מחלות עפעפיים: כדאי לשים עין

(0)
לדרג

העפעפיים אינן רק "קישוט" לעיניים: שלל מצבים רפואיים הקשורים לבריאות העפעף עלולים לגרום לבעיות נוספות - ויש לטפל בהם

מאת: ~~ד"ר ענבל אבישר~~

העפעפיים מגנים על הקרנית מפני פציעה ומלחלחים אותה, הם גם מצמצמים כניסת אור לעין. סגירת העפעפיים ופתיחתם המהירה (מצמוץ) מסייעים בסילוק גורמים מגרים מפני העין. מצמוץ מתרחש באופן רפלקסיבי, בתגובה לאור חזק או בתגובה לכך שמקרבים חפץ לעין באופן מאיים.

איזה מחלות נפוצות קשורות לעפעפיים?

עפעף צנוח (צניחת עפעף); עפעף נפוח ("שקיות" בעיניים); מצבים בהם העפעף מגולגל כלפי פנים או כלפי חוץ; מקרים בהם כיוון צמיחת הריסים משתבש - והם משפשפים את העין. בכל המקרים הללו, דרוש ניתוח להרמה או שיחזור עפעף למנח תקין.

לצד מצבים אלה, ישנן גם תחלואות נוספות, המערבות את העפעפיים, דוגמת דמעת או חסימות בדרכי הדמעות. במקרים אלה, יש לבצע ניתוחים לשחזור - ופתיחת דרכי דמעות.

ישנם גם מצבים של גידולים ונגעים בעפעפיים - במקרים רבים יש להסיר את הגידולים, לשלוח אותם לבדיקה פתולוגית ולבצע שיחזור של העפעף בצורה קוסמטית.

ישנן גם מחלות דלקתיות של העפעפיים, כגון בלפריטיס כרונית.

ישנן מחלות סיסטמיות - מחלות המערבות מספר מערכות בגוף האדם, אשר מערבות גם את העפעפיים, כמו חוסר איזון של בלוטת התריס, שיתוק עצב הפנים ועוד.

כמו כן, ישנם מצבים של טראומה ופציעות בעפעפיים.

מהי צניחת עפעף?

מצב של צניחת עפעף הוא מצב שבו קצה העפעף נופל - ומכסה חלק מהאישון וכך חוסם את חלקו העליון של שדה הראיה של המטופל. במקרים חמורים, ייתכן כי יהיה צורך להטות את הראש לאחור, או להרים את העפעף עם האצבע, כדי לראות מתחת לעפעף הנפול.

מצב זה, המכונה "פטוזיס", קשור בדרך כלל לגיל מבוגר - ומתרחש כאשר הגיד שמחבר את השריר להרמת העפעף נמתח; וכך העפעף נופל נמוך מדי. אין זה נדיר לפתח צניחת עפעף לאחר ניתוח קטרקט או שימוש בעדשות מגע לאורך זמן. צניחה דומה עשויה להשפיע גם על הגבה, מצב הידוע בשם צניחת גבות: הגבה זזה כלפי מטה.

צניחת עפעפיים יכולה גם להיות מולדת. לרוב, הרקע לצניחת עפעף מולדת הוא התפתחות לקויה של השריר אשר מרים את העפעף. אם מצב זה איננו מטופל - והעפעף לא מתוקן, הוא עלול להפריע לציר הראיה ולגרור פגיעה בהתפתחות ראייתית תקינה. כמו כן, הילד עלול לאמץ תנוחת ראש לקויה, של הטיית ראש לאחור, כדי להיטיב את הראיה.

כיצד מטפלים בעפעף צנוח?

הטיפול הוא טיפול כירורגי ומכונה ניתוח צניחת עפעפיים. ניתוח זה יכול להתבצע בשילוב עם טיפולים אחרים, כגון מתיחת עפעפיים או הרמת גבות. חשוב לציין כי במקרים שבהם צניחת העפעף פוגעת בציר הראייה, הניתוח מכוסה על ידי ביטוחי הבריאות.

מה כולל ניתוח עפעף צנוח?

בניתוח צניחת עפעפיים, מתבצע קיצור הגיד המתוח או הידוק שלו מחדש, בחזרה לעפעף. בדרך כלל, לא צריך לעשות שינויים בשריר עצמו, מכיוון שהוא נוטה להישאר חזק. לעתים מתעורר גם צורך, בנוסף לקיצור הגיד, להסיר עודפי עור ושריר - ולעתים רחוקות גם שומן. על פי רוב, הניתוח מתבצע תחת הרדמה מקומית, ולעתים קרובות בעזרת טשטוש קל, דרך הווריד - ולאחריו אין צורך באשפוז. הניתוח שנמשך כשעה כולל שחזור של הגובה הסימטרי וקווי המתאר של העפעפיים העליונים.

ברוב המקרים, הניתוח לתיקון צניחת עפעפיים מבוצע באמצעות חתך בחלק הפנימי של העפעף, מה שמונע את הצורך לחתוך את העור - וכך נמנעת השארת צלקת חיצונית. מדי פעם, בהליך דומה להרמת עפעף עליונה, יבוצע חתך עדין בקפל העפעף, כדי להסוות את הצלקת. לאחר מכן, החתך נסגר בתפרים עדינים, אשר יוסרו בדרך כלל תוך שבוע עד שבועיים, או יתמוססו לבד.

לעתים רחוקות מאוד, בעיקר כאשר צניחת העפעף מולדת - אז יש בעיה בחוזק השריר - קיים צורך לחבר בין העפעף לבין שריר המצח. החיבור נעשה באמצעות חוט סיליקון, חוט ניילון או רקמה מהחלק העליון של הירך (fascia לאטה). חיבור זה מאפשר לשרירי המצח לבצע את הרמת העפעף.

מה כוללת ההחלמה מהניתוח?

לאחר הניתוח, עשויים להופיע נפיחות ושטפי דם, שהטיפול בהם הוא באמצעות רטיות קרות והגבהה של הראש, שעוזרות להקל על אי הנוחות. יובש בעיניים עשוי להופיע ואף לגרום לראייה מטושטשת או רגישות לאור - ויטופל על ידי טיפות של תחליפי דמעות.

במשך מספר ימים, יש למרוח טיפול מקומי אנטיביוטי. במקרים נדירים, יכולות להופיע נקודות לבנות זעירות לאורך הקו שבו היו התפרים. במקרה זה, יוסרו התפרים והבעיה תיפתר. במקרים נדירים אף יתכן חוסר איזון בין העיניים לאחר הריפוי - ניתן לתקן זאת בקלות, בניתוח תיקון קצר.

ההחלמה מניתוח צניחת עפעפיים אורכת מספר ימים, כאשר בשבוע הראשון יש להימנע מפעילות גופנית, ולאחר מכן ניתן לצאת להליכות בשבוע הראשון ואף לטוס, אך יש להימנע מהרמת משאות כבדים, מאימון כושר מאומץ או ריצה במשך ארבעה שבועות וכן לא ניתן להרכיב עדשות מגע, במשך תקופה זו.

האם וכיצד שונה ניתוח להרמת עפעף מניתוח עפעפיים קוסמטי?

ניתוח עפעפיים קוסמטי מתמקד בשיפור מראה העיניים. עם הגיל, עפעפיים כבדים או נפוחים ושקיות נפולות מתחת לעיניים הם מחזה נפוץ - והם גורמים לעיניים עייפות למראה. הפתרון במקרה זה הוא ניתוח מתיחת עפעפיים, אותו ניתן לבצע בעפעפיים העליונים או בעפעפיים התחתונים, או בכל ארבעת העפעפיים. זה יכול להיות גם בשילוב עם ניתוחים אחרים, כגון הרמת עפעף נפול (ניתוח פטוזיס), הרמת גבה, מתיחת פנים, הזרקת חומרי מילוי (במקרים של עיניים מאד שקועות) או טיפולים להתחדשות העור.

מהו הטיפול בגידולים ונגעים בעפעפיים?

רוב הגושים והבליטות סביב העפעפיים הם גידולים שפירים וניתן להסיר אותם בקלות בשלמותם. עם זאת, גם גוש שניראה שפיר עלול להיות גידול ממאיר. הטיפול בנגעים השפירים בעפעף הוא כריתה מלאה ושחזור העפעף, באמצעות סגירה ישירה של העפעף, יצירת מתלה או השתלת שתל עור. לגבי גידולים ממאירים, ניהול המקרה שונה - ויש לבצע כריתה מבוקרת של הגידול.

לרוב, ניתוח לכריתת גידול שפיר בעפעף מבוצע תחת הרדמה מקומית, כמקרה של ניתוח יום. לאחר הניתוח, העין תהיה חבושה בין חצי שעה לשעתיים. אם בוצעה תפירת העור בעת השחזור, ייתכן כי יהיה צורך לשוב לאחר שבוע להוצאת תפרים. תהליך ההחלמה עשוי להימשך בין מספר ימים, בגידול קטן; למספר שבועות, בגידול גדול.

כאשר מדובר בכריתת גידול ממאיר מהעפעף, יכלול הניתוח גם בדיקה של פרוסות עור קפוא שאורכת עוד כשעה בערך. במהלך הבדיקה, המטופל ממתין בחדר המתנה - ושב לחדר הניתוח לטיפול המותאם לתשובה הפתולוגית. הטיפול יכול לכלול את הרחבת החתך, לשם הסרת רקמות נוספות, או סגירה שלו - ושיחזור של העפעף.

בשל מורכבות הניתוח, בהשוואה לניתוח במקרי גידול שפיר, החבישה תהיה ממושכת יותר ותוסר רק לאחר כיממה. אם בוצע שתל עור בעת השחזור, יהיה צורך בלבישת רפידה למשך מספר ימים. במקרים מסוימים, העפעף נשאר סגור לתקופה בת מספר שבועות. תהליך ההחלמה עשוי להימשך מספר שבועות. לאחר ריפוי מלא, דרוש מעקב כדי לוודא שהתהליך הממאיר לא מתחדש.

ד"ר ענבל אבישר היא מומחית לרפואת עיניים ואוקולופלסטיקה.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.~~

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום