HIV: רוב הישראלים לא נבדקו

(0)
לדרג

65% מהישראלים לא נבדקו ל-HIV ו-45% לא השתמשו בקונדום בפעם הראשונה שלהם. כמחצית מהנשים והגברים קיימו יחסי מין מתחת לגיל 18. ד"ר לבנת: לחנך הנוער

מאת: מערכת zap doctors

בסקר שנערך עבור הוועד למלחמה באיידס, לקראת יום האיידס העולמי שיחול בשבוע הבא באחד בדצמבר, נחשף כי יותר מ-65% מהישראלים מעולם לא עברו בדיקה לנשאות נגיף האיידס, וכי 45% מהישראלים לא השתמשו בקונדום בפעם הראשונה שקיימו יחסי מין. עוד הסתבר כי הישראלים מאבדים את בתוליהם בגיל ממוצע של 18.6 כשהגברים מאבדים את בתוליהם לפני הנשים.

אלה הם רק חלק מהנתונים המרתקים על מין ומיניות בחברה הישראלית כפי שמשתקפים בסקר שנערך עבור הוועד למלחמה באיידס על ידי מכון TAK אסטרטגיות צמיחה. בסקר השתתפו 500 מרואיינים כמדגם ארצי מייצג ונבדקו בו מגמות והתנהגויות הקשורות ל-HIV, התנהגות מינית וחינוך מיני, בחלוקה לפי מגדר, אזור מגורים, גיל ורמת השכלה. כך למשל 92% סוברים כי יש לאפשר לכל אדם לרכוש את הטיפול התרופתי המונע הידבקות ב-HIV. באשר לחינוך המיני של הדור הצעיר: רוב הנשים סוברות שהאחריות על שיח מיני עם בני נוער היא של ההורים. לעומתן, רוב הגברים חושבים שהאחריות על שיח מיני עם בני נוער מוטלת על בית הספר. להלן השאלות העיקריות שנשאלו בסקר.

יחסי מין לפני גיל 18? כמחצית מהאוכלוסייה

באיזה גיל מקיימים הישראלים יחסי מין בפעם הראשונה?: 52.2% מהנשים ו-58.4% מהגברים השיבו כי קיימו יחסי מין לראשונה בגיל 18 ומטה (גיל ממוצע לקיום יחסי מין במדינה: 18 וחצי). גברים מאבדים את בתוליהם בממוצע בגיל 18.3, בעוד נשים בגיל 19.

36.7% מהישראלים קיימו יחסי לפני גיל 18, 18.2% נוספים קיימו יחסי מין בגיל 18. שנת הגיל שבה הכי הרבה צעירים מקיימים יחסי מין הינה גיל 19, בגיל זה 19.1% מהישראלים מאבדים את בתוליהם. 0.4% מאבדים את בתוליהם בגיל 11, בעוד 0.9% מאבדים את בתוליהם בגיל 27.

באיזה אזור מאבדים את הבתולים בגיל הצעיר ביותר? כמעט 43% מהמשיבים המתגוררים בצפון מאבדים את בתוליהם לפני גיל 18. אזור הדרום (37.8% ) וגוש דן (35.6%) נמצאים מעט מאחור.

שיח עם בני נוער על מין ומיניות: הרוב מוחלט של הנשאלים (96.6%) סבור שיש חשיבות לדבר עם בני נוער סביב הגילים 14-18, על מין ומיניות. ביחס לשאלה מיהו הגורם שעליו מוטלת האחריות העיקרית לדבר עם בני נוער על הנושא, התגלה פער מגדרי ברור: בעוד ש-61% מהנשים סברו שהאחריות העיקרית מוטלת על ההורים, בקרב הגברים המצב היה הפוך: 50% מהנשאלים סברו שהאחריות העיקרית לדבר עם בני נוער על מין ומיניות מוטלת על בית-הספר, ורק 46% סברו שהאחריות מוטלת על ההורים. רק 1% ציין אנשי דת כמי שאמורים לתת מענה בנושא זה, 2.1% ציינו את האחים הגדולים כאלה שאמורים לחנך את דור העתיד על מין ומיניות.

מין בטוח: שימוש בקונדום ובדיקה ל-HIV

האם הישראלים מקיימים יחסי מין מוגנים בפעם הראשונה שלהם?: רק 55.2% השתמשו בקונדום בפעם הראשונה בה קיימו יחסי מין מלאים. % 44.8 לא השתמשו בקונדום בפעם הראשונה שבה הם קיימו יחסי מין. בדרום, רק % 45.6 השתמשו בקונדום בפעם הראשונה שבה קיימו יחסי מין, בעוד באזור השרון 71.1% כן הקפידו. בגוש דן 56.5%, בירושלים 53.8% , ובצפון 52.6%, כולם בדומה לממוצע הארצי בנושא.

באופן מפתיע, אקדמאים נוטים פחות להשתמש בקונדום: רק 53.1% שמו קונדום בפעם הראשונה, בעוד ש 67% מהאנשים בעלי השכלה של מתחת ל-12 שנות לימוד הקפידו מאוד על שימוש בקונדום, לעומת כשליש שלא הקפיד.

האם נבדקת ל-HIV?

65.2% מקרב החילוניים והמסורתיים שהשתתפו בסקר לא נבדקו מעולם ל-HIV. גברים נבדקים יותר מאשר נשים, והגיל שבו נבדקים הכי הרבה הוא גילאי 35-54, שם כ-50% נבדקו בעבר ל -HIV. רק כרבע (27.3%) מבני 18-34 נבדקו ל-HIV, ופחות מרבע בני הגילים 55+ נבדקו בעבר (21.5%). מבחינה גיאוגרפית, בעוד באזור הצפון כמעט חצי מהנשאלים עשו בעבר בדיקה (48.9%), באזור ירושלים רק 23.1% עשו את הבדיקה בעבר. בקרב הנשאלים, אקדמאים נבדקו יותר מאשר בעלי השכלה של 12 שנות לימוד.

איך תעדיפו להיבדק?: רק 48% מהנשאלים השיבו שיבחרו לעשות בדיקת HIV מזוהה דרך קופת החולים. 39% מסרו שיעדיפו בדיקה אנונימית, ו-13% נוספים ענו שיסכימו לעשות בדיקה מזוהה בבית חולים, ובלבד שתוצאותיה לא יועברו לקופת החולים או לרופא המשפחה שלהם. עם זאת, 63% מסרו, שגם אם בדיקת HIV באמצעות רוק הייתה אפשרית בישראל (נכון להיום, משרד הבריאות אינו מאפשר בדיקה זו), הם היו מעדיפים לעשות בדיקת דם. זאת נוכח אחוזי הדיוק הגבוהים יותר של בדיקת הדם, וחרף העובדה שאת בדיקת הרוק היו יכולים לבצע בביתם.

האם צריך לנקוט באמצעי ענישה נגד נשאי HIV שלא עדכנו את הפרטנרים המיניים שלהם בדבר נשאותם, ושבמהלך המפגש המשותף קוימו יחסי מין לא מוגנים?: 71.6% סוברים כי במידה ונשא HIV עדכן את הפרטנרים שלו כי הוא/היא חיים עם HIV והפרטנרים החליטו לקיים איתו/ה יחסי מין לא מוגנים, אין לנקוט ענישה כל שהיא נגדו. 28.4% חשבו שיש לנקוט בצעדי ענישה. גברים נטו להיות פחות סלחניים ושליש מהם היו בעד נקיטת צעדים נגד נשאי HIV, בעוד פחות מרבע מהנשים גרסו שיש לנקוט צעדי ענישה.

האם יש לאפשר באופן חופשי את רכישת הטיפול המונע המסייע במניעת הדבקות ב-HIV?: כיום לא ניתן לרכוש באופן פרטי את הטיפול התרופתי המונע הידבקות ב-HIV ( PrEP ), ואשר עלותו עומדת על כ-3000 שקלים בחודש. הסקר מצביע על מגמה ברורה וחד משמעית: 92% מכלל המרואיינים סבורים שיש לאפשר לכל אדם לרכוש את הטיפול. 48% אף השיבו שעל המדינה לממן את הטיפול באופן מלא או חלקי. בחלוקה לפי מגדר התגלה פער בין הגברים שהשיבו כי המדינה אינה צריכה לממן הטיפול (51.8%) לבין הנשים שהשיבו כך (37.8%).

ד"ר יובל לבנת, מנכ"ל הוועד למלחמה באיידס, מסר כי: "כדי לעצור את התפשטות הנגיף יש להגביר את מאמצי החינוך למיניות אחראית ובטוחה בקרב בני נוער, לצד פעילויות רבות של עידוד בדיקות HIV לכלל האוכלוסיות והגילאים. המצב האבסורדי, נכון להיום, הוא כזה שההורים מטילים את האחריות על חינוך הילדים למין בטוח על המורים, ואילו המורים מטילים את האחריות על ההורים. התוצאה בפועל היא שמצד אחד נערים ונערות בישראל פעילים מינית - כפי שמלמד הסקר ברורות - ומצד שני הם אינם מקבלים כל הדרכה לגבי מין בטוח ומיניות בריאה, מגורם מבוגר כלשהו. לצד האחריות האישית של כל אדם על קיום יחסי מין מוגנים, אנחנו רואים שרוב הציבור בעד הנגשת הטיפול המפחית את הסיכויים להידבקות ב-HIV ואנחנו מקווים שמשרד הבריאות יקדם סוגיה חשובה זאת".


יום האיידס העולמי 2015 יצוין במגוון אירועים כולל אירועי rock4life: הופעות בירושלים ובבאר שבע ב-29.11, בחיפה ובתל אביב ב-30.11, הכניסה חופשית.

ביום האיידס העולמי תיפתח לקהל תערוכת "30+"בבית הצעירים ברחוב מאז"ה 9 בתל אביב, לציון 30 שנות פעילות של הוועד למלחמה באיידס.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום מחלות זיהומיות
פורום אבחון וטיפול במחלות מין

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום