ברונכיטיס: גורמים, אבחון וטיפול

(93)
לדרג

ברונכיטיס היא דלקת של סימפונות הריאות. מהם גורמיה? מי האוכלוסייה שחשופה ביותר? ובנוסף: מהי ברונכיוליטיס? קשה לכם לנשום? קחו אוויר - ותקראו

מאת: ד"ר דרור רוזנגרטן

ברונכיטיס היא אחת התלונות השכיחות ביותר, שמביאות מטופלים לייעוץ רפואי. המחלה עלולה להיות חריפה (מתפתחת - וחולפת בזמן קצר) או כרונית (מחלה קבועה ומתמשכת). ברונכיטיס כרונית היא מחלה שנובעת על פי רוב מעישון; החולים בברונכיטיס כרונית משתעלים במשך חודשים רצופים. לעומתה, ברונכיטיס חריפה היא מחלה שנגרמת על ידי נגיפים (וירוסים) - והתסמין העיקרי שלה הוא שיעול מציק וטורדני. לרוב, המחלה חולפת כעבור שבועיים או שלושה, אך לעיתים נמשכת זמן רב יותר.

מהם גורמי המחלה?

הסיבה השכיחה ביותר לברונכיטיס חריפה היא זיהום בנגיפים של דרכי הנשימה. השיעול יכול להיות מלווה בליחה מוגלתית, אך עדיין לא מדובר בחיידק, אלא בנגיפים הגורמים לליחה זו. לעיתים נדירות, יכול חיידק השעלת לגרום גם הוא למחלה דומה (כאחוז אחד בלבד מהחולים).

כיצד נעשה האבחון?

על פי רוב, תסמינים של גודש באף, שבעקבותיהם מופיע שיעול טורדני, מספיקים כדי לאבחן את המחלה - ואין צורך בבדיקות נוספות. ברונכיטיס חריפה איננה מלווה בדרך כלל בחום, ולכן אם יש חום, יש לוודא שאין דלקת ריאות.

במקרים חריגים, בהם האבחנה איננה חד משמעית, מבצעים את הבדיקות הבאות:

צילום חזה (מומלץ כאשר יש דופק מעל 100, חום מעל 38, חרחורים, קצב נשימה גבוה או ירידה ברמת החמצן בדם).

דגימת ליחה (בדיקת חיידקים).

בדיקת תפקודי ריאה (נפחי הריאה ויכולת השאיפה והנשיפה).

ברונכיטיס (אילוסטרציה צילום shutterstock)
ברונכיטיס (אילוסטרציה צילום shutterstock)

מהן דרכי הטיפול?

אין טיפול ספציפי לברונכיטיס חריפה; לרוב, היא חולפת מעצמה ללא טיפול כעבור שבועיים, ועם טיפול - כעבור 14 יום... הטיפול מתמקד בהקלה על התסמינים, משככי כאבים לפי הצורך, תרופות המרככות את הליחה ומפחיתות גודש של דרכי הנשימה, תרופות נגד שיעול ועוד. הטיפול המומלץ ביותר הוא מנוחה ושתייה מרובה.

רצוי להימנע מתרופות להקלה על השיעול או מדכאות שיעול, שתייה חמה תקל על חוסר הנוחות שבשיעול (למשל: לימון ודבש במים חמים). מיותר לציין כי עישון יחמיר את דלקת הסימפונות ואת הסיכון למחלה כרונית.

האם אנטיביוטיקה יעילה לברוניכטיס?

ברונכיטיס חריפה היא הסיבה השכיחה ביותר לטיפול לא מוצדק באנטיביוטיקה.

חשוב להדגיש כי אין מקום לתת טיפול אנטיביוטי בברונכיטיס חריפה; אנטיביוטיקה אינה יעילה נגד וירוסים והיא עלולה לגרום לתופעות לוואי ולעלייה בשכיחות של חיידקים עמידים.

כפי שהזכרנו, במיעוט המקרים יש שיעול נבחני שלא חולף - ואז יכול להיות שמדובר בשעלת. במקרה זה בלבד, יש הצדקה למתן אנטיביוטיקה, המונעת את המשך ההדבקה.

אילו סיבוכים עלולים להיות למחלה?

לרוב, מדובר במחלה קלה אשר חולפת מאליה. במקרים נדירים, יש אפשרות להתפשטות הזיהום לריאות - ולהתפתחות דלקת ריאות קשה.

ברונכיטיס (אילוסטרציה צילום shutterstock)
ברונכיטיס (אילוסטרציה צילום shutterstock)

מיהי האוכלוסייה ה"מועדת"?

אנשים מבוגרים, מעשנים, חולים במחלות כרוניות - ובעיקר מחלות ריאה, סוכרת, מחלות לב ומחלות ממאירות. אנשים המקבלים תרופות המחלישות את מערכת החיסון של הגוף נמצאים גם הם בסיכון מוגבר.

האם יש חיסון שמומלץ לעשות?

לפי המלצות משרד הבריאות, חיסון לשפעת מומלץ לכל מבוגר כל שנה. כמובן, תוקף ההמלצה חזק יותר לכל החולים שנמצאים בסיכון מוגבר וגם לנשים בהיריון.

האם ברונכיטיס היא מחלה מדבקת?

כן, מכיוון שגורמי המחלה נישאים בקלות באוויר - ולכן עיטוש, שיעול ומגע ידיים, עלולים להעביר את הנגיפים או החיידקים מאדם לאדם.

כיצד ניתן להימנע מן המחלה?

וירוסים של דרכי הנשימה מדבקים מאוד במגע עם הפרשות מהאף וכיח. מניעה היא הרפואה הטובה ביותר - ולכן מומלץ להימנע ממגע קרוב עם אנשים מצוננים ומשתעלים. חשוב לשטוף ידיים עם מים וסבון, ובמיוחד אם היה מגע עם אדם מצונן ואפילו לאחר לחיצת יד. כך נוכל להקטין, במידה רבה, את ההדבקה - ולמנוע התפתחות ברונכיטיס חריפה.

כיצד ניתן להקל על סימפטומים של המחלה?

הימנעות מגירוי הריאות - עישון ו/או שאיפת חלקיקים זרים.

מומלץ להרבות בשתייה ומנוחה כדי להקל בפינוי הליחה ולאפשר למערכת החיסון להתמודד עם המחלה בצורה הטובה ביותר.

מהי ברונכיוליטיס?

ברונכיוליטיס היא דלקת המתפתחת בצינורות הריאות הקטנים, אצל תינוקות ופעוטות, בעיקר בחורף. הסיבה למחלה היא, במרבית המקרים, חשיפה לנגיף RSV, הגורם לצינורות הנשימה לדלקת ונפיחות. כך, נוצר ריר מוגבר אצל התינוק, כתוצאה מכך, האיוורור הריאתי פוחת - ומופיעקושי בנשימה.

הסימפטומים של ברונכיוליטיס דומים להתקררות: אף סתום, חום ושיעול. במרבית המקרים, אין צורך במתן טיפול תרופתי.

שכיחותה הגבוהה של המחלה נובעת מכך שאצל תינוקות, דרכי הנשימה צרות יותר ומערכת החיסון לא מפותחת דייה.

הסיכון לחלות גבוה יותר אצל פגים, ו/או אצל תינוקות עם מחלת לב או ריאה וכן תינוקות עם מערכת חיסון מוחלשת.

ד"ר דרור רוזנגרטן הוא רופא ריאות בכיר במרכז רפואי רבין.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות ריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום