השתלת שיניים : הדרך לחיוך מושלם

(0)
לדרג
תוכן מקודם

אפילו שן אחת, שחסרה בחלל הפה, עלולה לגרום לחוסר ביטחון, להימנעות מחיוכים ולהפרעות באכילה. מה יתרונם של שתלים דנטליים על פני כתרים או שיניים תותבות?

רופא שיניים
08-8559020

אנשים שחסרה להם אפילו שן אחת בפה, סובלים בדרך כלל מחוסר ביטחון ובושה הנוגעת לנראות האסתטית שלהם; בנוסף, הם ממעטים לחייך ולדבר בציבור. שן חסרה או שיניים חסרות, עלולות להשפיע גם על הרגלי האכילה שלהם; למשל: להימנע מאכילת ירקות ופירות קשים, לצד פגיעה נוספת באיכות החיים.

למי מתאימה השתלת שיניים?

השתלת שיניים מתאימה למטופלים מחוסרי שיניים באופן חלקי או מלא. פעולת ההשתלה מתאימה גם לצרכים אסתטיים, כגון מילוי מקום של שן שנעקרה. השתלות השיניים, באשר בהן, גרמו למהפכה בתחום השתלת השיניים; ולוויתור על השיניים התותבות המציקות, לטובת שיניים קבועות.

מהן הסיבות לאובדן שיניים?

הסיבות העיקריות לאובדן שיניים הן חוסר היגיינה אוראלית, שיניים שנושרות עקב תכונה תורשתית וכן שיניים שעברו שיקום פה - ולאחר שנים הן מתמלאות בעששת סביב השורשים. במקרים אחרים, נדרש להשתיל שתלים עקב תאונות שפגעו בשיניים.

כיצד מתבצעת השתלת שיניים?

מבחינה טכנית, ישנן כמה פרוצדורות להשתלות שתלים דנטליים. לאדם בעל לסת טובה, עם עצם שהיא בריאה ועבה, מתאימה, למשל, "שיטת הדיירקט", שבאמצעותה משתילים שתלים ללא תפרים וללא חיתוך של החניכיים. בשיטה זו, ניתן להשתיל ישירות לעצם.

בדרך כלל, שתל השיניים מורכב מבורג טיטניום. הרופא המשתיל מבצע חור קטן מאוד באזור בלסת, אשר בו נדרש להשתיל שן - ודרכו הוא מחדיר את השתל. תפקידו של שתל זה הוא להחליף את שורש השן הקודמת. כדי לא לפגוע בעצב הלסת, נדרשת מיומנות משמעותית וניסיון של הרופא המטפל, שאין להמעיט בחשיבותם.

אחרי ההשתלה, מניחים על השתל כתר זמני - ונותנים זמן לגוף לקלוט את השתל, כמו שצריך. לאחר שבועות אחדים, מחליפים את הכתר הזמני בכתר קבוע, אשר מתאים בצבעו ובצורתו לשאר השיניים, ונראה טבעי, כאילו אותה שן מלאכותית הייתה שם תמיד.

ההליך עצמו מתבצע תחת אלחוש מקומי, בשיטה תת-כירורגית, שניתן דרכה לבנות את הסד באופן מותאם ללסת הספציפית של המטופל, על פי צילום סי.טי מקדים ובניית הסד המתאים. כך, ההשתלה מתבצעת ללא תפרים וללא חיתוך של החניכיים, באופן המדויק והמקצועי ביותר.

יחד עם זאת, כאשר מדובר על מטופל שיש לו עצם דלילה ופחות חזקה, מומלץ לבצע פתיחה של החניכיים ולבצע את השתל באופן פיזי על הלסת. כך, למעשה, מתבצע עיבוי של העצם - הליך שכולל תפרים וחיתוך של החניכיים.

השתלת שיניים (אילוסטרציה צילום shutterstock)
השתלת שיניים (אילוסטרציה צילום shutterstock)

מהם היתרונות של שתלים, לעומת כתרים זמניים, גשרים ושיניים תותבות?

השתלים חזקים ועמידים יותר מאשר כתרים, גשרים ושיניים תותבות. כיום, השתלים נראים בדיוק כמו השיניים האמיתיות; ובעזרת ההליך הכירורגי, ניתן לבצע מספר השתלות שיניים בבת אחת. כיום, הטכנולוגיה המתקדמת בעולם רפואת השיניים גורמת לכך שההליך הכירורגי לוקח מינימום זמן ונעשה במקסימום מקצועיות; זאת, בעקבות איכות השתלים המתקדמת, וכמובן - ניסיונו של הרופא המטפל והאופן בו הוא מבצע את התהליך. בניגוד לפתרונות אסתטיים אחרים, שתלים נשארים בחלל הפה לנצח - ובדרך כלל, הם אינם דורשים החלפה אך טיפול תומך של ביקורות והסרת אבנית לאורך השנים.

מהי השתלת שיניים ביום אחד? האם טיפול זה מומלץ?

השתלת שיניים ביום אחד היא הליך שמתאים למטופלים בעלי לסת בריאה, אשר צריכים לבצע מספר השתלות שיניים במקביל. הליך זה מבוצע תחת טכנולוגיה מתקדמת ובהרדמה מקומית, אבל חשוב לדעת שלא כולו מתבצע באמת ביום אחד.

הליך ההשתלה מתחיל במצב שבו הפעולה הכירורגית אכן מתבצעת באופן זמני ונקודתי, אבל אחריו עדיין יש להחליף את הכתרים הזמניים לשיניים קבועות. הליך זה מומלץ לאנשים שמעולם לא סבלו מדלקות ומזיהומים בחלל הפה ושומרים על היגיינה טובה. לאנשים שסובלים מבעיות חניכיים שונות, לא מומלץ להיכנס להליך המורכב.

איך מתכוננים להשתלת שיניים?

באופן עקרוני, לפני שניגשים להשתלות שיניים, על המטופל להיות בריא ולא מטופל בתרופות חזקות. כאשר מדובר על מטופלים עם מחלות רקע שונות, כמו סוכרת או יתר לחץ דם, יש לנסות לאזן אותן לפני ההליך - ולדווח על כך לרופא המטפל.

פרט לכך, המטופל נדרש לבצע בדיקות כלליות וכן בדיקות הדמיה, לטובת ההשתלה. לפני ההשתלה, יש ליטול אנטיביוטיקה מונעת, לטובת הדרה מראש של זיהומים חיידקיים שונים, העלולים להתעורר מהליך ההשתלה.

מה כוללת ההחלמה מהליך השתלת השיניים?

בדרך כלל, ההחלמה אורכת בין מספר ימים לבין עשרה ימים - ויכולה להיות מלווה בכאבים קלים, הניתנים להקלה על ידי משככי כאבים פשוטים. כמובן שזמן ההחלמה משתנה בין מטופל למטופל.

האם הליך השתלת השיניים טומן בחובו סיכונים שונים?

בכל הליך כירורגי, באשר הוא, קיימים סיכונים שונים, כגון זיהומים, דימומים או תופעות לוואי בדמות דלקות; אבל, בזכות ההתפתחות הניכרת של תחום השתלות השיניים, אחוזי ההצלחה עומדים כיום על 98% - ובדרך כלל, ההשתלות עוברות ללא כל בעיה מיוחדת.

מהי השתלת שיניים הכוללת הרמת סינוס?

הפרוצדורה של הרמת סינוס היא פרוצדורה מעט פולשנית, אשר מלווה השתלת שיניים, במקרים שבהם יש צורך לפתוח את צד הסינוס מתוך פנים חלל הפה; ואליו, להשתיל את השתל. ההחלמה מהליך זה היא מעט יותר ארוכה ומורכבת ונמשכת בין שבוע לעשרה ימים.

ד"ר פנחס דזורייב הוא רופא שיניים כללי העוסק בכירורגיה, מרפאת מג'יק טאץ'

בואו לדבר על זה בפורום השתלות עצם, הרמת סינוס והשתלות שיניים.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום