דיקור סיני לילדים ותינוקות

(0)
לדרג

ילדים אמנם מפחדים לפעמים מזריקות וחיסונים. אבל בכל הקשור לדיקור סיני, תתפלאו לגלות שילדים פשוט אוהבים את זה. רפואה סינית לילדים - מדריך מיוחד

מאת: רונן רוזנבלט ניר

איך יכול להיות שילדים יתחברו לרפואה סינית? הרי הם ממש לא אוהבים ללכת לרופא; ובטח עוד פחות לקבל זריקות וחיסונים, לא?! ובכן, תתפלאו לשמוע עד כמה הדיקור סיני דווקא הופך חוויתי עבורם, תוך כדי מתן טיפול שלם, טבעי ובריא יותר.

כיום אנו רואים יותר ויותר הורים המחפשים פתרון טבעי ומשלים לזה שילדם מקבל מן הרפואה הקונבנציונלית, במסגרת קופת החולים. זאת, כמובן, כדי להפחית עד כמה שניתן את צריכת התרופות של הילדים. הסטטיסטיקה מצביעה כי דרישה זו - לרפואה משלימה, נמצאת במגמת עלייה ברורה, בין השאר גם לאור העובדה כי ילדים סובלים היום הרבה יותר מתחלואה כרונית מאשר בעבר.

האם קיימים הבדלים בין הרפואה המערבית והרפואה הסינית (דיקור סיני)?

הרפואה המערבית באה לטפל במקרים דחופים. מקרים כמו דלקות חריפות, מקרים בהם קיים חשש לסכנת חיים, או כל מקרה אחר הדורש טיפול ברמה המיידית (כמו שבר, לדוגמא). הרפואה המערבית תסייע לטפל בסימפטומים המידיים אותם מציג הילד. לעומתה, הרפואה הסינית פועלת בצורה מעט שונה. רפואה זו מאמינה כי לגופנו היכולת הטבעית לרפא את עצמו - ומטרתה להשיב את אותה היכולת לגוף, על מנת שזה יתגבר על החולי. היא עושה זאת באמצעות שאיפה לאיזון אנרגטי, שכן הרפואה הסינית גורסת כי העדרו של איזון אנרגטי בגוף הוא המקור לתחלואה. היא מתמקדת ב"שורש" (ממנו נובע חוסר האיזון), היוצר את הופעתם של "ענפים", שהם הסימפטומים שהילד מציג. היא רואה את הילד כמכלול אחד, הכולל את הגוף ואת הנפש, סביבתו ואורח החיים שלו. הטיפול ברפואה הסינית נבנה ומותאם באופן אישי וספציפי לכל ילד, בהתאם לצרכיו באותו רגע נתון - והם עשויים להשתנות בכל פעם בהתאם לשינוי בנתונים.

אם כך, כיצד היא מביאה לאיזון?

הרפואה הסינית שואפת לאיזון באמצעות שפעול נקודות מסויימות המנחות את הגוף ומעודדות אותו לשוב ולפעול במטרה להבריא, או במילים אחרות, להביא את עצמו לידי איזון. כל זאת, באופן הכי טבעי ובטוח. הנקודות הללו הן "נקודות הדיקור" המצויות על גבי מסלולי אנרגיה קבועים בגוף, המחוברים לאיברים. באותם מסלולי אנרגיה, מתקיימת זרימה חופשית של צ'י (אנרגיה) באופן קבוע ותמידי, אך אם נוצרת הפרעה לזרימתו, ייגרם אותו חוסר איזון אשר יוביל להופעת מחלות. לפיכך, שפעול הנקודות הללו לא רק יסייע בהסדרת האיזון בגוף ויביא להעלמת הסימפטומים, אלא גם יתמוך בגופו של הילד ויזין אותו, במטרה לצמצם ואף למנוע חזרה של אותם סימפטומים גם בעתיד. עולה אפוא כי הרפואה הסינית מתפקדת הן כרפואה מטפלת והן כרפואה מניעתית.

מעל לכל, חשוב להדגיש כי מדובר ברפואה טבעית שאיננה מכילה תרופות כימיות; וכך, מן הסתם, נחסכות תופעות הלוואי שתרופות אלה עלולות לגרום. הרפואה הסינית כוללת מספר טכניקות טיפוליות - ובהן: אקופונקטורה (דיקור סיני), צמחי מרפא סיניים וטווינא (מסאז' סיני).

לשמחתנו, רופאי הילדים שולחים היום את מטופליהם לטיפול משלים ברפואה סינית; וזאת, בעיקר במקרים בהם לא נמצא הגורם למחלה, או כאשר הפתרון ו/או ההחלמה לוקים בחסר. גם מקרים בהם מבקשים ההורים או הרופאים למנוע ניתוח מסוים, מתאימים מאד לטיפול.

ניתן לציין כמה דוגמאות למקרים כאלה; ובין הבולטות שבהן: דלקות גרון או דלקות אוזניים חוזרות ונשנות, בהן מטופל הילד שוב ושוב באנטיביוטיקה, אשר מביאה להטבה זמנית - ואז שוב להתפרצות, עד שמומלץ לו לעבור ניתוח (כפתורים, לדוגמא), כדי למנוע דלקות בעתיד. בחלק לא מבוטל מהמקרים, אכן ניתן למנוע את הניתוח - וזאת באמצעות הטיפול המדוייק שהותאם לילד וכולל שינויים באורח חיים (בין השאר, שינויים תזונתיים).

באיזה מחלות ילדים הרפואה הסינית יודעת לטפל?

פרט למקרים שתיארתי להלן, יודעת הרפואה הסינית לטפל בקשת רחבה של מחלות ילדים: מחלות דרכי הנשימה (אסתמה), אלרגיות כרוניות, מערכת חיסון מוחלשת (במקרה זה, הילד חולה שוב ושוב -ונראה כי נדבק בכל מחלה העוברת לידו), בעיות במערכת העיכול (שילשולים, עצירויות, כאבי בטן וכו'), הפרעות קשב וריכוז (ADHD), דלקות שתן חוזרות ועוד.

האם הילדים אינם מפחדים מהמילה "מחט"?

אחד הסודות הכמוסים ביותר שלי, הקשורים בטיפול בילדים, הוא שאני לעולם אינני מזכיר את המילה "מחט" או "מחטים" או "דיקור" בפני מטופליי הצעירים - וכך אני מדריך גם את ההורים. אצלי, בקליניקה, יש רק "נקישות". מדוע דווקא "נקישות"? לאמיתו של דבר, אכן מדובר במחטים, אם כי דקות וקטנות עוד יותר מאלה המשמשות בטיפול במבוגרים.

באמצעות נקישה קלה, אני מכניס את המחט למספר שניות בלבד. שינוי פשוט זה במינוח יוצר הבדלים של שמים וארץ, בתפיסתו של המטופל הצעיר - ובדרך בה הוא חווה את הטיפול, או מוכן לקבלו.

בעקבות השינוי הזה במינוחים, ניתן לומר שמעטים הילדים שמסרבים לטיפול; אך אם וכאשר יש ילדים שעדיין חוששים, קיימות טכניקות טיפול חדשניות, המבוססות על אותו בסיס עתיק יומין של הרפואה הסינית, אך תוך שימוש בטכנולוגיה מודרנית.

למעשה, מדובר בדיקור ללא מחטים. דיקור כזה מתבצע באמצעות מכשיר לייזר דמוי עט, או במכשיר מיקרוקורנט. שניהם משמשים כתחליף לאותה טכניקה חודרנית של דיקור - ופועלים למעשה על רעיון שיפעול נקודות הדיקור. הלייזר עושה זאת באמצעות קרן אור דקה ומדויקת; ואילו המיקרוקורנט באמצעות תדרים חשמליים נמוכים (מיקרואמפר).

איך נראה טיפול בדיקור סיני לילדים (נקישות)?

במפגש הראשון, שאורכו כ-45 דקות עד שעה (מפגש זה נחשב לארוך יחסית, בהשוואה לשאר הפגישות) ישאל המטפל שאלות רבות, כדי לברר כמה שיותר פרטים לגבי ההיסטוריה הרפואית של הילד, תוך כדי מתן דגש להתבטאויות ההתנהגויות והפיזיות. יישאלו גם שאלות רבות לגבי הרגלי הצריכה של הילד (הרגלי תזונה ואורח חיים). בתום החלק הזה, שנקרא גם "תשאול", מתחיל החלק הטיפולי, בו מתבצע הדיקור במהירות. זמן השארת המחטים משתנה, בהתאם לגיל המטופל והמטרה הטיפולית. לרוב, מדובר במספר שניות אצל תינוקות וילדים קטנים - והוא גדל עד למספר דקות, בהתאם לגיל הילד. לאחר מכן, אורכו של כל מפגש כ-30-45 דקות.

חשוב מאוד לציין כי ההטבה בסימפטומים תגיע לאחר מספר טיפולים - וכי לא ניתן לבדוק את יעילות הטיפול רק לאחר הטיפול הראשון או השני. לרוב, מדובר בצורך לבצע סדרת טיפולים אשר גודלה משתנה אף הוא בהתאם לגיל המטופל, לחומרת המחלה ולפרק זמן הופעתה (כרוניות).

אחת מן השאלות החוזרות על עצמן היא "מאיזה גיל יכולים ילדים לקבל טיפול בדיקור סיני" ובכן, דיקור סיני יכול להינתן בכל גיל. עוד בחודשים הראשונים של התינוק, ניתן לסייע לו במגוון רחב של בעיות תינוקות כמו גזים, סיוטי לילה וכו'.

כאבא וכמטפל, חשוב לי לתת את הטיפול בדיקור סיני לילדיי, כדי להקנות להם בריאות שלמה וטבעית יותר. לצורך כך, אני דוגל במדיניות הפחתת צריכת מתוקים - ובמסגרתה אני מגביל את הקטנים לחטיף מתוק אחד ביום לפי בחירתם (מדובר בחטיף קטן, כמובן). השילוב של הדיקור הסיני והשינויים התזונתיים מועיל ללא ספק לחיזוק מערכת החיסון שלהם ולעובדה הניכרת לעין, שהם אכן חולים פחות מחבריהם לגן.

לפני מספר שבועות, לדוגמא, פנה אליי בני מיד כשהתעורר בבוקר ואמר לי: "אבא, אני צריך דיקור, אני משתעל".

לצערי, יוצא לי לראות לא פעם את כמויות המתוקים שההורים מאביסים בהם את ילדיהם הצעירים. בין אם במטרה לזכות לכמה דקות של שקט ומנוחה, ובין אם "סתם", מתוך רצון "לפנק"; כך או כך, חייבים לזכור שאותו "שקט" המתקבל לאחר אכילת המתוק הוא זמני בלבד - ועשוי להתחלף במהרה בהתנהגות קיצונית או יוצאת דופן. במקביל, מחליש המתוק את גופו של הילד ותורם בהמשך לתחלואה. לא פלא כי זמן קצר לאחר מכן, אני שומע את אותם הורים מספרים לי על כך שהילד שלהם שוב נשאר בבית כי היה חולה, או ששוב הוא מטופל באנטיביוטיקה כי התפרצה לו דלקת בגרון.

לסיכום: אין כיום ספק לגבי יעילותה של הרפואה הסינית לטיפול בילדים ותינוקות. לכן, חשוב מאוד להציע להם טיפול כולל, כזה הבא להשלים את הטיפול המערבי שקיבלו, וזאת על מנת שיחלו פחות, ישתמשו פחות בתרופות; ובהתאם, יסבלו פחות מתופעות הלוואי שהתרופות גורמות. השיפור באיכות החיים שלהם יהיה בולט לעין.

רונן רוזנבלט ניר הוא מומחה לדיקור סיני וצמחי מרפא סיניים.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה סינית לילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום