שתלים דנטליים: מה גורם לכישלון?

(1)
לדרג

מה עלול לגרום לכשל דנטלי? כיצד ניתן לטפל בשתל שנכשל? מהי שיטת "העמסה מיידית"? ומה היתרונות בתכנון ממוחשב? כל התשובות - לכל השאלות

מאת: ד"ר דוד וידנבאום

שתל דנטלי הוא שורש מלאכותי, המהווה נקודת עיגון, אותו מבריגים לתוך העצם - במקום שן חסרה. השתל משמש לעיגון חלקי שיקום וניתן לבנות עליו שיניים. כ-4% מההשתלות הדנטליות נכשלות כבר בשלב הראשון, כאשר העצם איננה מתחברת לשתל - ומופיעות דלקות חוזרות ונשנות.

מהן הסיבות לכישלון שתל דנטלי?

הסיבות העיקריות לכישלון השתל הן:

דלקת בחניכיים שלא טופלה כראוי במועד.

שתל ללא תמיכת עצם מספיקה - יוצר עומס גדול מדי.

אי דיוק בביצוע הכתרים על גבי שתלים

עומס יתר על גבי שתלים, עקב חוסר תכנון מספק לאיזון עומסים.

איך מזהים שתל שנכשל?

ניתן להעריך ולזהות שתל שנכשל על-ידי היווצרות דלקת סביב השתל, כאבים ורגישות מקומית, צליל נקישה עמום ותזוזה.

כיצד מטפלים בשתל שלא צלח?

הטיפול נקבע לפי סיבת הכישלון. יש לבדוק נזקים - ובמקרה שמתרחשת נסיגה גדולה של העצם, חייבים להוציא - ולשים שתל חדש. ולכן במקרה בו חסרות הרבה שיניים ואין מספיק שתלים, נוצר עומס. הטיפול המתאים הוא הוספת שתלים - והתקנה מחדש של הכתרים על גבי שתלים ליצירת חלוקת עומס נכונה. אם שתל נדחה בשן בודדת ולא נקלט, אז מבצעים אותו מחדש. נדיר שהשתל יידחה שוב (1%).

מהם שתלים קצרים?

שתלים קצרים הם פיתוח ישראלי חדש: עצם שהיא קטנה יותר מהשתל הרגיל. מטרת השתל הקצר היא לתת מענה - ולטפל במקרים של עצם מצומצמת. ייחודו של השתל בכך שאחרי שהוא מוחדר לעצם, הוא נפתח - כמו דיבל - והופך להיות רחב כריבוע. מה שהופך אותו לחזק יותר, קבוע ובלתי ניתן לסיבוב. שתלים דנטליים קצרים מאפשרים לבצע השתלה גם ברקמת עצם קטנה מאוד.

שתלים דנטאליים (אילוסטרציה צילום shutterstock)
שתלים דנטאליים (אילוסטרציה צילום shutterstock)

באיזה אופן מסייע תכנון ממוחשב למניעת כישלון של השתל?

תכנון ממוחשב מאפשר למקם את השתלים באופן נכון ומדויק במהלך השתלה. בנוסף לכך, גם התכנון המוקדם בעזרת מחשב עוזר לראות היכן יש עצם והיכן אין (או יש פחות עצם) - וכך ניתן למקם את העצם, בהתאם למצב, ללא השתלת עצם בסינוסים. כמו כן, בעזרת הדמיית תלת ממד, ניתן להגיע קרוב לסינוס או לעצבים, מבלי לפגוע בהם.

כדי להפוך את השתלת השיניים מתכנון וירטואלי לטיפול פרקטי, מייצרים לאחר סיום התכנון "שבלונה", באמצעות מדפסת תלת ממדית. זוהי "שבלונה" המאפשרת ביצוע ההשתלה על פי התכנון הממוחשב בדיוק ובבטיחות מרבית.
הדמיית מחשב משמשת גם לפרוצדורות כירורגיות. כיום ניתן ליהנות מהדמיה ממוחשבת, בעת ביצוע השתלות שיניים מדויקות, בטוחות יותר - ובהרבה מקרים גם ללא תפרים וללא כאבים. כמו כן, שיטה זו מקנה במקרים רבים אפשרות לתכנן ולייצר שיניים זמניות, המחוברות לשתלים ביום ההשתלה ו"להיפטר" מהתותבת לאחר מספר שעות.

מהו שיקום מוברג?

הגשרים המוברגים מתחברים אל המבנה באמצעות הברגה פנימית וניתנים להוצאה ע"י רופא השיניים כך שבמקרה הצורך אפשר להוריד את הגשר בקלות לדוגמא: תיקון שבר בגשר, הוספת שתלים נוספים או למען ניקוי.

סוג זה של שיקום ע"ג שתלים דורש רמת מיומנות גבוהה יותר הן מהרופא והן מטכנאי השיניים.

מהם הקריטריונים לביצוע שיקום מוברג?

שיקום קבוע ללסת שלמה עם מספר מועט של שתלים
גובה בין-לסתי מוקטן.
לסת שלמה המשוחזרת באמצעות שתלים אשר יש בה איבוד עצם נרחב.


מהו יתרונו של השיקום המוברג?

במצב של אובדן שתלים ואובדן עצם, יש לשיקום המוברג יתרון דיוק מקסימלי. השיקום המוברג גם איננו גורם להצטברות של אוכל וחיידקים והוא מונע דלקות חניכיים.

היתרון הנוסף הוא כי הגשר שעליו יושבים השתלים הוא גשר פסיבי. יש רק כמה ברגים שמחזיקים אותו, כך שאין לחץ והעומס מחולק כראוי. מדי פעם, ניתן להוציא את השיקום המוברג, לנקות אותו - ולהחזיר אותו. שיטה זו יעילה יותר, לעומת השיטה המודבקת.

שתלים דנטאליים (אילוסטרציה צילום shutterstock)
שתלים דנטאליים (אילוסטרציה צילום shutterstock)

האם ניתן לבצע ביום אחד שתלים ושיקום?

ברוב המקרים ניתן. לשתלים ולשיקום זמני הנעשים ביום אחד, ישנם יתרונות.

היתרון הגדול של העמסה מיידית הוא שהמתרפא לא נזקק לשימוש בתותבת זמנית נשלפת.

הנוחות במקום אחד, ביום אחד, בפרוצדורה כירורגית אחת מקבלים חיוך מושלם.

חיסכון בזמן - הכול נעשה באותו יום. למעשה, עוקרים שיניים - ובאותו יום מרכיבים גשר ושתלים.

פן האסתטי - הגשר יושב על השתלים - וכך יוצר קיבוע במקום תותבת. כמו כן, להימצאות של השחזור הזמני מרגע ההשתלה יש השפעה מיטיבה על עיצוב רקמת החניכיים בקונטור המתאים סביב השיקום, והתוצאה האסתטית הסופית תהיה מוצלחת יותר.

מהי התקנת שתלים בשיטת העמסה מיידית?

בעבר רופא שיניים היה מבצע את ההשתלה וממתין אחריה בין שלושה חודשים לבין חצי שנה - ומוודא את קליטת השתלים, לפני שהיה בונה עליהם את השיניים החדשות. ובזמן ההמתנה המטופל נאלץ להשתמש בתותבת נשלפת. שבשיטה זו ניתן להשיג תוצאות דומות, גם ללא המתנה וללא שימוש בתותבת נשלפת אלה בגשר זמני מוברג על גבי שתלים.

מטופלים שאין להם בכלל שיניים בלסת וסובלים מאוד מתותבות, עשויים - באמצעות השימוש בשיטה זו לקבל פה עם מלא שיניים קבועות, תוך מספר שעות בלבד. יתרה מכך: מחקרים חדשים גילו כי השתלת שיניים בשיטה זו טומנת בחובה אך ורק יתרונות משמעותיים.

היא מקצרת את זמן ההמתנה, חוסכת למטופל תהליך ארוך ומייגע, חוסכת את הצורך לחשוף את השתלים דרך החניכיים (אחרי מספר חודשים) ומונעת זיהומים פוטנציאלים. השיטה זו מאפשרת למטופל לשוב לחייו הרגילים - במהירות מבית.

ד"ר דוד וידנבאום הוא רופא שיניים במרפאת השיניים שנאל.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום