שבץ לסבתא שליוותה נכד חולה

(0)
לדרג

עיישה, בת ה-67 לקתה בשבץ והתמוטטה ברמב"ם, שם שהתה כשליוותה את נכדה בן ה-13 לטיפול אונקולוגי. הנכד הזעיק הצוות והציל את חייה. ד"ר אמסלם: הזמן קריטי

מאת: מערכת zap doctors

העירה הנכד והתמוטטה: עיישה, בת ה-67 מעזה, הגיעה בשבוע שעבר עם נכדה ראג'ב, בן ה-13, לסבב טיפולים במערך המטו-אונקולוגי בבית החולים "רות" לילדים שברמב"ם, שם מטופל בארבע השנים האחרונות, הנכד החולה בסרטן. בזמן שהשניים שהו במלונית בית החולים, בשעה מוקדמת לפנות בוקר, חשה הסבתא ברע אך הצליחה להעיר את נכדה משנתו והתמוטטה. הנער הצעיר גילה תושייה ורץ להזעיק את הצוות הרפואי מאחת ממחלקות הילדים הממוקמות במבנה. בתוך זמן קצר הוא שב אל הסבתא שהתעוררה, כשהוא מלווה באחות וברופא. בבדיקה שערכו לה התברר שהיא סובלת מחולשה קשה של פלג גוף ימני ומהפרעת דיבור קשה, סימנים המעידים על כך שהיא עוברת שבץ מוחי חריף.

"השטיח האדום": המרוץ להצלת רקמת המוח

מרגע האבחנה הראשונית נכנסה הסבתא למסלול טיפול מהיר וייחודי לרמב"ם, המכונה "השטיח האדום" שמטרתו לזרז את הטיפול ולהציל כמה שיותר רקמת מוח בזמן קצר. במהלך הבירור הסתבר שהסבתא סובל משבץ מסוג אסכמי (חסימה של קריש דם המונע זרימת דם תקינה אל המוח). מכיוון שחלפו ארבע שעות מאז נראתה הסבתא לאחרונה במצב תקין, הוחלט לבצע צנתור מוח כדי להציל את חייה.

"כשהמטופלת הגיעה למיון, בצענו בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת שהראתה חסימה של ענף בספרה השמאלית במוח, החלק המספק חמצן לאזור הדיבור ואחראי על יכולת להתבטאות ועל תפקוד היד והרגל הימנים", סיפר ד"ר יעקב אמסלם, מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה פולשנית ברמב"ם ומי שמבצע את צנתורי מוח בבית החולים, והוסיף: "בבדיקות ניתן היה לראות בצורה יפה שלמרות הזמן הרב שחלף מתחילת האירוע, חלקים גדולים מרקמת המוח של המטופלת היו ברי הצלה".

צנתור מוחי: בזמן ובמקום המתאימים

בתוך זמן קצר הוכנסה המטופלת לחדר הצנתורים. לאחר שאזור הקריש וגודלו מופו, הכניס ד"ר אמסלם צנתר דרך עורק המפשעה של הסבתא עד לאזור החסימה במוחה. דרך הצנתר הזה, הוכנס תומך (סטנט), מכשיר זעיר בצורת רשת אשר שולפת החוצה את הקריש שחוסם את העורק ובכך פותחת את החסימה לחידוש זרימת החמצן למוח. יש לציין שבמקרה הזה החסימה אירעה בענף שניוני, הממוקם מעט רחוק מבסיס הגולגולת, וקוטרו כמילימטר עד מילימטר וחצי. מעבר לזמן הרב שחלף מתחילת האירוע, מיקום הקריש סיכן את חייה של המטופלת בשל קטרו הזעיר של העורק והחשש שמה במהלך הטיפול הוא יקרע. למרבה השמחה, המהלך הסתיים בהצלחה ובמהירות.

"לחולה היה מזל רב להתמוטט ברמב"ם", מסכם ד"ר אמסלם: "במקרים כאלו הזמן הוא גורם קריטי, והודות למיומנות של הצוות המטפל והניסיון הרב שיש לצוות אחראי שבץ ברמב"ם היא אובחנה וטופלה במהירות. למזלה היא גם התמוטטה בבית חולים שבו זמין הטיפול לו הייתה זקוקה. מרגע שהגיעה למיון, ועד שנפתחה החסימה במוחה עברה שעה ורבע בסך הכול. זה זמן שיא בחולים אלו".
זמן קצר לאחר הטיפול, הצליחה הקשישה להזיז את ארבעת הגפיים, לדבר ולתקשר עם נכדה, וכבר לאחר כמה ימי אשפוז, היא שוחררה לביתה כשהיא חשה בטוב.

מחקרים רבים מעידים על יעילותו של הצנתור המוחי בחסימות של כלי דם מוחיים, ומספר החולים שעברו את הטיפול הולך ועולה. מתחילת השנה טופלו ברמב"ם מעל ל-45 חולים בצנתור מוחי, עם אחוזי הצלחה מרשימים.

בואו לדבר על זה בפורום פיזיותרפיה שיקום לאחר אירוע מוחי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום