ישראל: בריאות ציבורית מגדרית?

(0)
לדרג

בריאות האישה בישראל: תמותה גבוהה מסרטן השד, ממוצע ילודה של 3 ילדים ושיעור נמוך של ניתוחים קיסריים. ח"כ מועלם-רפאלי: יש להטמיע מערכת בריאות מגדרית

מאת: מערכת zap doctors

תוחלת החיים של אישה בישראל היא 83.9 שנים, מהגבוהות ב-OECD. לשם השוואה, הממוצע ב-OECD הוא 83 שנים. יפן מובילה עם 86.6 שנים ומקסיקו בתחתית, שם תוחלת חייה של אישה היא 77.4 שנים. נתון זה, הוא רק אחד מהנתונים המרתקים על מצב בריאות האישה בישראל בהשוואה לחברותיה במדינות המערב כפי שהוצגו אתמול (ג') על ידי משרד הבריאות בוועדת הבריאות של הכנסת. הדיון עסק בנושא המצוקות הרפואיות של נשים במערכת הבריאות בארץ ועלתה בו קריאה להכיר בצרכים הבריאותיים הייחודיים של נשים בוועדת הסל ובכלל מערכת הרפואה הציבורית.

שיעור תמותה גבוה מסרטן השד

בניגוד לנתון המעודד על תוחלת החיים הגבוהה מסתבר כי ישראל נמצאת במקום החמישי בקרב מדינות ה-OECD בשיעור התמותה כתוצאה מסרטן השד: 30.5 מקרי מוות בממוצע לכל 100 אלף נשים לעומת הממוצע במדינות המערב העומד על 24.4 לכל 100 אלף. בדנמרק שיעור מקרי המוות הגבוה ביותר: 32.6, ובקוריאה הדרומית הנמוך ביותר: 7.6.
ישראל אינה מהמובילות בשיעור ביצוע בדיקות ממוגרפיה לנשים למרות שהשיעור בישראל עולה על הממוצע במדינות ה-OECD, העומד על 58.9%: 70.5% מהנשים בישראל בגילאי 50-69 נבדקו בשנתיים האחרונות, לעומת כ-83% בפינלנד ובסלובניה.

שיעור ילודה מהגבוהים במערב

מספר הילדים הממוצע לאישה בישראל הוא הגבוה ביותר בקרב מדינות ה-OECD, ועומד על 3 ילדים. במקום השני, בהפרש ניכר, מקסיקו עם ממוצע של 2.2. הממוצע ב-OECD עומד על 1.7, ובמקום האחרון קוריאה הדרומית בה 1.2 ילדים לאישה בממוצע. עוד בנושא לידה: בישראל שיעור הניתוחים הקיסריים הנמוך ביותר בקרב מדינות ה-OECD (מספר הניתוחים הקיסריים בישראל הוא 154.3 בכל 1,000 לידות). המספר הממוצע במדינות ה-OECD עומד על 258.7. בטורקיה המספר הגבוה ביותר: 503.6.

ח"כ אוסאמה סעדי אמר בדיון: "לא ייתכן שמתוך 18 חברי ועדת סל התרופות רק 6 הן נשים". את דבריו חיזקה ד"ר רקפת בכרך, מהמועצה הלאומית לבריאות האישה: "ועדת סל התרופות לא מקבלת באופן עקבי את המלצותינו להכללת טיפולים למחלות "נשיות" בסל".

ליקה כהן, חולה בהידראדניטיס סופורטיבה, (מחלה כרונית בעור האופיינית בעיקר לנשים): "זו מחלה קשה. אנחנו לא יכולות להתלבש ולהתקלח בלבד. אין לה מודעות בקרב הרופאים, וממוצע האבחון שלה אורך 7 שנים. גם הביטוח הלאומי לא מכיר בנו, על אף ש-1% מהנשים באוכלוסייה סובלות ממנה".

מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ שולי מועלם-רפאלי, סיכמה את הדיון: "עלינו להטמיע מערכת בריאות בראייה מגדרית. יש להעלות את המודעות למחלות ה"שקופות" והלא מוכרות, אשר פוגעות בתפקוד הנשים".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת נשים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום