בחירה נכונה של מאמן כושר

(0)
לדרג

החלטתם להתחיל להתאמן ולעבוד על הכושר? מזל טוב. כדאי מאוד שתבחרו מאמן איכותי, בעל ידע מקצועי ויחסי אנוש טובים, המקפיד על כללי הבטיחות. וגם: שאלון מיוחד להערכת המאמן

מאת: ד"ר איתי זיו וקרן שכטר

פעמים רבות, אנשים מעוניינים להתאמן - אך בפועל, הדבר קשה ליישום, בשל מחסור במוטיבציה ובהנעה עצמית. אם בסופו של דבר, האדם מצליח לאסוף את עצמו, להיכנס למסגרת אימונים קבועה ולהתמיד בפעילות על בסיס קבוע - זה מצוין; במצב זה, יש צורך במציאת הדרך הנכונה כדי לאפשר התמדה. ניתן לעשות זאת, בין היתר, על ידי שכירת שירותיו של מאמן כושר אישי, הצטרפות לקבוצה וכו'.

נתחיל ב"תיאורי מקרה" - ובעזרתם נדגים עקרונות חשובים בבחירה נכונה של מאמן כושר.

1. שכרתם את שירותיו של מדריך כושר אישי, שעליו קיבלתם המלצה משכנה קרובה -ובלי לברר עליו הרבה, התחלתם להתאמן. והנה, עוברים להם מספר שבועות ואף חודשים; והתחושה היא שהמדריך לא מגיע מוכן לאימון. התרגילים חוזרים על עצמם על בסיס קבוע, אין שיטתיות באימון ורצף של תרגילים וכו'. יתרה מכך, לאחר תקופה מסוימת, המדריך מרגיש "נוח" למדי ומתחיל להתעסק עם הטלפון הנייד שלו (שכיח למדי באימונים אישיים - על ידי המדריך דווקא). וכמובן, מן הסתם תוך כדי אימונים, נכתבים עשרות סמסים; והתוצאות - בהתאם. נציין, אגב, שישנם מקרים חמורים עוד יותר, בהם המדריך גם מדבר בטלפון הנייד; והמתאמן שאיתו מבצע ללא השגחה את התרגילים השונים.

2. במקרה שמדובר באחד החוגים (לשיפור כושר גופני), שנערך במועדון כושר מסוים: הרבה מתאמנים, אווירה טובה ואנרגיות טובות. אבל... מסתבר שכמה מהתרגילים כלל לא ניתנים לביצוע אצל חלק מהמתאמנים, לרבות אלה שברמת כושר ירודה (זאת בשל מגבלות פיזיות שונות, בעיות אורטופדיות ואחרות). זאת, למרות שהמדריכה, במקרה זה, בעלת אנרגיות טובות; והתרגילים שניתנים מצוינים. אבל הם בדרגת קושי כללית גבוהה - ולא מותאמת לרמת המתאמן. מצב בעייתי... הרי אימונים מסוג זה צריכים להיות מותאמים לאדם המתאמן; ולבנות, למעשה, כמה דרגות קושי - למתאמנים השונים.

מקרים כאלה יש למכביר. ואז נשאלת השאלה: איך בוחרים מדריך מתאים? מדריך שיהיה מקצועי, עם אינטליגנציה רגשית גבוהה ושירות ברמה גבוהה? כלל לא פשוט.

אימון כושר (אילוסטרציה צילום shutterstock(
אימון כושר (אילוסטרציה צילום shutterstock(

איך גדל מספר אנשי המקצוע באופן משמעותי בשנים האחרונות?

בעקבות התפתחות המודעות לאורח חיים בריא, באופן כללי; ובפרט, התפתחות הידע אודות חשיבות הפעילות הגופנית - ותרומתה לבריאותנו הפיזית והנפשית, חלה עליה משמעותית במספר אנשי המקצוע, העוסקים בפעילות הגופנית והספורט.
התפתחות הגלובליזציה באה לידי ביטוי במספר תחומים - וגם בהכשרת מדריכים בנושאי האימון הגופני. בעבר, המסגרת העיקרית לרכישת השכלה בתחום הייתה לימודי תואר ראשון בחינוך גופני (B.Ed); משך הלימודים נע בין 3-4 שנים.
בשנים האחרונות, נפתחו עשרות בתי ספר שונים, בהם מכשירים מדריכי כושר בתחומים שונים. לדוגמה: מדי שנה, יש מעל 2,000 בוגרי קורסים שונים של מדריכי חדר כושר. ואם נוסיף תחומים נוספים, מדובר על אלפים רבים, שנכנסים לשוק האימון. למתאמן "מהשורה" יש קושי לאתר מדריך שמתאים לו: הרי יש כה הרבה מדריכים וחסרים כלים ממשיים, על מנת לדעת האם הבחירה במדריך זה או אחר היא בחירה נכונה.
הדבר חשוב בכל מקרה - וחשוב עוד יותר כשמדובר במקרים של אנשים הסובלים מעודף משקל, מחלות כרוניות, בעיות פסיכולוגיות וקשיים נוספים. אם למדריך חסרים כלים להדרכת המתאמן שמולו, הרי ניתן גם לגרום לפציעות - ולבעיות שונות.

שאלון

לפניכם מספר דוגמאות, מתוך השאלון המלא, אשר עונות לשאלה: כיצד מתפקד מאמן הכושר שלכם? האם מאמן הכושר שלכם עושה את עבודתו נאמנה, או שאתם מבזבזים את זמנכם וכספכם? הנה הדוגמאות.

האם המאמן מגיע בזמן לאימון?
האם התנהלה שיחה לפני תחילת הפעילות על מטרות ויעדי האימון? (תיאום ציפיות).
האם המאמן מסביר ומדגים כראוי את המיומנויות השונות?
האם המאמן מונע איבוד זמן מיותר באימון? (משוחח בטלפון, או מדבר בהגזמה במהלך האימון - עם המתאמן)
האם המאמן מכבד את המתאמן ומגלה אמפתיה, יחס חם, הקשבה לצרכיו, סובלנות ואדיבות?

השאלון שלפניכם מקבץ מספר נקודות, להערכת המדריך/ המאמן שלכם ונועד לשקף לכם, כיצד מתפקד המדריך בהיבט המקצועי, התפקודי והבטיחותי. האם באמת יש לו את הכישורים, הידע והיכולת לאמן אתכם? השאלון נותן מענה לאימון אישי או קבוצתי כאחד; וכתוב בלשון זכר, אך מתייחס לשני המינים.

כיצד מפענחים את התוצאות?

כל חלק בקטגוריות חשוב בפני עצמו וחשוב כחלק אינטגרלי מדמות המאמן הרצויה.

4 - התוצאה הטובה ביותר והרצויה ביותר
3 - יש פוטנציאל אצל המדריך להיות טוב יותר; אולי אפשר להסב את תשומת ליבו למה שמפריע לכם.
1-2 - כדאי להיפרד ולחפש מדריך/מאמן מתאים יותר.

לסיכום: מאמן מקצועי צריך להיות, בין היתר, אדם בעל ידע ומיומנות, ניסיון, הכשרה, הבנה ואתיקה מקצועית, אשר שם את נושא הבטיחות כנושא ראשון במעלה.

פעמים רבות, המאמן משרת תפקידים נוספים, מעבר לפן המקצועי: המאמן הוא גם סוג של מנטור ויש לו יכולת השפעה וחשיבות בחיי המתאמן (במיוחד כאשר מדובר על ילדים).

ישנם אנשי מקצוע טובים מאוד בשטח - והמתאמן כמובן רוצה את המאמן הטוב ביותר שיוכל להשיג. ברם, חשוב לציין שלמרות שבישראל אין חובת חידוש תעודה והמאמן לא נדרש ללמוד ולהשתלם מדי שנה (מה שמקובל במרבית מדינות אירופה וארה"ב), חשוב שיהיה מאמן אשר מתעדכן בידע על בסיס קבוע, שכן יש דינמיות והתחדשות כל הזמן; וכך, המאמן יוכל להעמיק ולהרחיב את היכולת המקצועית - ובכך לתרום למתאמנים את המקסימום, בכל אחד מתחומי האימון האישי שצוינו לעיל.

ד"ר איתי זיו (Ph.D) עוסק מזה שנים בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר. שימש כסגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת תל אביב.

קרן שכטר (B.Ed) מאמנת כושר בכירה ורכזת מדריכים ארצית ב"מרכזים לטיפול בילדים בעלי עודף משקל" במכבי שירותי בריאות; בעלת ניסיון רב באימון קבוצות ויחידים. ספורטאית עבר בענף הג'ודו.

בואו לדבר על זה בפורום אימון, כושר גופני ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום