שפעת החזירים: 4 נפטרו השנה

(0)
לדרג

משרד הבריאות: 4 אנשים שלא היו מחוסנים נפטרו השנה משפעת ועוד 58 חולים קשים. עדיין נותרו חיסונים. ח"כ אלאלוף: להתחסן מיד ולחסן בבתי אבות

מאת: מערכת zap doctors

על פי נתוני משרד הבריאות השנה נמנו 58 חולים קשים בשפעת ו-4 נפטרו כתוצאה מהמחלה. כך הסתבר בדיון דחוף שקיימה היום (ג') ועדת הבריאות של הכנסת בעקבות התפשטות שפעת החזירים והמחסור בחיסונים נגד שפעת. הדיון נערך ביוזמת חברי הכנסת אורי מקלב, אחמד טיבי ויואב בן צור.

מנהלת האגף לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות, ד"ר אמיליה אניס, שסיפקה את הנתונים ציינה עוד שאף אחד מהנפטרים לא חוסן. ד"ר אניס הציגה השוואה של הנתונים השנה לשנים קודמות. כך למשל בחורף שעבר נמנו 75 חולים קשים ו-9 נפטרו, בחורף 2013-2014 הייתה התפרצות קשה הרבה יותר ואז נמנו 116 חולים קשים בשפעת ו-30 איש נפטרו. לפני כשלוש שנים בחורף 2012-2013 המספרים היו קשים אף יותר כשנמנו 134 חולים קשים בשפעת ו-34 נפטרו. תחלואה קשה במיוחד הייתה בין השנים 2009-2010, אז חלו במחלה 232 איש ונפטרו 96 איש.

עוד אמרה ד"ר אניס: "משרד הבריאות פנה לקופות החולים לפני תחילת עונת השפעת ושוב בחודש דצמבר, על מנת שיחדשו את מלאי החיסונים שברשותן. בשנה שעברה חוסנו 21% מתושבי המדינה, השנה כ-20% עד כה. יש בעיית ייצור עולמית וכתוצאה מכך מלאי מוגבל. מנות של תרכיב חי מוחלש הוזמנו ולא הגיעו לארץ, ואין לנו שליטה על זה".

לפני שנה הושמדו חיסונים בעלות של 2,500,000 ש"ח

האחראים על חיסוני השפעת, אסתר רפאלוביץ' בקופת חולים כללית ונדב פרץ בקופת חולים מכבי, אמרו כי יש חיסונים בסניפי קופות החולים ובמלאי, ואם קיים חוסר במרפאה ספציפית משנעים אליה חיסונים ממרפאה אחרת. "ביום רגיל מתחסנים 3,000 איש, אך בעיצומה של בהלת השפעת נהרו 30 אלף איש ביום.

לפני שבועיים נותרנו עם מלאי של 100 אלף חיסונים וזימנו אנשים, אך רק מעטים מגיעים", אמרה רפאלוביץ'. "אנחנו משקיעים עשרות מיליוני שקלים בפרויקט חיסוני השפעת, אך אנשים לא מגיעים להתחסן. בשנה שעברה השמדנו 110 אלף חיסונים בעלות של מעל שניים וחצי מיליון שקלים", אמר פרץ.

תרעומת בוועדת הבריאות על חוסר במידע אמין לציבור

בקרב חברי הוועדה הובעה תרעומת קשה על מערכת הבריאות נוכח הידיעות הסותרות בדבר מלאי החיסונים, על אי הגעת המידע לציבור הקשישים שאינו מחובר לאינטרנט ולרשתות החברתיות ועל "הבלגן" מדי חורף.
ח"כ מקלב: "הציבור מבולבל; מצד אחד קוראים לו לבוא ולהתחסן, ומצד שני כשמגיע נתקל בשלטים המבשרים כי מלאי החיסונים אזל".

ח"כ טיבי: "אני לא מבין את המחסור וחוסר הסדר. זה לא וירוס חדש שלא ידענו עליו בחמישים השנה האחרונות, זה פרויקט שחוזר על עצמו מדי שנה. מדוע זה קורה?"

ח"כ מאיר כהן: "הקופות לא מעוניינות ברכישה מסיבית כדי לא להוציא כספים לחינם ולהיתקע עם מלאי לא מנוצל. יש כאן ארבעה אנשים שמתו השנה, כי לא היו מיודעים בצורך להתחסן".

קריאה לחסן בבתי אבות ובקשה מהציבור להתחסן

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף, סיכם את הדיון כשאמר: "הקמפיינים באינטרנט לא מגיעים אל אוכלוסיות היעד החלשות, כמו קשישים וחרדים. על משרד הבריאות לרכז את הטיפול בחיסונים, להחזיק המלאים אצלו, ולהכתיב לקופות החולים כיצד לנתב אותם. אין לסמוך על הרצון הטוב ויוזמתם האישית של האזרחים, אלא ליזום הגעה למקומות בהם יש "קהל שבוי", כמו בתי אבות וטיפות חלב. אני קורא לכלל אזרחי ישראל: גשו להתחסן מיד".

בואו לדבר על זה בפורום שפעת החזירים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום