הנתונים הקשים הללו, הבשורה החיובית היא כי מדע חקר הסרטן הולך ומתפתח במהירות - ובחלוף השנים, נמצאו בדיקות ותרופות חדשות, שמטרתן לזהות את הסרטן ולטפל בו - עוד בשלביו המוקדמים. עם זאת, למרבה הצער, יש לציין כי הטיפולים הללו מלווים על פי רוב בתופעות לוואי לא פשוטות, אשר לא מקלות על תפקודם היומיומי של אותם חולים. תופעות אלה עלולות לכלול כאבים, בחילות, הקאות, שלשולים, דיכאון וחרדה, עייפות ועוד.

מהי רפואה משלימה, בהקשר של טיפול בסרטן?

המונח הנפוץ כיום, "רפואה משלימה", הינו תיאור לקבוצת טכניקות טיפול, שאינן לוקחות חלק ברפואה המערבית (הקונבנציונלית). חלק מהטכניקות מגיע מהרפואה הסינית: דיקור סיני (אקופונקטורה), צמחי מרפא סיניים ועוד.
מטרתה של הרפואה המשלימה היא לתת טיפול "משלים" לטיפול הנפוץ והמקובל של הרפואה הקונבנציונלית. כיום קיים מונח חדש ברפואה - "רפואה אינטגרטיבית". ניתן למצוא יחידות לרפואה אינטגרטיבית, כמעט בכל בית חולים בארץ המכבד את עצמו, כמו גם בשאר מדינות המערב.

האם יש מחקרים על יעילות הרפואה הסינית, בכל הקשור לשיפור איכות חייהם של חולי סרטן?

בחודש שעבר התפרסם מחקר בתחום זה, בכתב העת "Oncotarget" - ומסקנות המחקר היו כי הרפואה הסינית עשויה לשפר את איכות חייהם של חולי הסרטן. המחקר המדובר הוא מסוג מטא אנליזה; כלומר, מחקר בו משולבים ומנותחים תוצאותיהם של מחקרים אחרים שנעשו קודם לכן.

במחקר שולבו ונותחו 6,806 מקרים של חולים שאובחנו כחולים בסרטן. בסך הכול, שולבו נתונים של 67 מחקרים שונים. המחקרים בוצעו בין השנים2000-2013 בנושא רפואה משלימה וסרטן. 51 מהמחקרים ששולבו עסקו בנושאים מגוונים, כגון: טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), טכניקות הרפייה, דמיון מודרך, טיפול באמצעות מוזיקה ועוד. 16 מחקרים נוספים, מכלל המחקרים, עסקו ברפואה סינית (דיקור סיני, צמחי מרפא וטווינא, שהיא סוג של מסאג' סיני).

באיזה סוגי סרטן עסקו המחקרים?

כל המחקרים חולקו לעשר קטגוריות, על פי הסיווג הבינלאומי למחלות (ICD). סוגי הסרטן הנפוצים ביותר במחקר היו: סרטן במערכת העיכול, סרטן השד, סרטן הרחם, סרטן ריאות ומערכת הנשימה. הממדים שנבדקו היו מדדים אובייקטיבים, על פי סרגלים בינלאומיים. המדדים היו: איכות חיים, דיכאון, רמת כאב, עייפות ואיכות השינה, שילשול, פעילות מערכת העיכול וזמן החלמה מניתוח.

ממצאי המחקר היו כי למרות שטכניקות רבות מהרפואה המשלימה עשויות להביא לשיפור באיכות חייהם של חולי הסרטן, ניכרו טכניקות אשר בלטו במיוחד. טכניקות אלה היו הטכניקות מן הרפואה הסינית. הייחוד שלה היה בשיפור משמעותי וחסר תקדים באיכות החיים באופן כללי (ע"פ סרגל המדד), בהפחתת רמת הכאב, בהפחתת רמת העייפות, בהפחתת רמת הדיכאון, בהפחתה בשילשול, בשיפור איכות השינה, בשיפור תפקוד מערכת העיכול ובקיצור זמני ההחלמה לאחר הניתוח.

הרפואה הסינית הכירה את מחלת הסרטן כבר בשנת 1,600 לפני הספירה, זמן רב לפני שהופיעה הרפואה המערבית. פירוט נרחב לגבי מגוון סוגים של סרטן נמצא בכתבים שנכתבו עוד בשנת 200 שנה לפני הספירה.

ואחרי כל אלה, מה מציעה הרפואה הסינית? מהם הטיפולים האפשריים?

הטיפול לחולי הסרטן, באמצעות הרפואה הסינית, יכלול סדרת טיפולים באקופונקטורה (דיקור סיני) וצמחי מרפא סיניים. הדיקור הסיני מתבצע באמצעות החדרת מחטים דקיקות לגוף - בנקודות מפתח. הדיקור הסיני איננו כואב כלל, אך עם זאת עשויה לפעמים להיות מורגשת תחושת לחץ קלה באיזור, חום או גרד, אך לא יותר מכך.

כאמור, בנוסף לדיקור הסיני, הטיפול יכלול נטילת פורמולה צמחית על בסיס יומי. אותה הפורמולה מורכבת ממספר צמחים העובדים יחדיו בסינרגיה, שמטרתם לחזק את האפקטיביות של הדיקור הסיני - ולהביא להטבה מהירה יותר בתסמינים. צמח האסטרגלוס (Huang Qi) הינו אחד הצמחים העיקריים, הנמצאים בשימוש בטיפול במקרים אונקולוגיים.

מהן הסגולות של צמח האסטרגלוס (Huang Qi)?

במהלך השנים, הוא תועד כמעודד ייצור של כדוריות הדם הלבנות, וכך הוא מחזק את מערכת החיסון, נושא חשוב וחיוני בטיפול נגד הסרטן. במהלך השנים, נמצאו גם בצמחים אחרים חומרים שונים, הפועלים כנגד התאים הסרטניים. חלקם משמשים כיום לתרופות חדשות נגד מחלת הסרטן. דוגמא נהדרת לצמח שכזה היא הפוריה (Fu Ling). מחקרים הראו כי היא קשורה לגרימת מותם של תאי סרטן. אבל, להבדיל מהכימותרפיה, צמח זה, כמו שאר הצמחים, אינו פוגע בתאים הנורמליים - והוא ניתן לצריכה לפרק זמן ארוך, כדי למנוע את הישנות המחלה. זאת, כמובן, לאחר שטופלה באמצעות הגישות הקונבנציונלית.

לסיכום: נראה כי יחלפו עוד שנים רבות, עד שלמדע תהיה היכולת לנטרל את הסרטן. אך עם זאת, נראה כי בכל יום שחולף, אנו עושים צעד קטן נוסף בכיוון. זאת, בזמן שעוד ועוד תרופות מתגלות, במטרה להילחם במחלה הארורה הזו.

חשוב לקחת לתשומת הלב כי גם כיום קיימת דרך אחרת - ואין צורך לסבול מתופעות הלוואי של התרופות הללו. אותה דרך משלימה יכולה לסייע לאותם אנשים שחלו בסרטן - ואיכות חייהם נפגעה כתוצאה מהטיפול. פנייה למטפל מוסמך ברפואה סינית עשויה להיות צעד ראשון, בדרך לחזרה לחיים - ושיפור איכות החיים.

רונן רוזנבלט ניר הוא מומחה לרפואה סינית. מטפל בדיקור סיני בבעיות כאב, בעיות פוריות ומחלות ילדים. מטפל בקליניקה למשפחה לרפואה סינית בתל אביב.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה סינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום