סוכרת בצעירים: מה עם הדיכאון?

(0)
לדרג

למרות השכיחות המשמעותית של דיכאון בילדים ובמתבגרים החולים בסוכרת סוג 2 ובסוכרת מסוג 1, הוא כמעט שאינו זוכה לטיפול. יש לערוך בדיקות לגילוי דיכאון

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

תופעת הדיכאון בקרב חולי סוכרת ידועה אך מסתבר שהדיכאון בילדים ובמתבגרים חולי סוכרת אינו זוכה לטיפול: מתוצאות מחקר Pediatric Diabetes Consortium עלה כי ילדים ומתבגרים עם סוכרת מסוג 1 וסוכרת מסוג 2 סובלים מדיכאון בשכיחות שונה, אך רק מעטים מהם זוכים לסיוע או לטיפול בדיכאון, ללא תלות בסוג הסוכרת. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Diabetes Care.

מחקר ה-PDC כלל שמונה מרכזי טיפול אקדמיים בילדים בארצות הברית. במסגרת המחקר התמקדו החוקרים בחולים שטופלו במרכז PDC החל ממועד הופעת הסוכרת מסוג 1 ועד לשלושה חודשים מהאבחנה. הם כללו גם משתתפים ממאגר החולים עם סוכרת מסוג 2, שאובחנו על-פי הקריטריונים של ה-ADA.

הדיכאון בעיקר בקרב חולים בסוכרת מסוג 2

החוקרים התבססו על שאלונים לדיווח עצמי, לסקירת 261 צעירים עם סוכרת מסוג 1 ו-339 צעירים עם סוכרת מסוג 2, בגילאי 10-17 שנים.
מהתוצאות עלה כי שיעור גבוה יותר משמעותית של צעירים עם סוכרת מסוג 2 דיווחו על תסמיני דיכאון, בהשוואה לצעירים עם סוכרת מסוג 1 (22% לעומת 13%). בשתי הקבוצות, לא זוהה קשר בין תסמיני הדיכאון לבין הגיל, משך סוכרת, מין, גזע או מוצא והשכלת ההורים.
בצעירים עם סוכרת מסוג 1 בלבד זוהה קשר בין הכנסה משפחתית נמוכה ונוכחות השמנת יתר לבין תסמיני הדיכאון.

פחות מעשירית מהחולים בסוכרת זכו לטיפול בדיכאון

מבין הצעירים עם תסמיני הדיכאון, רק 4% מהחולים עם סוכרת מסוג 1 ו-9% מהחולים עם סוכרת מסוג 2 נבדקו ע"י צוות רפואי בשנה הקודמת. החוקרים אינם יודעים כיצד להסביר את השיעור הגבוה של חולים עם סוכרת מסוג 2 שקיבלו טיפול, בהשוואה לשיעור החולים עם סוכרת מסוג 1.

מהנתונים עולה כי יש צורך בהשלמת בדיקות סקירה לדיכאון באופן שגרתי בצעירים עם סוכרת מסוג 1 ומסוג 2.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת נעורים (סוג 1) טיפול והתמודדות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום