קרעים בגיד הכתף: האם לנתח?

(46)
לדרג
תוכן מקודם

קרע בגיד הכתף עלול להיווצר בעקבות חבלה, או כתוצאה של פגיעה כרונית. קרע בגיד נפוץ יותר, ככל שעולה הגיל. לא תמיד יש כאב או הגבלה בתנועה. האם כדאי לנתח?

רופא אורטופד
*9599

מערכת של 4 גידים, העוטפים את ראש עצם הזרוע בכתף, אחראים על ייצוב של מפרק הכתף, ועוזרים בתנועת המפרק. מערכת גידים זו נקראת השרוול המסובב (ROTATOR CUFF).
שרירים אלה (סופרספינטוס, אינפרספינטוס, סבסקפולאריס וטרס מינור) נאחזים בעצם השכמה בצד אחד; והגידים שלהם נצמדים לגבשושית גדולה בראש עצם הזרוע.

מהו אפוא קרע בגיד הכתף - וכיצד הוא נגרם?

קרע בכל אחד מגידים אלה גורם, במקרים רבים, לכאבים בכתף וחולשה ביד. הפגיעה השכיחה היא בגיד סופרספינטוס (ssp).

מה עלול לגרום לקרע בגיד הכתף?

קרע בגידים עלול להיווצר בעקבות חבלה או נפילה בודדת, או כפגיעה כרונית - עקב שימוש יתר ממושך, לאורך שנים. הפגיעה הופכת נפוצה יותר, ככל שעולה הגיל. בגיל 70 נמצא קרע מלא של אחד הגידים, בקרב למעלה משליש מהאוכלוסייה המבוגרת. לא תמיד קרע כזה מלווה בכאב או הגבלה בתנועה בכתף.

כיצד מאבחנים קרע בגיד הכתף?

האבחנה מבוססת על בדיקה גופנית והדמיות, כמו בדיקת אולטרסאונד ובדיקת MRI של הכתף, וכן בצילומי רנטגן במקרים מסוימים.

מהו הטיפול בקרע בגיד הכתף?

הטיפול נחלק לשתי קבוצות: טיפולים לא ניתוחיים וטיפולים ניתוחיים.

טיפולים לא ניתוחיים כוללים: שינוי פעילות והימנעות מהפעלת היד מעל לראש, טיפול בנוגדי דלקת, או זריקות סטרואידים לכתף וטיפול פיזיותרפי.

טיפולים ניתוחיים כוללים: תיקון הקרע בגיד, הכנסת בלון לכתף, החלפת כתף הפוכה.

מתי נראה כי נכון לבצע ניתוח?

האינדיקציות השכיחות לטיפול ניתוחי הן כאשר טיפול לא ניתוחי לא פתר את הבעיה - ונמשכים כאבים, הגבלת תנועה, חולשה ובמקרים מסוימים אף פריקות של הכתף.

במקרים מסוימים, בקרעים טריים הנגרמים מחבלות, בעיקר בקרב צעירים, יש צורך בטיפול ניתוחי דחוף, כדי למנוע החמרה של הקרע - והגעה למצב שלא ניתן יהיה לתיקון! במיוחד כאשר מדובר בקרעים הגדולים מ-1.5 ס"מ. לקרעים אלה יש נטייה להמשיך לגדול.

במקרים של קרעים גדולים מאוד, שאינם ניתנים לתיקון, אנו יכולים להכניס בלון לכתף: פעולה קטנה, ארתרוסקופית, אשר עוזרת בעיקר להפחתת כאב, אך אינה מיועדת לשיפור התנועה.

מהו ניתוח להחלפת כתף הפוכה? מתי מומלץ לבצע ניתוח מסוג זה?

בגיל מבוגר, ניתן לבצע ניתוח להחלפת כתף הפוכה. ניתוח כזה הוא ניתוח דפיניטיבי, אשר פותר את בעיית ייצוב הכתף - ומשתמש בכוח שריר הדלתואיד להרמת היד, ללא צורך בשימוש בגידי השרוול המסובב. הניתוח נקרא כך בשל היפוך המקומות של המכתש והעלי בכתף, בעת הניתוח.

בסופו של ניתוח זה, ברוב המכריע של המקרים, החולים חוזרים לפעילות עם הכתף, כולל תנועות טובות של הכתף; הכאב פוחת מאוד.

מהם שיעורי ההצלחה בניתוחי כתף?

בניגוד לסברה המקובלת לעתים בציבור, אחוזי ההצלחה בניתוחי הכתף הם טובים.

הבסיס להצלחה הוא התאמה מדויקת של סוג הניתוח ועיתוי הניתוח - לחולה הספציפי. זאת, על פי גודל הקרע, גיל החולה, מצבו הכללי של החולה ורמת הפעילות של החולה.

על מנת להגיע להערכה מדויקת זו, יש לפנות לרופא אורתופד המומחה בתחום הכתף, שכן רופאים שאינם מומחים בתחום זה, אינם בקיאים לעיתים בדקויות אלה.

מה לגבי ההחלמה לאחר הניתוח?

לאחר ניתוחי הכתף, צפויה תקופת החלמה - לעיתים קצרה ולעיתים ממושכת - תלוי בסוג הפעולה שבוצעה. תקופה זו כוללת בדרך כלל מספר ימים, עד מספר שבועות, עם היד במתלה; ותקופה ממושכת בת מספר חודשי שיקום, הכולל טיפולי פיזיותרפיה במכון; וכן תרגול יומי בבית. ולעתים גם טיפולי הידרותרפיה. ברוב המקרים, לאחר הניתוחים, חזרה לפעילות יומיומית רגילה כמו נהיגה, תארך כ-6 שבועות.

ד"ר גיל לאופר מנהל את יחידת הכתף בבי"ח הילל יפה

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום