סרטן השחלה והקשר לאי פריון

(0)
לדרג

האם סרטן השחלה שכיח דווקא בנשים שעוברות טיפולי פוריות? כיצד מאבחנים את המחלה? האם גלולות למניעת הריון מפחיתות את הסיכוי ללקות בה?

מאת: ד"ר אלון בן אריה

השחלות בגוף האישה הן זוג איברים קטנים בצורת אליפסה בגודל סנטימטרים ספורים. בזמן הפוריות, ביצית אחת חורגת מהשחלה - ועוברת אל החצוצרות ומשם אל הרחם.

סרטן השחלה הוא סרטן די שכיח - ונחלק למספר סוגים. הסוג הנדיר עלול להופיע גם בקרב ילדות, נערות ונשים צעירות. אבל הסוג השכיח של המחלה מופיע בממוצע בגיל שישים.

רוב הגידולים השייכים למחלה זו שייכים לגידול סרטני הנקרא הסרטן האפיתליאלי. משמעות סרטן זה היא שהגידול מתפתח בתאים המכסים את השחלה. גם תחת הגדרה זו, קיימים מספר סוגים של סרטן שחלה; וכולם מאובחנים ומטופלים באופן די דומה.

מהם הגורמים לסרטן השחלה?

על פי רוב, לא ניתן להצביע על גורם ישיר למחלה. אבל כיום מוכרים מספר גורמי סיכון הקשורים בה - והם: מיעוט הריונות ולידות, מצב של אי פוריות, מוצא מערבי ותזונה "מערבית".

בחלק לא מבוטל מהמקרים (בישראל: עד כשלושים אחוז), סרטן השחלה מופיע על רקע נטיה גנטית המועברת מהאם או האב. אישה המקבלת מאחד מהוריה מוטציה מולדת בגן הנקרא BRCA היא בסיכון גבוה ללקות הן בסרטן השד והן בסרטן השחלה. ראוי לציון כי שימוש ממושך בגלולות למניעת הריון מוריד את הסיכון לסרטן שחלה, הן בכלל האוכלוסייה והן בנשים עם סיכון יתר על רקע גנטי.

האם טיפולי פוריות אכן מהווים גורם מרכזי למחלת סרטן השחלה?

ממחקרים רבים שנעשו בנושא, נמצא כי נשים הסובלות מאי פיריון, בעיקר על רקע בעיה בחצוצרות, הן בעלות סיכון גבוה יותר לחלות בסרטן השחלה; אבל טיפולי הפוריות כשלעצמם אינם אלה שמעלים את הסיכון לחלות במחלה.

מהי שכיחות סרטן השחלה באוכלוסייה בישראל?

שכיחות סרטן השחלה בישראל דומה לשכיחות במדינות אירופה וצפון אמריקה - ועומדת על 1.5%-2.0% מכלל הנשים; כלומר, בערך אחת מכל 70 נשים תלקה במחלה במהלך חייה. כאשר קיים גן המוטציה הגורם למחלה, כאמור גן BRCA, הסיכון עולה עד כדי 20%-40% ללקות בסרטן השחלה במהלך החיים.

סרטן השחלה (אילוסטרציה צילום: shutterstock)
סרטן השחלה (אילוסטרציה צילום: shutterstock)

מהם תסמיני סרטן השחלה?

לצערנו, ברוב המקרים אין סימפטומים בשלב מוקדם של המחלה, אלא לאחר שהסרטן כבר התפזר בחלל הבטן - ואז האישה יכולה להתלונן על כאבי בטן, בחילה, תפיחות הבטן, קשיי עיכול ועוד תלונות, שאינן לגמרי חד-משמעיות, של אי נוחות בבטן או של קשיי נשימה.

במקרים אלה, לרוב, בדיקת אולטרסאונד גניקולוגי דרך הנרתיק יכולה להעלות חשד לסרטן השחלה, אבל האבחנה הסופית מתקבלת רק בניתוח שבו מבצעים כריתה של השחלה או השחלות.

כיצד מטפלים בסרטן השחלה?

הטיפול בסרטן השחלה משלב מגוון אמצעים - ולרוב כולל ניתוח לכריתת רחם ושחלות וגרורות מחלל הבטן, למעט במקרים של נשים צעירות שטרם ילדו, שאצלן ניתן לשקול ניתוח משמר פיריון. ברוב המקרים, לאחר הניתוח הראשוני, החולות מקבלות גם טיפול כימותרפי -ובשנים האחרונות גם טיפול ביולוגי מכוון מטרה.

האם ניתן להחלים מסרטן השחלה?

מכיוון שברוב במקרים, המחלה מתגלה בשלב מתקדם, הפרוגנוזה של חולות אלה לא תמיד טובה. אבל אצל מרבית החולות, ניתן לראות שלאחר הטיפול הראשוני, הכולל ניתוח וטיפול כימותרפי, המחלה נעלמת. הבעיה היא שבחלק לא קטן מהחולות, המחלה עלולה לחזור לאחר מספר שנים - ואז סיכויי ההחלמה קטנים ביותר. אבל לאור זאת שאנו רק בתחילת העידן של החדרת הטיפול בתרופות ביולוגיות מוכוונות מטרה, יש תקווה שבעזרת מגוון תרופות אלה, נוכל - בעתיד הלא רחוק - להביא לעלייה בשיעור הנשים שיחלימו מסרטן זה.

האם לאחר תקופת הילודה, מומלץ לנשים שסובלות

מבעיות פוריות - ונזקקות להפריית מבחנה, לכרות את השחלות כאמצעי מניעה של סרטן השחלה?


נכון להיום, הדרך הטובה והיעילה ביותר למנוע סרטן שחלה היא לעבור ניתוח מונע, מוריד סיכון, של כריתת שחלות וחצוצרות. זהו ניתוח יחסית קטן, עם מעט סיבוכים אפשריים, אבל הוצאת השחלות בגיל מוקדם כרוכה בפגיעה אפשרית קשה באיכות החיים וגם בתוחלת החיים, בשל סימנים מוקדמים של גיל המעבר. לכן גישה זו כלל אינה מומלצת, אלא רק לנשים עם סיכון גבוה לפתח סרטן שחלה, כמו הנשים שלהן מוטציה בגן BRCA.

כיצד ניתן להימנע מראש מסרטן השחלה?

כל לידה מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן השחלה. כמו כן, גלולות למניעת הריון מפחיתות את הסיכון למחלה זו. כאמור, במקרים חריגים ניתן לכרות את החצוצרות והשחלות כדי למנוע את היתכנות המחלה.

ד"ר אלון בן-אריה, מנהל היחידה הגניקולוגית אונקולוגית ואחראי אגף נשים במרכז הרפואי קפלן.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השחלה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום