חולים בישראל: בודדים במערכה?

(0)
לדרג

סקר לרגל חודש זכויות החולה: יותר מ-70% לא סומכים על סעד ממערכת הבריאות בעת מחלה קשה, ויותר ממחצית לא מודעים לזכויותיהם

מאת: מערכת zap doctors

נתונים מדאיגים באשר למודעות הציבור לזכויותיו, להתנהלות נכונה מול הגופים השונים בתחום הבריאות ובכל הנוגע לאמון הציבור במערכת הבריאות הציבורית: ליותר מ-60% מהציבור אין מידע על זכויותיו במערכת הבריאות, יותר ממחצית האוכלוסייה אינה מודעת כלל למי לפנות לקבלת סיוע בנושא רפואי, ולמעלה מ-70% מהציבור אינם מאמינים כי יקבלו את הטיפול הראוי ממערכת הבריאות הציבורית במידה שיחלו במחלה קשה. כך מתברר מתוצאות סקר חדש שערכה האגודה לזכויות החולה בישראל באמצעות חברת מדגם, כפי שהוצגו לאחרונה, בכנס השנתי של האגודה לזכויות החולה בישראל.

הסקר, שנערך בקרב כ-520 נבדקים בגילאי 25 ומעלה, נועד לבדוק את מודעות הציבור לזכויותיו ואת הביטחון הבריאותי שחשים אזרחי מדינת ישראל ביחס לשירותי הבריאות והמידע שהם מקבלים מרשויות הבריאות בארץ.

לרוב הציבור אין מושג לגבי זכויותיו הרפואיות

כ-61% ציינו שיש ברשותם מידע מועט על הזכויות במערכת הבריאות באופן כללי, וכ-20% השיבו כי אין ברשותם מידע כלל על הזכויות המגיעות להם במערכת הבריאות בישראל.

מידע על זכאות לתרופות: למעלה מ-80% מן המשיבים דיווחו כי ברשותם מידע מועט, אם בכלל, על האפשרות לבדוק את הזכאות לתרופות אשר נמצאות בסל הבריאות, ורק כחמישית מהמשיבים טענו כי ברשותם מידע רב. מסתבר בהקשר זה, שככל שההכנסה נמוכה יותר, כך הנגישות למידע רפואי קטנה יותר.

מידע על הטיפול הרפואי: למעלה ממחצית מן המשיבים ציינו כי ברשותם מידע מועט בנוגע למה נדרש מהצוות הרפואי לספר לפני חתימה על הסכמה לקבל טיפול או ניתוח (הסכמה מדעת) וקרוב ל-25% השיבו כי אין ברשותם מידע כלל בנושא, והם אינם מודעים לאפשרותם לשמוע מידע בנושא.

מידע על פניות ציבור: למעלה מ-50% מן המשיבים ציינו כי ברשותם מידע מועט בלבד בנוגע למי לפנות כאשר הזכויות במערכת הבריאות נפגעות, 37% השיבו כי אין ברשותם מידע כלל ורק אחוז נמוך במיוחד, כ-11% מהמשיבים, אמרו כי ברשותם מידע רב.

רוב הציבור: חוסר אמון במערכת הבריאות הציבורית
הנתונים מעלים כי בעת צורך בקבלת טיפול רפואי, כ-72% מן המשיבים טענו כי אם יחלו במחלה קשה, אינם בטוחים כי יקבלו ממערכת הבריאות הציבורית את הטיפול הטוב והמועיל ביותר שיש בסל הבריאות.

למי פונים לצורך בירור וקבלת מידע רפואי? גורם הפנייה הגבוה ביותר אליו יפנו לברור וקבלת מידע על הזכויות כמטופל במערכת הבריאות הם קופות החולים. האינטרנט - נמצא כגורם הפנייה השני, ואילו במקום השלישי נצפתה התשובה "לא יודע". גם כאן, ניתן לראות את חוסר הידע של הציבור בנוגע לגורמי קבלת המידע העומדים לרשותם.

עוד נמצא כי קרוב ל-50% מהמשיבים אינם מודעים כלל לקיומו של בעל תפקיד אליו פונים במקרה שזקוקים לסיוע במימוש זכויות או בתלונה על שירות בקופות החולים ו/או במשרד הבריאות. יותר ממחצית אינם מודעים לקיומו של בעל תפקיד זה בבתי החולים, כשתופעה זו בולטת הרבה יותר בקרב בעלי ההכנסה הנמוכה מאשר בקרב בעלי ההכנסה הממוצעת.

נתון מעניין נוסף: כ-70% מהמשיבים דיווחו כי ברצונם שהרופא ישתף אותם יותר מכפי שהוא משתף אותם כיום.

שמוליק בן יעקב, יו"ר האגודה לזכויות החולה, אמר: "מנתוני הסקר עולה כי הציבור אינו מודע לזכויות המגיעות לו וכפועל יוצא כנראה גם אינו פונה לממש אותן במקרים בהם הוא זכאי לכך. יתרה מזאת, הממצאים לפיהם רוב הציבור לא יודעים שקיימים גורמים רשמיים בקופות, במשרד הבריאות ובבתי החולים היכולים לסייע בעת שקיימת בעיה מול מערכת הבריאות. זה מחייב את משרד הבריאות וקופות החולים לפעול להגברת המודעות לקיומם באמצעים רגולטוריים ובהקצאת תקציב לשם כך".

שירלי זילבר, מנכ"לית האגודה לזכויות החולה, סיכמה כשאמרה: "הסיסמה 'ידע הוא כוח לבריאות' שמלווה את כל חודש נובמבר, חודש המודעות לזכויות החולה בישראל, מקבלת משנה תוקף בממצאי הסקר הנחשפים כעת. חודש המודעות לזכויות החולה בישראל מגיע לסיומו עם הצגת תוצאות הסקר, המציג ממצאים מטרידים שצריכים להדיר שינה ממקבלי ההחלטות בתחום הבריאות בישראל. חוסר האמון של הציבור הרחב במערכת הרפואית הציבורית בישראל, הוא בבחינת פחד קיומי לכל אזרח. על משרד הבריאות חלה החובה ללמוד את ממצאי הסקר ולספק ביטחון בריאותי לכל אזרח שחי במדינה בדגש על הנגשת המידע לציבור".

בואו לדבר על זה בפורום ביטוח משלים כללית מושלם, מכבי זהב ועוד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום