צנתור מוח מוצלח לבת 93

(0)
לדרג

נדיר: אינסה לאזרוב, בת ה-93 עברה צנתור מוח זמן קצר לאחר שבץ איסכמי, ולהפתעת רופאיה, חזרה לתפקוד מלא מיד אחריו. פרופ' טלמן: אנו טובים מהסטנדרט העולמי

מאת: מערכת zap doctors

אינסה לאזרוב, בת ה-93 מחיפה, עשתה לאחרונה היסטוריה קטנה כשהפכה למטופלת המבוגרת ביותר בישראל שעברה צנתור מוח לטיפול בשבץ, וחזרה לתפקוד מלא ותקין מיד לאחריו, כהרגלה לפני האירוע, חרף גילה המופלג. הליך הצנתור המורכב בוצע בהצלחה ברמב"ם.

פינוי מהיר לבית החולים לאחר האירוע המוחי

לפני כעשרה ימים, הקשישה נפלה במקלחת ונמצאה מיד לאחר מכן כשהיא שרועה על הרצפה וסובלת משיתוק מלא של פלג גוף ימין ואי יכולת לדבר או להבין את הנאמר לה, סימנים המעידים על שבץ מוחי חריף. למזלה של לאזרוב קיבלו בני המשפחה החלטה לפנות אותה במהירות למיון הקריה הרפואית רמב"ם שנמצאת בסמוך למקום מגוריהם. בתוך דקות ספורות מרגע הגעתה למיון בית החולים, החלה הקשישה לעבור סדרת בירורים ופעולות מהירה וייחודית לרמב"ם, המכונה "השטיח האדום". מטרת הבירורים היא להביא את המטופל החשוד כלוקה בשבץ מוחי לטיפול בפרק זמן הקצר ביותר שניתן, שכן במקרה של שבץ מוחי הזמן הוא קריטי.

צנתור מוח: הסיכוי להצלת חלקים מהמוח של אינסה

בבית החולים נבדקה הקשישה על ידי פרופ' מ.קליני גרגורי טלמן, רופא בכיר במחלקת נוירולוגיה ברמב"ם, האחראי על תחום השבץ וד"ר יעקב אמסלם, מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה פולשנית בבית החולים. בבירור שבוצע בעזרת הסי.טי נמצא כי לאזרוב סובלת מחסימה מלאה של העורק המספק חמצן לכל חצי המוח השמאלי, החלק שאחראי על הדיבור, ההבנה והתפקוד פלג הגוף הימני. בשל המהירות שבה הגיעה הקשישה וזריזות הצוות, ההערכה שהתקבלה הייתה שחלקים גדולים מרקמת המוח של לאזרוב ניתנים להצלה.

צנתור מוח מאתגר במיוחד בכלי דם מפותלים ושבריריים

למרות גילה המתקדם והסיבוכים הרבים שמתלווים לטיפול כה מורכב במטופלת קשישה, לאור רמת התפקוד הנהדרת שלה לפני השבץ החליט הצוות הרפואי, בהסכמת המשפחה, לבצע צנתור מוח.
בשל גילה המופלג של הקשישה עמד בפני ד"ר אמסלם אתגר לא פשוט, שכן בגילאים כאלה כלי הדם הרבה יותר מפותלים ושבריריים מאשר בחולים צעירים יותר, והסכנה לקריעתם תוך כדי טיפול גדולה. בנוסף, בשל הפיתולים הרבים נוצר קושי להגיע עם הצנתר למקום החסימה. למרות הכול, הצנתור הסתיים בהצלחה, כאשר בפרק זמן של פחות משעתיים, מהרגע בו הקשישה הגיעה למיון רמב"ם, נפתחה החסימה של העורק במוחה וחודשה זרימת הדם. שעות ספורות לאחר ביצוע הטיפול החלה הקשישה לתקשר עם סביבתה ולהזיז את גפיה ויום למחרת כבר חזרה לתפקוד מלא.

פרופ' מ.קליני טלמן, רופא בכיר במחלקת נוירולוגיה ברמב"ם: "אנחנו לא האמנו בעצמנו כשראינו אותה מתפקדת כל כך טוב אחרי הטיפול. היא צלולה, צוחקת, מדברת עם משפחתה. כאילו לא קרה דבר מעולם. צוות השבץ ברמב"ם הוא צוות רב תחומי מנוסה ומיומן שפועל בתיאום מלא ומתוזמן להפליא. אנו מצליחים לקבל החלטות טובות ולטפל בפרקי זמן קצרים יותר מהסטנדרט העולמי".

בואו לדבר על זה בפורום שבץ מוח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום