הסדרת תיירות מרפא: קוד אתי

(0)
לדרג

הסתדרות הרופאים והאגודה לתיירות רפואית באיגוד לשכות המסחר חתמו על קוד אתי, במטרה לספק לתיירי המרפא שירותי רפואה איכותיים ולשמור על זכויות החולה הישראלי

מאת: מערכת zap doctors

ההסתדרות הרפואית בישראל (הר"י) וחברי האגודה הישראלית לתיירות רפואית, חתמו אתמול (ב') על קוד אתי משותף העוסק בתיירות המרפא בישראל. ההסכם נוגע בעיקר לנושאים הבאים: הטיפול בתייר רפואי שמגיע לישראל, התאמת הטיפולים למצבו הרפואי, בדיקת יכולת הריפוי עוד בטרם מגיע התייר הרפואי לארץ, מתן הסבר נאות לתייר הרפואי בשפה אותה הוא מבין, מתן שירותי איכותי כדי לשמור על מוניטין הרפואה הישראלית, תמחור נאות ועוד.

מצד ההסתדרות הרפואית בישראל חתמו על הקוד האתי ד"ר ליאוניד אידלמן, יו"ר ההסתדרות הרפואית, וד"ר תמי קרני, יו"ר לשכת האתיקה של ההסתדרות הרפואית, ומן הצד השני חתמו מרבית סוכני התיירות רפואית שעוסקים בתחום בישראל, מתוך מטרה לקבוע זאת כנורמה מחייבת לעוסקים בענף.

ביקורת קשה כנגד התנהלות תיירות המרפא בארץ

הרקע לקביעת הקוד האתי הוא הביקורת הקשה שנשמעה בשנים האחרונות כנגד התנהלות תיירות המרפא בישראל. מדו"ח החשבת הכללית במשרד האוצר, שפורסם בשנת 2014 עלתה תמונה קשה לפיה יש קדימות בניתוחים במוסדות ציבוריים לתיירי מרפא על חשבון אזרחי מדינת ישראל. בנוסף, חרף ההנחיות למתן שירותים לתיירי מרפא במרכזים רפואיים ציבוריים החל מהשעה 15:00 נמצא כי הם מקבלים שירותים גם בשעות הבוקר, וככל הנראה יש בידם אפשרות לבחירת מנתח בבתי חולים ציבוריים, דבר האסור לאזרחי ישראל. באופן כללי, הציג הדו"ח נתונים קשים שהצביעו על אי בהירות בנוגע להסדרי התשלום, תמחורים, שכר רופאים, עבודה מול סוכני תיווך תיירות מרפא ועוד.

הסדרת זכויות התייר הרפואי מול החולה הישראלי

בקוד האתי צוין כי יש למצוא את נקודת האיזון הראויה בין טיפוח תיירות המרפא לטובת המטופלים ובין ניצול משאביה המוגבלים של הרפואה בישראל. ולכן הזמנת תייר המרפא לארץ על-ידי החברה, תתאפשר רק אם קיימת קיבולת מתאימה וזמינות של הפרוצדורות הרפואיות במוסד הרפואי שבו הוא אמור לקבל טיפול בישראל.

כמו כן, הרופא יטפל בתיירי מרפא בתנאים שלא יגרמו דחייה באבחון או בטיפול לאזרחי ישראל, הן במסגרת האשפוז והן במסגרת אמבולטורית. הרופא יטפל בכלל מטופליו, לרבות תיירי המרפא, בהתאם לדחיפות המצב הרפואי של המטופלים, בעיקר כאשר מדובר בשימוש בציוד ובמכשור רפואי שהזמינות אליו אינה גבוהה (למשל MRI).
עוד מודגש בקוד כי הרופא לא יפעל למתן עדיפות למטופלי תיירות המרפא בתנאי האשפוז או בכל טיפול שאינו מונגש לכלל אזרחי ישראל.

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, ברך על הקוד האתי המשותף ואמר כי "הקוד האתי יוביל לשיפור איכות השירות הניתן לתיירים רפואיים המגיעים לישראל לטיפולים, לשמירה על המוניטין הרפואי בישראל, ולשמירה על זכויות הפציינט הישראלי מול הפציינט מחו"ל. קוד אתי לתיירות רפואית בישראל, שהינו בין המתקדמים בעולם המערבי, עשוי למנף את התיירות הרפואית הנכנסת לישראל. כיום ענף התיירות הרפואית הינו אחד מענפי ייצוא השירותים המוביל בישראל, בהיקף של 1.5 מיליארד ¤ בשנה, ויש להרחיבו להיקף של 5 מיליארד ¤ תוך 3 שנים".

ד"ר ליאוניד אידלמן, יו"ר ההסתדרות הרפואית: "בעולם המודרני מתבטא 'הכפר הגלובלי' ביכולתם של אנשים לנוע מקצה לקצה, במידע נגיש על הנעשה אצל השכנים וברצון ליהנות משכנות טובה. בכפר זה שמור לישראל מקום מכובד בתחום הרפואה. המודעות לבריאות והמוכנות להשקיע בה עולות עם הרווחה הכלכלית במדינות שונות, ומיליארדי דולרים מושקעים מדי שנה בתיירות המרפא ברחבי העולם. מערכות בריאות של מדינות מפותחות, כגון גרמניה, מתחרות על מטופלים זרים, מאחר שהטיפול בהם מהווה מקור הכנסה משמעותי - ענף יצוא לכל דבר. אני משוכנע כי רמת הרפואה בישראל ושמם הטוב של רופאיה, יש בהם כדי להפוך את המדינה למעצמה בתחום תיירות המרפא ולתרום בשנים הבאות ליצוא הדומה בהיקפו לזה של חברות תעשיית העילית; וזאת, ללא פגיעה בזמינות הטיפול הניתן לתושבי ישראל. מערכת הבריאות הישראלית, הסובלת ממחסור במשאבים, תוכל להתחזק מתיירות המרפא ובכך להיטיב עם תושבי ישראל".

ד"ר תמי קרני, יו"ר לשכת האתיקה של ההסתדרות הרפואית, סיכמה ואמרה: "הקוד האתי המשותף לרופאים ולחברות תיירות המרפא נכתב בשיתוף פעולה של הרופאים ונציגי החברות במטרה לספק לתיירי המרפא המגיעים לארצנו שירותי רפואה איכותיים, שישמרו על המוניטין החיובי של הרפואה הישראלית, ומתוך הבנה כי תיירי המרפא מהווים שגרירים של רצון טוב למדינת ישראל. אני מקווה כי דגשים אלו ואחרים ישמשו לבניית ערכים משותפים לרופאים ולחברות תיירות המרפא. הקוד יעודכן לעיתים, לפי הצורך ולפי הנושאים אליהם ניחשף בעתיד".

בואו לדבר על זה בפורום זכויות מבוטחים בביטוח בריאות וסיעוד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום