ירידה בחשק המיני: תופעה דו מינית

(1)
לדרג
תוכן מקודם

נהוג לחשוב שלגברים תמיד יש חשק מיני... אבל מתברר כי זה לא נכון. מהן הסיבות לירידה בחשק המיני אצל גברים ואצל נשים? מה אפשר לעשות?

סקסולוג ויועץ מיני
077-2306838 (מספר מקשר)

נשים וגברים בגילאים 25-45 חושבים על מין במהלך היום, אבל "חשק" אינו מוביל בהכרח לקיום יחסי מין. באופן גורף, לגברים יש יותר חשק מיני מאשר לנשים (ביותר מ-80% מהמקרים), וזאת נוכח שוני הורמונלי ופיזיולוגי. תסמונת חוסר החשק היא לא בלעדית לנשים. ישנם גם גברים סובלים מירידה בחשק המיני במהלך חייהם.

מה נחשב "תפקוד מיני תקין"?

תפקוד מיני תקין תלוי בשילוב של גורמים נפשיים ופיזיולוגיים. התגובה המינית הנורמלית אמורה לכלול: תשוקה, עוררות, אורגזמה ורגיעה. הפרעות בתפקוד המיני יכולות להיות בכל אחד מהשלבים. ההפרעה השכיחה ביותר בקרב נשים היא ירידה בחשק המיני, אשר מדווחת על ידי שליש מהנשים. ההפרעות השכיחות אצל גברים הן הפרעות בזקפה ושפיכה מוקדמת.

מהי הסיבה הכי דומיננטית לירידה בחשק אצל גברים?

ירידה על רקע נפשי. במקרה זה, אמנם יש זקפה, אבל החשק המיני נמוך בעקבות תקופה של לחץ נפשי, עומס רגשי ו/או עייפות מעודף מטלות ו"בעיות". הגבר מוטרד מנושאים שונים, כגון פרנסה וקריירה. בעיות של התקשרות רגשית בילדות (קשר מתסכל מול האהבת אם) אצל גבר יכולה ליצור בעיות של חוסר חשק כלפי בת הזוג בעתיד. סיבה נוספת היא על רקע היחסים עם בת הזוג - מריבות רבות ומתישות, באופן טבעי, גורם לשני בני הזוג לירידה בחשק המיני .

האם יש סיבות ייחודיות לחוסר חשק מיני אצל הגבר הרווק?

הסיבה הבולטת אצל גבר רווק היא ציפיות "מוגזמות" של האישה, בקשר ליחסי המין. תחושה שלא יוכל לספק אותה, בעקבות חוסר ביטחון של הגבר. בעקבות החרדה של הגבר מה תחשוב עלי? יש ירידה בחשק המיני. אפשרות נוספת היא חוויה או חוויות מיניות לא מוצלחות מהעבר אשר מעיקות על הגבר. סיבה אחרת, היכולה להיות הן לרווק והן לגבר אשר נמצא בקשר רגשי, היא פנטזיות מיניות, אשר שונות מאוד מקיום יחסי המין עם בת הזוג בנוכחית. או עיסוק רב בצפייה בפורנו. גבר זה, למעשה, צורך את המיניות שלו בדרכים אחרות - ולכן החשק המיני שלו עם בת זוגו יורד.

ירידה בחשק המיני (אילוסטרציה צילום shuttterstock)
ירידה בחשק המיני (אילוסטרציה צילום shuttterstock)

האם יש תרופות אשר עלולות לגרום לאי חשק?

תרופות נוגדות חרדה או דיכאון הן תרופות אשר מורידות את החשק המיני או גורמות להפרעות בזקפה. כאשר נוטלים תרופות אלה, חשוב לעקוב אחרי הפעילות המינית והחשק -ולדווח לרופא. לעתים, החלפה של תרופה או שינוי מינון יכול להקל על התופעה.

איזו השפעה יש למראה החיצוני של האישה על החשק של הגבר?

כמובן שלמשיכה מינית יש השפעה רבה על שני הצדדים, אולם אם נתייחס לזוג נשוי שהאישה נמצאת לאחר לידה אחת או יותר, אין ספק שגופה השתנה. לעתים, השינוי במראה הוא דרסטי (עלייה מרובה במשקל, הזנחה חיצונית בשל חוסר זמן ועוד); והגבר מתקשה לקבל את השינוי שחל באישה. דבר זה גורם לחוסר חשק מיני, אשר מצריך טיפול זוגי /מיני, כדי שהגבר ילמד לקבל את אשתו ואת השינויים הטבעיים שחלים בגופה.

ומה באשר לחשק המיני של הנשים?

לעתים, נשים מדווחות כי אין להן חשק או שהן לא אוהבות מין, בגיל בו הציפייה, מבחינה הורמונלית היא, כי המיניות תהיה פעילה ובשיאה, מכיוון שהצרכים קיימים: גיל 18-40.
אז מה קורה? מסתבר שחשק מיני לא תלוי רק בהיבט ההורמונלי, אלא גם בסיבות אחרות, אשר משפיעות על החשק המיני. תתפלאו, אבל לא רק הרגש משפיע על כך! אחת הסיבות, למשל, היא הפעלת לחץ מצד בן הזוג. סיבה זו דומיננטית בעיקר אצל בני זוג ללא ילדים, אך לא רק אצלם. במקרה זה, הגבר רוצה סקס כל הזמן, או יותר מדי; בנוסף לכך, הוא כל הזמן נוגע באישה והיא חשה כמו "בובה".

למראית עין, זה אמור להחמיא לאישה כי הגבר חושק בה; אבל מדובר בגבר "פושר" מדי, שבכל רגע נתון עסוק במין. סיטואציה זו לא יוצרת התלהבות אצל האישה, אלא דווקא הימנעות. בהתחלה היא מתחמקת באלגנטיות, אבל אח"כ ההתנגדות היא אגרסיבית.

האם נשים מצפות ל"נסיך על הסוס" במיטה?

לגמרי. אין ספק שהפנטזיות מחלחלות משלל "סרטי הבנות", בהן מציגים את הצ'ארמר האולטימטיבי. ואין כאן, חלילה, זלזול באינטליגנציה של נשים בוגרות. שנים של צפייה בסדרות ובסרטים, שבהם הציגו לנו איך ה"אביר" שלנו צריך להיראות ולהתנהג, גורמת למסרים לחלחל לאורך השנים לתודעה. כך, נשים רבות מחפשות אחר ה"מחזר" שמשקיע בהן, כמו הבחור מהסרטים; ואז, יש לומר "שלום" לשנות האלפיים ולשוויון, כי הנשים מצפות שהגבר יעשה את העבודה!

ירידה בחשק המיני (אילוסטרציה צילום shuttterstock)
ירידה בחשק המיני (אילוסטרציה צילום shuttterstock)

האם הציפיות הגבוהות מהמאהב הן רק מהסרטים?

לא. גם חוויות מין חד פעמיות ומלהיבות עושות את העבודה. אם אישה התנסתה עם מגוון גברים "משקיענים" ביחסים מזדמנים, אז סביר שהגבר שרצה לכבוש ולהוכיח כישורים השקיע את כל הצ'ארם שלו במפגש החד פעמי הזה. הבעיה נוצרת כאשר מגיע הבחור שעמו הן רוצות קשר ארוך טווח - ואז חיי המין משתנים. השותף החדש לא יכול להיות "כוכב" בכל פעם; הם נכנסים לשגרה ויחסי המין הינם על רצף הקשר הנוצר. בינתיים, לאישה יש ציפיות לסקס מדהים, בדיוק כפי שחוותה עם השותפים עימם לא נוצר קשר ממושך - והיא מתאכזבת, ואז "יורד לה ממנו".

האם "בושה" היא סיבה לגיטימית?

מסתבר שהרבה נשים לא מרגישות בנוח עם הגוף שלהן, ובעקבות כך אינן חשות מספיק סקסיות ומתביישות לקיים יחסי מין. גם נשים שגדלו בבית שמרני, בו הועבר המסר שיחסי מין הם דבר "מלוכלך", עלולות לחוש בושה או "עצורות".

מה קורה עם נשים קרייריסטיות?

נשים קרייריסטיות, נשואות, בעלות משפחה, עם לו"ז צפוף ואינסוף מטלות ועניינים - מתקשות לשמר את החשק המיני. הן מותשות ואין להן כוח והן לא מתפנות לכך; הן עסוקות מידי - ובדרך כלל, גם כשהן כבר מתפנות למין, הן עושות זאת רק כדי ל"סמן וי" על עוד "מטלה". כמובן שזה לא בהכרח כך, אבל ההצעה לנשים עמוסות אלה היא לפנות לכך זמן, לא להגיע מותשות למיטה ולהשקיע גם בצרכים המיניים שלהן.

האם ילד הוא אחד הגורמים לאי חשק מיני?

החוויה האימהית של השנים הראשונות היא מאוד ממכרת. אם טוטאלית מזניחה את המיניות שלה ואת בן זוגה - ונתונה כל כולה לחוויה המרגשת החדשה. הילד מספק את כל עולמה הרגשי ויש משהו בהנקה, שמספק אצלה גם את החוויה הארוטית. בל נשכח שבשנה הראשונה, מבחינה הורמונלית, החשק המיני יורד; אבל בעידן המודרני, הסיבה המהותית אינה ההורמונים, אלא התמכרות לתינוק החדש.

האם יש סיבות נוספות לאי חשק אצל האישה?

אכן, יש סיבות נוספות, אך פחות שכיחות: פחד מחדירה, כאבים, חוויות אונס וכדומה. כמובן, כפי שציינו לגבי גברים, גם אצל נשים נטילת תרופות נוגדות דיכאון וחרדה מורידות את החשק המיני.

אז מה עושים עם חוסר חשק מיני?

יש לברר את הסיבה האמיתית לחוסר החשק; עושים "סדר" ומבינים את הבעיה לעומקה. לאחר מכן, אם נמצאים בזוגיות, מנהלים שיחה פתוחה ומנסים לפתור את הבעיה ביחד. בשיחה זו, חשוב לתת מקום לכל אחד לומר את דבריו, לנהל את השיחה בכבוד - וללא האשמות; והכי חשוב: לא להעליב אחד את השני. לא הצלחתם לפתור לבדכם? אל תהססו - ופנו לאיש מקצוע.

לצאת מהציפייה לסקס "ספונטני"; לשבץ ביומן זמן לסקס. בהתחלה, זה יהיה מלאכותי, אבל אחר כך תצפו לכך.

לזכור שאישה זקוקה למשחק מקדים - ולכן חשוב לעורר את החשק.

בנוסף, לשמור על אורח חיים בריא, הכולל תזונה נכונה, ספורט, שינה מספקת והורדת מתח.

חמדה גיורא היא מטפלת מינית.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום סקסולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום