בריאות הנפש: משבר במגזר הערבי

(2)
לדרג

90% מהערבים שזקוקים לטיפול נפשי לא מקבלים אותו ורק 2.5% מהפסיכולוגים בישראל הם ערבים. המתנה של חצי שנה לפסיכיאטר. ח"כ אללוף: איך הגענו לזה?

מאת: מערכת zap doctors

בצל שביתת עובדי המרפאות הציבוריות והתחנות לבריאות הנפש של משרד הבריאות, ועדת הבריאות של הכנסת דנה אתמול (ב') במחסור בפסיכולוגים ובעובדים סוציאליים קליניים במגזר הערבי. בדיון השתתפו נציגים שסיפרו על מצוקותיהם היומיומיות לספק מענה נוכח המשאבים המצומצמים. כך למשל סיפרה ראדה נעים, פסיכולוגית קלינית מאעבלין: "אנחנו מטפלים ב-400 ילדים עם שלושה ורבע תקנים ופסיכיאטר ברבע משרה. ילדים נאלצים להמתין חצי שנה עד שמתקבלים אצל פסיכיאטר. יש צרכים אדירים ואין מי שיספק אותם".

ח"כ חנין זועבי סיפקה נתונים רלוונטיים מהם הסתברה התמונה הקשה: "רק 2.5% מהפסיכולוגים הם ערבים. 90% מהקהל הערבי שזקוק לטיפול בבריאות הנפש לא מקבל אותו. מציבים מכשולים בקבלת סטודנטים למקצועות הטיפוליים, אין סבסודים של המועצה להשכלה גבוהה וטוענים שאין מקומות להתמחות. בשטח אין כל רפורמה".

בתום הדיון ח"כ אלי אלאלוף, יו"ר הוועדה, דרש ממשרד האוצר לדווח לוועדה בתוך חודש כיצד יטופל המחסור במטפלים במסגרת התכנית הרב שנתית למגזר הערבי שמתכננת הממשלה. בנוסף, הורה למשרד הבריאות להעביר לוועדה דיווח אודות המחסור בכמות התקנים למטפלים, למלגות ולכוח האדם הדרוש.

טענות קשות למכשולים בקבלה ללימודים

בדיון הובע זעזוע ממצוקת תחום בריאות הנפש במגזר הערבי. כך ח"כ דב חנין: "תחנות בריאות הנפש באום אל-פאחם ושפרעם קורסות. בשטח יש קטסטרופה מוחלטת".

ח"כ ג'מאל זחאלקה: "סטודנטים ערבים לא ניגשים ללמוד פסיכולוגיה כי נרתעים מתנאי הקבלה למאסטר. יש לעשות הכול על מנת שהערבים ינהרו ללימודי פסיכולוגיה".
ח"כ יוסף ג'בארין: "מדוע האקדמיה עיוורת לצבעים ולא רגישה לצרכים חברתיים?".

הפסיכולוגית הראשית במשרד הבריאות, ימימה גולדברג אמרה בתגובה: "נפתחו תכניות ייעודיות להכשרת פסיכולוגים במגזר הערבי, אך מספר הנרשמים מועט מאוד. יש תקציב לכך, ומי שרוצה להתמחות יקבל מלגה אישית. יש מספיק מוסדות להתמחות ואין בעיית מקום".

הזנחה קשה שפוגעת בכלל החברה הישראלית

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף אמר: "איך הגענו למצב הקשה הזה, למרות שידענו שהרפורמה מתקרבת? איך אף אחד לא נקף אצבע? יש פה הזנחה קשה שלא פוגעת רק באוכלוסייה הערבית, אלא בחברה הישראלית כולה. הניכור בחברה הערבית נובע מחוסר הבנה לבעיות שלהם. שום גוף לא עשה חשבון נפש כדי להתמודד עם הבעיה הזאת. נקיים דיון כל 3 חודשים כדי לבדוק את ההתקדמות בנושא. האוכלוסייה הערבית חייבת לקבל את אותו שירות כמו כלל אזרחי המדינה".

ח"כ זוהיר בהלול הגיב וסיכם: "ההמתנה ארוכה, ההכשרה לקויה ותנאי הסף גבוהים מדי. שמשרד הבריאות ירד ממגדל השן וימצא פתרונות".

בואו לדבר על זה בפורום בריאות הנפש.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום