נכי נפש: מאושפזים ללא הצדקה

(0)
לדרג

מאות מבוגרים וקטינים מאושפזים בבתי חולים פסיכיאטריים ללא הצדקה, טוען דן בנטל ממשרד מבקר המדינה. רק 50% מנכי הנפש זוכים לטיפול ולשיקום. ח"כ אלהרר: הזוי

מאת: מערכת zap doctors

בדיון שקיימה אתמול (יום ג') הוועדה לביקורת המדינה הסתברו נתונים כואבים ומדאיגים באשר למצבם של נכי הנפש בישראל: מנתוני המבקר עולה כי רק 50% מהפגועים שעוברים את כל תהליך הבדיקה, מקבלים טיפול ונכנסים לשיקום. עוד הסתבר כי ישנם מאות נכי נפש המאושפזים שלא לצורך בבתי חולים פסיכיאטריים, על פי טענתו של דן בנטל, מנהל אגף לביקורת הבריאות במבקר המדינה, שמבהיר כי בשנים האחרונות משרד הבריאות ביצע רפורמות משמעותיות, אך עדיין הנקודות הכואבות ממשיכות להיות נכי-הנפש המאושפזים לחינם. לדבריו, מדובר במאות מבוגרים וקטינים המאושפזים שלא-לצורך של ממש. עוד מבהיר בנטל כי בעקבות הרפורמה אכן מספר המאושפזים ירד לחצי, אך עדיין נותרו מבנים ריקים והמצב הפיזי הירוד מאוד של בתי החולים.

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ קארין אלהרר הגיבה בחריפות למשמע הנתון לפיו מחצית מנכי הנפש אינם זוכים לטיפול ואמרה כי מדובר "במצב הזוי ובלתי-מתקבל על הדעת. החוק הוא ברור ואי עמידה בו היא עבירה, ולכן נפנה לשרי האוצר והבריאות לטיפול מהיר בליקויים".

התקציב בשנים האחרונות הוכפל אך אינו מספיק

משרד מבקר המדינה מתריע זה שנים בנושא חוסר-הפיקוח על מוסדות ועמותות העוסקות בנכי נפש. בין היתר כולל דו"ח המבקר בעניין אי-העברת האחריות הביטוחית לקופות החולים, מרפאות המשרד וקופות החולים, שיקום נכי הנפש בקהילה ועוד.

רונית גולדינגר, הממונה הארצית לשיקום, השיבה כי תקצוב השיקום עלה בשנים האחרונות בצורה משמעותית, מ-420 מיליוני ¤ ב-2012 ל-800 מיליוני ש"ח כיום, שעדיין לא מספיקים לכיסוי מלוא הצרכים. לדבריה, החסר העיקרי הוא כוח אדם: כיום יש קרוב ל-24 אלף מטופלים, אך כוח האדם המטפל בהם לא עלה בהתאמה. "באשדוד זיהינו תור של 100 איש והגדלנו את כמות הוועדות והייתה התגייסות כוללת כדי לשפר. אם לאורך זמן לא יהיה שינוי בכוח האדם, לא אוכל להתחייב לעמידה בזמנים. יש לנו מחסור בפסיכיאטריים שמוכנים לתת טופס לנפגעי הנפש כדי שיוכלו להתחיל תהליך שיקום מבלי להיעזר בביטוח לאומי".

יואב קריים, יו"ר המועצה הארצית לשיקום נכי נפש בקהילה, ציין כי "המצב יכול להיות הרבה יותר גרוע לולא מחויבותו של הצוות בשטח. אבל האנשים האלו עובדים כמעט בתנאי עבדות כדי שהפערים לא יהיו כאלה גדולים. המחסור בתקינה חייב לקבל דגש, והמענה חייב להיות בדחיפות".

בואו לדבר על זה בפורום שיקום לנפגעי נפש ייעוץ ותמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום