ישראל: 468 נשאי HIV חדשים

(0)
לדרג

כ-44% מהם, גברים המקיימים יחסי מין עם גברים. ההדבקה בקרב הטרוסקסואלים קטנה לאור ההשפעה המגנה של מילת גברים. תוכנית לאומית למלחמה באיידס

מאת: מערכת zap doctors

גברים המקיימים יחסי מין עם גברים (MSM), הם הקבוצה בעלת שיעור ההדבקה הגבוה ביותר ב-HIV בישראל. נכון לסוף שנת 2014, חיים בישראל 6,847 אנשים החיים עם HIV, אך על פי חישוב המתבצע בעזרת נוסחה של ארגון ה-WHO, בארץ חיים עם הנגיף 8,935 אנשים. זאת ועוד, על פי נתונים שמפרסם משרד הבריאות לקראת יום האיידס הבינלאומי שיחול מחר (ג'). מתוך 8,448 נשאי HIV שדווחו בארץ בין השנים 1981-2014, כרבע (23.9%) הם גברים המקיימים יחסי מין עם גברים. בשנת 2014 דווח על 468 מקרים חדשים ו-43.8% מכלל הגברים שדווחו כנשאי HIV חדשים, נמנו על קבוצת גברים המקיימים יחסי מין עם גברים.

מהנתונים המתפרסמים היום והמתייחסים לשנת 2014 ניתן להצביע על התחלת ירידה במספר האבסולוטי של מקרי ההדבקה חדשה ב-HIV בקרב הקהילה הגאה, מ-163 ב-2013 ל-148 ב-2014. אולם נתונים אלה אינם מספקים כדי לקבוע כבר בשלב זה האם שינוי המגמה יימשך גם בשנים הבאות. כך או כך, מדובר בשיעור הנמוך מזה הקיים ברוב מדינות מערב אירופה וצפון אמריקה, אך קיימים פערים גדולים בין תת האוכלוסיות השונות בארץ.

ד"ר דניאל שם טוב, מנהל המחלקה לשחפת ואיידס, משרד הבריאות: "מניעת HIV צריכה להיות מטרה מרכזית עבור הקהילה בכללותה והקהילה הגאה בפרט. משרד הבריאות מאמין שעל מנת להתמודד בהצלחה ולעצור את ההדבקות, דרושה פעילות משותפת קהילתית וממשלתית, קבלת הנשאים בקהילה והחזרת ה-HIV למרכז השיח בקהילה."

הטרוסקסואלים: מילת גברים מגנה מפני הדבקה ב-HIV

נתון מעניין נוסף שמפורסם בדו"ח של משרד הבריאות נוגע לתוצאות המחקר בין לאומי שעל מי ממצאיו שיעורי ה-HIV בישראל בקרב הטרוסקסואלים היו נמוכים באופן משמעותי בהשוואה לצרפת ולהולנד (פי 6 ופי 10 יותר קטנים בישראל, בקרב גברים ונשים, בהתאם). ניתן להסביר הבדלים אלה על ידי ניתוח מילה בגברים (90% בישראל לעומת 10% במדינות האחרות) מכיוון שגורמים אחרים המשפיעים על העברת הנגיף דומים בין המדינות. בנוסף, ההשערה היא שבישראל, מקור ההדבקה ב-HIV בקרב נשים הטרוסקסואליות הוא ממאגר מצומצם של גברים נשאיHIV שנשאר קטן בשל האפקט המגן של ניתוח מילת גברים. יש לציין כי דרושים מחקרים נוספים על עידוד ביצוע ניתוחי מילה בגברים באותן מדינות שבהן ניתוח מילת גברים אינו שכיח.

תוכנית לאומית רב מערכתית למלחמה באיידס

בשלהי 2014 השיק משרד הבריאות תוכנית לאומית ראשונה מסוגה למאבק בנגיף האיידס בקרב קהילה הגאה ובקרב גברים המקיימים יחסי מין עם גברים (MSM), תוכנית הפעילה גם כיום. במסגרת שיתוף הפעולה הבין ארגוני המחלקה לשחפת ואיידס במשרד הבריאות תרמה את הידע האפידמיולוגי והקליני ואת המשאבים הכספיים הדרושים ולעניין נרתם גם הוועד למלחמה באיידס שפועל בזירות חיי הלילה של הקהילה הגאה בחלוקות קונדומים ובדיקות HIV בכל הזירות המרכזיות בקהילה.
איגי - ארגון הנוער הגאה הידוע כבית לנוער גאה ומתלבט, מפעיל במסגרת התוכנית קבוצות נוער ופועל בבתי הספר לקידום הנושא ובכך מנסה להעניק לנוער הגאה סביבה מכילה ומוגנת לגדול בה. גם אגודת הלהט"ב המתמחה בשירות פסיכולוגי ייעוצי ללהט"ב והמפעילה קו תמיכה טלפוני ותיק, קידמה פעילות לוביסטית ופעילויות רבות אחרות בתוך הקהילה. הפעילויות המשותפות ממשיכות בהיקף נרחב.

בהודעת משרד הבריאות נכתב: "הודות למהלך ייחודי של שותפות בין הארגונים, הצלחנו להגדיל את אפקט ההסברה. נרשמה עלייה בביצוע בדיקות HIV ובחלוקת קונדומים בזירות הקהילה בצורה משמעותית, וגדלה חשיפת בני נוער להסברה לצד איתור התנהגויות מסוכנות. אנחנו רואים בעבודה משותפת כלי חיוני ליצירת מענה מדויק ואיכותי עבור הקהילה הגאה כדי לתרום לא רק להורדת כמות ההדבקות, אלא גם לשיפור רווחת הפרט והקהילה בכלל".

מנדי מיכאלי, מנכ"לית-שותפה באיגי ארגון הנוער הגאה, סיכמה: "נוער להט"ב נמצא בסיכון הגבוה ביותר כיום להדבקה ב-HIV/AIDS. מדי שנה אנחנו נתקלים בעשרות מקרים של בני נוער להט"ב שקיים יחסי מין לא מוגנים מרצון או ששודל לעשות כך על ידי מבוגרים ממנו... חווית הארון של הנערים דוחקת אותם להכיר אנשים כמוהם במרחבים הווירטואליים הלא בטוחים, ובעצם חושפת אותם למצבי ניצול יותר מכל נוער אחר.. יותר נבדקים יביאו ליותר מודעות גם בקרב הנוער".

ד"ר יובל לבנת, מנכ"ל הוועד למלחמה באיידס, הוסיף ואמר: "אנו שמחים על כך שהמחלקה לשחפת ואיידס במשרד הבריאות חברה אלינו במטרה להוביל שינוי משמעותי בקרב גברים שמקיימים יחסי מין עם גברים, קבוצה בה מתרחשות רבות מההדבקות ב- HIV בישראל. בזכות שיתוף הפעולה עם משרד הבריאות, הגענו בשנה האחרונה לשיא שנתי במספר הנבדקים, במספר הקונדומים שחילקנו במועדונים ובאירועים מיוחדים ובמספר סדנאות ההסברה לבני נוער להט"בים בכל רחבי הארץ. כך הצלחנו להשיב את השיח על איידס לסדר היום של הקהילה הגאה בישראל".

עודד פריד, מנכ"ל אגודת הלהט"ב: "שיתוף הפעולה עם משרד הבריאות וארגוני הקהילה הנוספים מחזיר את ה-HIV למרכז השיח בקהילה ומתמודד באופן בוגר ואחראי עם הסטיגמות בנושא... המטרה המשותפת של כולנו היא הפחתה משמעותית במספר הנדבקים ב-HIV ואנחנו פועלים בכל המישורים להגשמתה".

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום