בוטוקס: המדריך המלא

(4)
לדרג
תוכן מקודם

הזרקות בוטוקס וחומרי מילוי מיטיבים את מראה עור הפנים, שמזדקן לאורך השנים. מתברר כי הבוטוקס לא רק מטשטש קמטי כעס, אלא גם משרה שלווה ונחת

שירותי אסתטיקה רפואית
04-8419941

סימני הגיל ניכרים בפנינו, בדמות קמטים וקמטוטים, עור יבש ודהוי, נפילה של עור, שקעים ועוד. תחום הטיפוח והאסתטיקה מתפתח בהתמדה בשנים האחרונות - ומזה למעלה מעשור נמצאות בשימוש טכניקות מגוונות המסייעות לטשטש את סימני הגיל ולהצעיר את מראה העור.

שני אמצעים בולטים למלחמה באותות הזמן בפנינו הם הזרקת בוטוקס והזרקת חומרי מילוי. בוטוקס הוא רעלן, שמוכר הרבה מאד שנים ונרתם לטובת הרפואה לפני מספר עשורים. רעלן זה, שמתפתח בקופסאות שימורים, מופק בצורה מלאכותית - ומשמש במינונים משתנים כתכשיר רפואי. סגולתו נעוצה ביכולתו לשתק פעולת שרירים - פעולה הנחוצה במצבים רפואיים נוירולוגיים ועוד. כך למשל, נעשה שימוש בבוטוקס, לשם טיפול בבעיות עיניים, פזילה, מיגרנות ומחלות הגורמות תנועות שרירים לא רצוניות.

עם השנים, הבחינו במהלך הטיפולים בבוטוקס, שתרמו לא רק לבריאות המטופלים, אלא גם למראה העור שלהם, שנראה חלק וצעיר יותר. משם, הדרך הייתה קצרה לרתימת הבוטוקס לתחום האסתטיקה הרפואית. כיום, הבוטוקס משמש לטיפולים להחלקת העור. הזרקה של חומר במינון נמוך לאזורים מסוימים תורמת להרפיית שרירי ההבעה ומונעת מהעור להתקמט. עובדה זה תורמת להחלקת העור באזורים אלו.

באיזה גיל מומלץ להתחיל בטיפולי ההזרקות?

כמה שיותר מוקדם! ככל שמתחילים בטיפולים מוקדם יותר, עוד לפני שנוצרים נזקים לעור, כך התוצאות טובות יותר - ונשמרות לזמן ארוך יותר. ברוב המקרים, אישה בגיל 30 עדיין לא מבחינה בנזקים, אך הם כבר מתחילים להתהוות. ואם בגיל הזה היא כבר תתחיל בטיפולים השונים, המעודדים צמיחה של קולגן ויצירת רקמת עור חדשה, כך סימני הגיל שעתידים לבוא ידחו במופעם ויבלטו פחות. לכן, ההמלצה היא להתחיל מגיל 30 בטיפולים שונים, בהתאם לצורך ובמקביל, להגן על עור הפנים ולהימנע מחשיפה לשמש ומעישון.

ובאשר להליך עצמו: היכן מזריקים וכמה?

הזרקות הבוטוקס הן בפנים, באזורי הבעה שונים: הקמטים בצדי העיניים, הידועים כקמטי חיוך (מופיעים בעת חיוך) הקמטים לאורכו של המצח (קמטי הפתעה) והקמטים בין הגבות (קמטי כעס או תהייה). לרוב נחוץ טיפול הזרקה אחד בלבד בבוטוקס.


הזרקות בוטוקס (אילוסטרציה shutterstock)

הזרקות בוטוקס. צילום: שאטרסטוק

מה התוצאה המתקבלת - ולכמה זמן היא נשמרת?

הקמטים מטושטשים או נעלמים לתקופה בת מספר חודשים (לרוב שלושה עד ארבעה חודשים). במחקרים אף מוכח כי אנשים שהוזרק להם בוטוקס לטשטוש קמטי הכעס, חשים פחות כעס ויותר שלווה. כלומר, לא רק שהמטופלים זוכים במראה טוב יותר, אלא גם מצבם הרגשי משתפר - הם נוטים פחות לכעוס ולהתעצבן, עד כדי כך שמטופלים דיכאוניים זכו אף הם ליהנות משיפור מצבם, בעקבות הזרקה של בוטוקס.

וכמו כן התאפשר להוריד את מינון תרופות ההרגעה הניתנות, למשך התקופה בה קיימת השפעת הבוטוקס. לאחר חלוף התקופה, יש לחזור על פעולת ההזרקה שוב, כדי לגרום שנית לטשטוש הקמטים. לרוב, בשנה ראשונה נדרש לחזור על הטיפול כל שלושה עד ארבעה חודשים בערך, אולם לאחר שנת טיפול אחת ברצף, סיבי השריר פחות מתכווצים - ואז ניתן לרווח יותר את הטיפולים (עד פעמיים בשנה) חשוב לדעת כי הבוטוקס משמש לא רק לטיפול להחלקת הקמטים, אלא למטרות נפוצות נוספות.

למה עוד משמש הבוטוקס?

לטיפול בהזעת יתר - אנשים הסובלים מהזעת יתר חווים פגיעה אנושה באיכות החיים בושה, מבוכה, קשיים חברתיים, קשיי תפקוד, קשיי היגיינה ופגיעה אסתטית. כל אלה, הם רק חלק מההתמודדות היומיומית שלהם. הזרקה של בוטוקס לבתי השחי, למצח ו/או לכפות הידיים מסייעת ל"ייבוש" האזור ומונעת הזעת יתר.

בנוסף, הזרקת בוטוקס מסייעת גם להתמודדות עם פיסורה. זהו מצב של קרע בפי הטבעת, הגורם סבל רב לסובלים ממנו. דימום, כאב בלתי נסבל ופגיעה באיכות החיים - כל אלה מלווים את הסובלים מבעיה כרונית זו. טיפול בבוטוקס בפיסורה פותר את הבעיה,חוסך ומונע ניתוח - ונחשב כיעיל ביותר.


בוטוקס - גם להזעת יתר! (אילוסטרציה shutterstock)

בוטוקס - גם להזעת יתר! צילום: שאטרסטוק

מהם, אם בכלל, הסיכונים בטיפולים אסתטיים בבוטוקס?

מדובר בחומר בטוח לשימוש והטיפול בו קל. כמובן שרק אם הטיפול נעשה בידיים מיומנות של רופא, אין סיבה לסיבוכים. הבעיות שעלולות להיגרם נובעות, ברוב המוחלט של המקרים, מטעויות של המטפל או משימוש בחומרים זולים. בין הטעויות יכולות להיות מינון או מיקום לא נכון של החומר מוזרק, הגורמת לבעיות, כמו צניחה של עפעף, עווית בפנים או חוסר תחושה. מצבים אלה לא נעימים אך חולפים תוך שלושה חודשים.

ומה באשר לחומרי מילוי בטוחים נוספים?

חומר המילוי הנפוץ והבטוח ביותר כיום הוא חומצה היאלורונית - חומר בטוח לשימוש וידידותי מאד. הוא משמש לעיצוב ומילוי הפנים. בתהליך ההזדקנות, נוצרים בעור הפנים קמטים וקמטוטים, יש ספיגה של שומן ועצם, העור נופל ונוצרים שקעים וחוסרים. הזרקה של חומצה היאלורונית המותאמת לפי המצבים השונים מסייעת לשיפור המראה. כך למשל, מוזרק חומר המילוי לקמטים עמוקים, למשל: בצדי הפה והאף, וכן לעצמות הלחיים ועצם קו הלסת, לשם בנייתם, מילוי נפחים, הרמת העור ועוד.


לסיכום, כיום, קל יותר מאי פעם ליהנות ממראה עור חלק ונטול קמטים, צעיר, רענן וזוהר - גם בגיל מתקדם. הסוד הוא התחלה מוקדמת בטיפולים שיכולים לדחות ואפילו למנוע צורך במתיחת פנים בניתוח פלסטי. החלקת קמטים, מילוי קמטים, מילוי נפחים ופיסול פנים, בעזרת הזרקות של בוטוקס וחומרי מילוי, בידיים מיומנות, היא הליך קצר שאינו דורש זמן החלמה ממושך. הזרקות אלו מאפשרות לקבל תוצאה נהדרת בזמן קצר ובנוחות ללא הפרעה משמעותית למהלך החיים הרגיל שלנו.

ד"ר אייל נס הוא כירורג כללי שהתמחה ברפואה אסתטית.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום