יולדת? עדיף באמצע השבוע

(0)
לדרג

סיכון מוגבר ללידת תינוק מת, לתמותה של היילוד במהלך השבוע הראשון לחייו ולסיבוכים אחרים בלידה בסוף השבוע לעומת שאר ימות השבוע. כנראה בשל טיפול ירוד יותר

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

התוצאות המיילדותיות בנשים שאושפזו וביילודים, שנולדו במהלך סופי השבוע גרועות יותר, בהשוואה לתוצאות המתוארות באשפוזים ובלידות במהלך ימות השבוע. מסתבר כי לידות במהלך סופי השבוע מצויות בסיכון מוגבר להסתיים בלידת תינוק מת או לתמותה של התינוק באשפוז במהלך השבוע הראשון לחייהם. זאת ועוד על פי תוצאות מחקר תצפיתי שכלל למעלה ממיליון ושלוש מאות אלף לידות שתוצאותיו פורסמו ב- BMJ.

מהתוצאות גם מתבררים שיעורים גבוהים יותר של סיבוכים אחרים, הן בקרב נשים המאושפזות בסופי השבוע והן בקרב תינוקות שנולדו בסופי השבוע, עם שכיחות מוגברת של זיהום, תחלואה של היילוד ואשפוז חוזר של היילוד בתוך שלושה ימים.

טיפול מתחת לסטנדרטים המקובלים בסופי השבוע?

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות כמיליון ושלוש מאות אלף לידות בין ה-1 באפריל 2010 לבין ה-31 במרץ 2012, במאגר נתונים ארצי. הם התמקדו בתוצאות על פי שבעה מדדי איכות ובטיחות: קרע פרינאום, זיהום במהלך משכב לידה ואשפוז חוזר דחוף בתוך שלושה ימים של האימהות, תמותה פרינטלית באשפוז, נזק ליילוד, זיהומים נבחרים ביילוד ואשפוז חוזר דחוף בתוך שלושה ימים של היילודים.

מהנתונים עולה קשרים מובהקים סטטיסטית עם ארבעה מהמדדים הללו וכולם עלו בקנה אחד עם טיפול מתחת לסטנדרטים המקובלים בנשים שאושפזו ותינוקות שנולדו במהלך סופי השבוע. ההשפעות הגדולות ביותר תוארו בשיעורי התמותה הפרינטלית (עלייה של 7%), זיהומים במהלך תקופת משכב לידה (עלייה של 6%), תחלואה של היילוד (עלייה של 6%) ואשפוז חוזר בתוך שלושה ימים של היילוד (עלייה של 4%).

עלייה של כאחוז בשיעור התמותה הפרינטלית

שיעורי התמותה הפרינטלית עמדו על 7.3 ל-1000 תינוקות שנולדו במהלך סופי שבוע, שיעור גבוה ב-0.9 ל-1000 תינוקות בהשוואה לשיעור שתועד במהלך ימות השבוע. לפיכך, החוקרים מעריכים כי המשמעות היא כי מדובר בעלייה של 770 מקרי תמותת יילודים בהשוואה לצפוי במידה שהמצב היה דומה בסופי שבוע ובמהלך ימות השבוע.

החוקרים בחנו גם את הקשר בין התוצאות ובין רמת הצוות הרפואי בשירותי מיילדות בבית החולים. מהנתונים עולה כי כ-40% מהיחידות הקפידו על טיפול בהתאם לרמת ההמלצות העדכנית. הם זיהו הבדלים מובהקים בתוצאות בין מרכזים שהקפידו על היענות להמלצות לבין אלו שלא הקפידו על ההיענות להמלצות בשיעור הקרעים בפרינאום (עלייה של כ-20%), אך לא זוהו הבדלים בתוצאות האחרות.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה תמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום