השתלות שיניים חדשניות בקרב חולי סוכרת

(2)
לדרג

עד לאחרונה, חולי סוכרת היו בקבוצת סיכון בכל הקשור להשתלות שיניים, בשל קצב צמיחת עצם איטי. שתלים ביולוגיים חדשניים משנים לגמרי את התמונה

מאת: ד"ר רונן בורדובסקי

הרכבת שתלים דנטליים היא כיום הפרוצדורה הנפוצה והמועדפת בעולם רפואת השיניים. מדובר בפרוצדורה יחסית פשוטה, עם אחוזי הצלחה גבוהים במיוחד - מעל ל-93%. סיכויים אלה מושפעים ממיקום השתל בפה ומהנתונים האישיים של המתרפא.

מהי השפעת מחלת הסוכרת על סיכויי ההצלחה של השתלת שיניים?

למרות אחוזי ההצלחה המרשימים - יש מספר מחלות אשר עלולות להכשיל את סיכויי ההצלחה של הטיפול באמצעות שתלים דנטליים. בראש ובראשונה, מדובר במחלת הסוכרת, שהפכה בשנים האחרונות למגיפה של ממש.

מה שיעור מחלת הסוכרת בישראל?

רק בישראל נאמד מספר חולי הסוכרת ב-1.2 מיליון - בכלל זה חצי מיליון איש סוכרתיים מאובחנים, חצי מיליון במצב של טרום סוכרת ועוד כ-200 אלף סוכרתיים שאינם מאובחנים.

לרגל חודש המודעות למחלה, המצויין בחודש נובמבר, ריכזנו במאמר זה את כל מה שחשוב לדעת, על הקשר בין טיפולי השתלות שיניים לבין סוכרת - ומהן הבשורות האחרונות בתחום.

מה הקשר בין סוכרת לבין מצב השיניים?

סוכרת היא מחלה המאופיינת בעליית ערכי הסוכר בדם, דבר הגורם לפגיעה בכלי הדם הקטנים - ולבעיות במערכת החיסון. בנוסף, סובלים חולי סוכרת ממערכת בניית עצם פגומה, מה שמשפיע על בריאות החניכיים, הסיכון לאובדן שיניים וסיכויי ההצלחה של טיפולים לשחזור שיניים חסרות.

מחקרים רבים שבוצעו בתחום הראו כי התאים שבונים את עצם החניכיים, הם בעלי יכולת פונקציונלית פחותה משמעותית, בקרב חולי סוכרת לא מאוזנים, בהשוואה למטופלים שאינם סוכרתיים. זאת, כתוצאה מדילול העצם, הנוצר עקב מחלת הסוכרת. ממצאים אלה מצביעים על כך שחולי סוכרת לא מאוזנים יתקשו להתמודד בהצלחה עם טיפולי שיניים למיניהם - ובכלל זה, השתלות שיניים לשחזור שיניים חסרות.

כל זאת, מאחר שטיפולי השתלות שיניים דורשים יכולת צמיחת עצם טובה סביב השתל, בטווח המיידי ובטווח הארוך. ללא יכולת זו, השתל לא ישרוד, אלא יתנתק מעצם החניכיים - והטיפול יסתיים בכישלון.

השתלת שיניים בסוכרתיים (אילוסטרציה צילום shutterstock)
השתלת שיניים בסוכרתיים (אילוסטרציה צילום shutterstock)

לאור כל זאת, האם חולי סוכרת כשירים לעבור השתלת שיניים?

עד לאחרונה, אמנם לא היה מומלץ לחולי סוכרת בלתי מאוזנים לעבור טיפולי השתלות שיניים - ובפרט לא טיפולי השתלות שיניים ביום אחד, שם נדרשת יכולת בניית עצם מהירה במיוחד, שכאמור בלתי אפשרי להשיג בקרב מטופלי סוכרת בלתי מאוזנים.

מהם שתלים ביולוגיים? מה יתרונם ביחס לשתלים הרגילים? וכיצד הם משפיעים על האפשרות של חולי סוכרת לעבור השתלה?

הבשורה האחרונה בתחום נותנת תקווה למטופלים אלה. שתלים ביולוגיים חדשניים, העושים שימוש בטכנולוגיית תלת ממד. השתלים החדשים הם בעלי טכנולוגיית תלת ממד, המאפשרת צמיחת עצם מהירה יותר סביב השתל. בניגוד לשתלים המסורתיים בשוק, בהם צמיחת העצם היא סביב פני השטח של השתל, שתלים אלה מעודדים צמיחת עצם גם אל תוך גוף השתל עצמו.

באמצעות שימוש ברשת של נקבוביות מחומר ה-Trabecular Metal, המדמות את מבנה עצם הספוגית שבלסת, העצם יכולה להיצמד לשתל בשלושה ממדים: לאורך ולרוחב השתל, כמו בשתלים המסורתיים, אך גם לתוך השתל עצמו. בזכות העיצוב המיוחד של השתל, אשר מזכיר רשת נקבוביות, תהליך צמיחת העצם סביב השתל (המכונה תהליך ה"אוסטיאו-אינטגרציה") הינו עמוק ומהיר יותר, מה שגורם לשתל להיות בעל יכולת יציבות גדולה יותר.

בזכות צמיחת העצם העמוקה והמהירה יותר, יכולים חולי סוכרת לקבל שיניים קבועות חדשות, עם סיכויי הצלחה גבוהים במיוחד, תוך שבועיים בלבד מיום ההשתלה. וזאת, בניגוד לשתלים המסורתיים, שם התהליך נמשך כ-3 חודשים בלסת העליונה וכ-6 חודשים בלסת התחתונה.

מה בנוגע לרמות הסוכר הדרושות, במונחי בדיקת A1C?

בכל מקרה, כל מטופל חולה סוכרת, גם אם הוא מאוזן - וגם אם הוא איננו מאוזן, צריך לבצע בדיקת A1C, לבדיקת מדדי איזון הסוכרת, ל-3 חודשים, טרם התחלת הטיפול - ובדיקה שתקבע האם קיימת מחלת חניכיים והאם יש צורך לבצע איזון מטבולי לחולי סוכרת עם מחלות חניכיים. ערכים מעל 8-8.5 המתקבלים במסגרת בדיקת A1C אינם מומלצים להשתלות.

דר רונן בורדובסקי הוא רופא שיניים ומנהל מרפאת "מאלו קליניק".

בואו לדבר על זה בפורום השתלות עצם, הרמת סינוס והשתלות שיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום