סרטן הערמונית: טיפולים ממוקדים

(0)
לדרג

אפשרות טיפולית חדשה, מלבד ניתוח, משמרת את איכות חייהם של גברים המתמודדים עם סרטן הערמונית תוך טיפול ממוקד של הסרטן

מאת: ד"ר אורי לינדנר

טיפול ממוקד בסרטן הערמונית הינו טיפול חדשני שמטרתו להרוס את המוקד הסרטני ולהשאיר את שאר רקמת הערמונית ללא נזק. למרות שהטיפול עדיין ניסיוני במחקרים רבים נמצא כי הטיפול מאפשר לחולים לחזור לפעילות מלאה ולשגרה, תוך מספר ימים בודדים ובעל פרופיל תופעות לוואי נמוך עם אחוזי ריפוי גבוהים.

מהו סרטן הערמונית - ועד כמה הוא נפוץ?

סרטן הערמונית הוא הסרטן הנפוץ ביותר בקרב גברים. סרטן הערמונית מתגלה, בדרך כלל, בגברים מעל גיל 65. אחד מכל שישה עד שבעה גברים יימצא כסובל מסרטן ערמונית. בשנים האחרונות בשל ריבוי בבדיקות PSA חלה עליה משמעותית בגילוי סרטן הערמונית בגברים צעירים יותר.

הערמונית (פרוסטטה) היא בלוטת מין משנית, הקיימת אצל הגבר וממוקמת מתחת לשלפוחית השתן, בבסיס הפין וקדמית לחלחולת (רקטום). השופכה עוברת דרך בלוטת הערמונית - ודרכה עובר השתן משלפוחית השתן עד קצה הפין. בבלוטת הערמונית נוצר חלק מנוזל הזרע.

מהן "נורות האזהרה" לקיום המחלה?

בדרך כלל אין תסמינים מוקדמים, צריך להתחיל מעקב אורולוגי סדור בגיל 50 לגברים ללא היסטוריה משפחתית של סרטן ערמונית ובגיל צעיר יותר אם יש היסטוריה משפחתית של סרטן הערמונית. עם זאת המחלה יכולה לבטא חלק או כל הסימנים הבאים:

קושי בהטלת שתן.
צורך להטיל שתן לעיתים תכופות במשך היממה, למרות שהכמות הכוללת קטנה.
זרם שתן חלש.
ירידה בתפקוד המיני.
טפטוף לאחר סיום מתן השתן.
צורך דחוף בהטלת השתן בכל עת שהיא, כמעט ללא יכולת להתאפק.
תחושה כאילו מתן השתן לא הסתיים, למרות ששתן נוסף אינו יוצא.
כאב או צריבה בעת מתן השתן.
דם בשתן.

האם ניתן לאבחן בבדיקת סקר את המחלה?

הסיבות להיווצרות סרטן הערמונית אינן ידועות וברורות. על פי רוב, המחלה איננה מתבטאת באופן קליני - והחולה לא חש בה. בכל מקרה, שכיחות המחלה עולה עם הגיל. עם זאת, מחקר אירופאי רנדומלי נרחב הראה כי בעזרת ביצוע בדיקת סקירה, ניתן לאבחן את סרטן הערמונית - ואף למנוע תמותה מהמחלה. עם זאת, צריך לסקור מספר רב של גברים ולטפל בכחמישים גברים לערך, כדי למנוע מקרה אחד של תמותה. הטיפול הנוכחי המקובל מחייב טיפול בכל בלוטת הערמונית וכולל כריתה רדיקלית של הערמונית או קרינה.

מה הוביל לחיפוש דרך טיפולית חלופית?

תופעות הלוואי הרבות, הכוללות אין אונות, אי נקיטת שתן, דימום, נזקי קרינה לשלפוחית או לחלחולת ועוד. תופעות הלוואי וההשפעה השלילית של טיפול על איכות החיים, יחד עם ההבנה שלא כל מקרה של סרטן הערמונית מחייב טיפול אגרסיבי, הובילו לבחון את היעילות והבטיחות של הטיפול הפוקאלי.

מהו הטיפול הפוקאלי?

טיפול פוקאלי, משמעו טיפול בחלק מהערמונית, הטומן בחובו סרטן בלבד - ולא בכל הערמונית. טיפול משמר איבר, כדוגמת טיפול פוקאלי, שכיח ביותר בתחומים אונקולוגיים שונים, דוגמת כריתה חלקית של השד, כריתה חלקית של הכליה או כריתה בעזרת סנייר (חוט חיתוך חשמלי) לפוליפים ממאירים במערכת העיכול.

כיצד זה עובד?

ההתקדמות הטכנולוגית שאיפשרה טיפול פוקאלי בסרטן הערמונית, היא התקדמות ניכרת בדימות ושימוש נרחב של תהודה מגנטית (MRI), לגילוי וזיהוי סרטן הערמונית. בעזרת שימוש במספר פרמטרים של סריקה, ניתן לזהות ולאתר, בחלק מהמקרים, את המוקד הסרטני העיקרי בערמונית.
כמו כן, ברגע שמאתרים את המוקד הסרטני, ניתן לכוון אליו אנרגיה אבלטיבית, לצורך השמדת התאים הסרטניים. מספר סוגי אנרגיות נבדקו, כולל לייזר, קריותרפיה וגלי על קול בעוצמה גבוה (High Intensity Focused Ultrasound). כמו כן ניתן להזריק תרופה תוך ורידית וכאשר מאירים עליה באור לייזר היא הופכת לפעילה והורסת את כלי הדם של הגידול (טיפול פוטודינאמי מכוון כלי דם).

מהם שלבי הפעולה המדויקים?

סימון מטרה - מציאת מקור הגידול הסרטני המקומי, וידוא מיקום מדויק בעזרת תלת מימד.
מרכוז הכוח והאנרגיה על המטרה.
השמדת המטרה.
ניטור בזמן אמת של הטיפול.
מעקב וחזרה על הפעולה במידת הצורך.

מה יתרונותיו של הטיפול הממוקד?

מאמר שפורסם לאחרונה בעיתונות האורולוגית המובילה הראה כי ניתן לטפל בבטיחות רבה בחולים הסובלים מסרטן הערמונית. תופעות הלוואי היו מועטות ביותר וקלות; ואחוזי ההצלחה בהשמדת הסרטן היו גבוהים.

טיפול חדשני זה, הנעשה כולו בתוך ה-MRI, מאפשר גילוי וזיהוי של הסרטן והשמדתו בעזרת לייזר, תוך מזעור תופעות הלוואי למינימום, עם אחוזי הצלחה גבוהים. אם הטיפול אינו מצליח, ניתן להשמיד את כל הגידול ולחזור על הפרוצדורה הזעיר פולשנית הזאת שוב. טיפול זה עשוי לשנות לחלוטין את הדרך בה אנו מטפלים בסרטן הערמונית.

לסיכום: הטיפול מהווה קונספט טיפולי חדש, המבוסס על דיוק ומיקוד. גישה זו אפקטיבית יותר מהטיפול האגרסיבי המקובל - ויכולה להתבצע בתהליך בטוח יותר, בזמן אמת באמצעות לייזר, באופן ידני או מכני. מדובר בבשורה אמיתית שמעניקה איכות חיים גבוהה, עם תופעות לוואי מעטות.

ד"ר אורי לינדנר הוא מומחה לאורולוגיה.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן הערמונית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום