עוד כוס קפה? מעולה לבריאות

(0)
לדרג

צריכה יומית של עד חמש כוסות קפה, עם או בלי קפאין, מפחיתה את הסיכון לתמותה מכל סיבה או ממחלות לב ודם. עד ל-15% הפחתה בסיכון למי שגם אינו מעשן

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

אוהבים לשתות קפה?! ותרו על ייסורי המצפון אם היו לכם, כי עכשיו מסתבר שהוא גם מעולה לבריאות: צריכת קפה יומית מתונה של 1-5 כוסות מכל סוג שהוא, מלווה בסיכון מופחת משמעותית לתמותה, בהשוואה לסיכון לתמותה באלו שאינם שותים קפה. כך עולה משלושה מחקרי עוקבה שתוצאותיהם פורסמו לאחרונה ב-Circulation.

זאת ועוד: הקשר ההפוך בין צריכת קפה ובין תמותה אינו מוגבל רק לתמותה מכל-סיבה, אלא גם לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם או סיבות נוירולוגיות. הקשר היה בולט יותר בקרב אלו שמעולם לא עישנו.

מחקר עוקבה ענק שבחן צריכת קפה עם ובלי קפאין

החוקרים בחנו את הקשר בין צריכת כלל סוגי הקפה, לרבות קפה עם קפאין וקפה נטול קפאין לבין הסיכון לתמותה מכל-סיבה ותמותה מסיבה ספציפית בקרב קרוב ל-75,000 נשים ממחקר Nurses' Health Study, כ-93,000 נשים במחקר NHS 2 וכ-40,000 גברים במחקר Health Professionals Follow-up Study. צריכת הקפה נבחנה בתחילת המחקר באמצעות שאלוני תזונה.

סיכון מופחת לתמותה ככל שצריכת הקפה עולה

במהלך מעקב של 4.7 מיליון שנות-אדם, 19,524 נשים ו-12,432 גברים הלכו לעולמם. החוקרים זיהו קשר לא-לינארי בין צריכת קפה, קפה עם קפאין וקפה נטול-קפאין ובין תמותה. בהשוואה לאלו שלא שתו קפה, צריכת 1-5 כוסות קפה ביום לוותה בסיכון מופחת לתמותה, בעוד שצריכת למעלה מחמש כוסות קפה ביום לא נקשרה עם הסיכון לתמותה.

עם זאת, כאשר הגבילו את הממצאים לאלו שלא עישנו מעולם, בהשוואה לאלו שלא שתו קפה, הסיכון לתמותה היה נמוך ב-6% עם צריכת עד כוס קפה אחת ביום, ב-8% עם צריכת 1.1-3 כוסות קפה ביום, ב-15% עם צריכת 3.1-5 כוסות קפה ביום וב-12% עם צריכת למעלה מחמש כוסות קפה ביום. החוקרים זיהו קשר הפוך עם צריכת קפה עם קפאין ועם קפה נטול-קפאין.

עוד תואר קשר הפוך בין צריכת קפה ובין תמותה עקב מחלות לב וכלי דם, מחלות נוירולוגיות ואבדנות. לא זוהה קשר משמעותי בין צריכת קפה ובין כלל מקרי התמותה עקב מחלות ממאירות.
החוקרים מסכמים וכותבים כי צריכה רבה יותר של קפה בכלל, קפה המכיל קפאין וקפה נטול-קפאין, מלווה בסיכון מופחת לתמותה מכל-סיבה.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום