מיון: ללא מומחים ברפואה דחופה

(0)
לדרג

כך על פי מנהל מיון תל השומר. מבקר המדינה: חולים נפטרו או הפכו נכים לצמיתות בגלל שלא טופלו בזמן. משרד הבריאות: בקרוב יישומון לעומס במיון

מאת: מערכת zap doctors

בדיון סוער שקיימה אתמול (ג') הוועדה לביקורת המדינה בסוגיית חדרי המיון בארץ נשמעו טענות מדאיגות אודות טיב השירות והטיפול לו זוכים החולים המגיעים אל חדרי המיון. על פי משרד מבקר המדינה חולים נפטרו או הפכו נכים לצמיתות, בגלל שבעייתם הרפואית לא זוהתה בזמן וזאת בגלל מחסור ברופאים המומחים ברפואה דחופה בחדרי מיון.

עוד הסתבר מבדיקת המבקר כי משרד הבריאות לא קבע הנחיות לטיפול בחולים השוהים במקום שהייה ממושכת, לא נקבע זמן מקסימלי לטיפול, לא קבע מדיניות וכללים במוקדי הטיפול בקהילה ויותר מכך, הם אף פועלים ללא רישוי.

35% מהפונים לחדרי מיון ללא הצדקה רפואית

ד"ר ג'קי אור, מנהל חדר מיון בתל השומר, התריע כי במרבית חדרי המיון בארץ פועלים רופאים שאינם מומחים ברפואה דחופה ומרביתם אינם מומחים בבעיות עליהם מתלוננים הפונים. הוא קרא לתגמל רופאים המומחים ברפואה דחופה כדי להשאירם במערכת הציבורית והוסיף כי 35% מהפונים למיון, פונים שלא לצורך.

משרד הבריאות: בקרוב יישומון לעומס בחדר המיון

משרד הבריאות ישיק בקרוב יישומון (אפליקציה) שתדווח על מהירות ההגעה לחדר המיון הקרוב ומה זמן ההמתנה המשוער שם לבדיקת רופא. לדברי פרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, זמן ההמתנה הממוצע כיום הוא כשלוש שעות, אך הנתונים משתנים בהתאם לשעות היום ולעונות השנה.

עוד לדבריו של פרופ' אפק, בשנה הקרובה יתוקצבו חדרי המיון ב-70 מיליוני ¤ והחל משנת 2017 ב-105 מיליוני ¤, אושרו 60 תקנים חדשים לעוזרי רופאים, 60 תקנים לרופאים ביניהם לרופאים-מומחים, 70 תקנים לאחיות וכן מנהלנים-רפואיים. אפק הוסיף כי המשרד קבע מדדי איכות וכי מתבצעת בקרה על המוקדים בקהילה, בפרט בפריפריה אך גם בערים הגדולות, כדי להפחית את העומס בחדרי המיון.

לדברי שלמה בשקוב, נציג האוצר, ניתנה העדפה בהקצאת תקציב למיטות למחלקות הפנימיות, עד כשליש מכלל תקציב ההצטיידות, תומרצו אחיות לעבודה במשמרות בחדרי המיון, וניתנה העדפה לרופאים בפריפריה. נציגת האגודה לזכויות החולה קבלה כי לעתים חולים נאלצים להמתין 9-10 שעות לרופא מומחה במיון, ואילו ח"כ אורן חזן (הליכוד) התלונן כי חולים רבים אינם עוברים את מלוא הבדיקות הנדרשות, בגלל זמן המתנה ממושך והחלפת משמרות.

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ קארין אלהרר הדגישה כי "טיב השירות בחדרי המיון משפיע באופן ישיר על עוצמת הנזק הבריאותי הישיר והעקיף, מיידית ולטווח הארוך. מערכת הבריאות צריכה להפנות חולים אל חדרי המיון רק במידת הצורך בכדי שהמשאבים יופנו אל החולים שבאמת זקוקים לטיפול שם וגם למען זה שהצוות המטפל בחדרי המיון יהיה מקצועי וגדול דיו. משרד הבריאות לא יכול לחכות כל שנה לרגע שחדרי המיון יקרסו תחת הנטל. בבריאות, צריך להקדים תרופה למכה. בוודאי אם המכה ידועה מראש, כבר שנים, ורק הולכת וגדלה".

שרת הבריאות לשעבר, יעל גרמן, אמרה בדיון כי "חדרי המיון הם חוט השדרה של בתי החולים, והערך המוסף של הרפואה הציבורית. כשלושה מיליוני איש פוקדים אותם מדי שנה, בכל האירועים הרפואיים המיידים והדחופים ולאור מצוקת כוח האדם המתגלה שם, הקמתי ועדה ואני ממליצה ליישם מסקנותיה"

בואו לדבר על זה בפורום רפואה דחופה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום