בעיות פריון: הטיפול הטבעי

(0)
לדרג

מנסים להיכנס להריון ולא מצליחים? התעייפתם והתייאשתם מהטיפולים ההורמונליים הקונבנציונליים? כדאי לתת הזדמנות לרפואה המשלימה

מאת: ברכה מזור

קשיים בהשגת הריון עלולים לנבוע משלל גורמים אצל שני בני הזוג: גורמים נפשיים, גורמים פיזיים או שילוב בין הגורמים. הרפואה הקונבנציונלית מציעה לזוגות המתקשים להיכנס להריון טיפולי פוריות טיפול הוליסטי משולב, השואף לנקות את הגוף וליצור תנאים מיטביים לקליטת הריון.

כיצד, אפוא, מתייחסת הרפואה האלטרנטיבית לקושי להיכנס להריון? אילו פתרונות וטיפולים מוצעים לבני זוג הסובלים מקשיי פריון? ולמה כדאי לתת לטיפולים אלטרנטיביים הזדמנות, גם אם המשמעות היא לעשות הפסקה בטיפולי ההפריה?

מהם הגורמים העיקריים לבעיות פוריות על פי הגישה ההוליסטית?

למרבה הצער, אורח החיים המודרני מעלה את שיעור הזוגות המתקשים להיכנס להריון. זיהום אוויר, השמנת יתר, תזונה לקויה, היעדר פעילות גופנית, קרינה מטלפונים סלולריים או ממחשבים, אוכל מתועש, עישון של סיגריות, סמים קלים וצריכת אלכוהול ועוד, גורמים ליותר ויותר גברים ונשים לבעיות פוריות וקושי בהשגת הריון. הרפואה הקונבנציונלית מציעה לבני זוג המתקשים להיכנס להריון טיפולי פוריות. הגישה העומדת בבסיס טיפולים אלה מניחה כי הבעיה היא בגוף האישה. כמו כן, ההנחה הקונבנציונלית היא שמתן הורמונים וביצוע פעולות פולשניות (גירוי שחלות, שאיבת ביציות והפריה חוץ גופית) יובילו לפתרון הבעיה.

הריון? "לנקות" את הגוף והנשמה (אילוסטרציה shutterstock)
הריון? "לנקות" את הגוף והנשמה (אילוסטרציה shutterstock)

מהן ההנחות עליהן מתבססת הגישה ההוליסטית לבעיות פריון?

ישנם כמה קווי יסוד בסיסיים, עליהם מושתת הטיפול בבעיות פריון. אלה הם קווי היסוד של הטיפול:

1. מדובר בבעיה משותפת: לא רק האישה "אשמה" בקשיים להיכנס להריון. גבר העובר בדיקות, אשר
בהן נקבע כי הזרע שלו "תקין" ויכול להפרות את האישה עשוי להניח כי הוא "פטור" מאחריות; וכך גם מניח הצוות המטפל, העובר להתמקד באישה. ובכן, לא כך הם פני הדברים. גם זרע אשר נחשב תקין לפי הבדיקות והמדדים ה"קרים" איננו מספיק - וצריך העשרה. הציפייה כי זרע אחד קטנטן יפרה ביצית היא בלתי מציאותית - ולא משנה כמה יאביסו את האישה בהורמונים. כל עוד לא ישפרו את האיכות, הכמות והתנועתיות של הזרע, הסיכוי להפריה נמוך. לכן, כאשר מגיע זוג לטיפול באי פריון, ברפואה משלימה, הטיפול מתמקד הן בגבר והן באישה, מתוך אמונה ששניהם זקוקים לאיזון ולטיפול נכונים, כדי להגדיל את סיכויי ההתעברות.

2. ההתייחסות אל האישה המטופלת היא התייחסות הוליסטית - לגוף ולנפש: הרפואה הקונבנציונלית מתייחסת אך ורק לפרופיל הורמונלי ולעתים לעניינים מכניים (מצב פיזי של מערכת הרבייה). לעומת זאת, הרפואה המשלימה מתייחסת אל גוף האישה כאל מכלול ובוחנת את כל ההיבטים של הגוף ושל הנפש. הבדיקה היא בדיקה מקיפה והטיפול הוא טיפול כוללני - ולא טיפול ממוקד וצר.

3. הטיפול האלטרנטיבי מושתת על ניקיון הגוף: הגוף מפסיק לקבל הורמונים מלאכותיים. וכל העניין של הזרקות, נטילת כדורים, הרדמות ושאיבות איננו משתלב בטיפול. טכניקות הטיפול בהן נעשה שימוש הן טכניקות קלות, ידידותיות ונעימות הרבה יותר.

מהם שלבי הטיפול והאבחון המוצעים לבני זוג המגיעים לייעוץ?

ראשית, נדרשים בני הזוג להפסיק עם טיפולי הפוריות. לא פעם, המטופלות מגיעות מותשות, לאחר שגופן ספג הרבה רעלים, מערכת ההורמונים השתבשה - והן מותשות נפשית ואף מיואשות, בשל טיפולי פוריות חוזרים ונשנים, שאינם משיגים תוצאות. בסופו של תהליך, טיפולי פוריות אלה רק שוחקים את השחלות ומקטינים את הסיכוי להריון.

זוגות רבים נזעקים כאשר הם שומעים על הצורך להפסיק את הטיפולים; הם מפחדים להפסיד זמן ו"לא לעשות כלום". אכן, יש להפחית את החשש ולהבין: בזמן הטיפול האלטרנטיבי לא נכון לומר כי "לא עושים כלום" - אלא עושים הרבה! בנוסף, אין מה להפסיד. הפוגה בטיפולי הפוריות רק יכולה להועיל.

תמציות צמחי מרפא לאישה ולגבר (אילוסטרציה chutterstock)
תמציות צמחי מרפא לאישה ולגבר (אילוסטרציה chutterstock)

בהמשך, מתבצע תשאול מקיף של האישה העוברת בדיקה גופנית: במהלך הבדיקה, מזוהים באמצעים מגוונים כל החסימות, חוסר האיזון והבעיות המובילות לאי הפריון. הבדיקה היא בדיקה ידנית: ניתן לחוש בידיים, איפה יש בעיה. מוקשים אלה יכולים להיות מפתיעים ובלתי צפויים.

במה נבדל שלב זה מהמקובל ברפואה הקונבנציונלית?

הרפואה הקונבנציונלית מתרכזת במערכת ההורמונלית ומערכת הרבייה, אבל בבדיקה האלטרנטיבית ניתן להתרשם מ"שאריות" של מצבים רפואיים קודמים, כגון: דלקת בדרכי השתן, דלקת גרון, או כל מחלה אחרת שהשאירה שאריות אשר מונעות הריון. הבדיקה גם יכולה לזהות הידבקויות ברחם שלא אותרו בבדיקה ה"רגילה", פטריה, חסימה בחצוצרות, אנדומטריוזיס, תסמונת שחלות פוליציסטיות ועוד. זיהוי נכון וסימון של הבעיות מאפשר התמקדות בפתרון הנכון. חשוב לציין כי המטופלת צריכה להגיע עם כל הבדיקות העדכניות, כדי שהבדיקות האלה יסייעו בהשלמת התמונה המלאה.
בהמשך, "נתפר" לבני הזוג טיפול המותאם אישית, בהתבסס על הבדיקה.

מה כולל הטיפול האלטרנטיבי בפועל?

לרוב, יכלול הטיפול תמציות צמחי מרפא, להעשרת ושיפור הזרע, תמציות שהגבר יצרוך - ושינוי תזונתי עבורו; ולאישה, נעשה שילוב של הטיפולים הבאים: תמציות צמחי מרפא, שינוי תזונתי מקיף, עיסוי לאיברי הרבייה, חימום ודיקור.

האם מדובר בטיפולים ארוכים ומתמשכים?

התהליך הוא קצר והתוצאות באופן יחסי הן מידיות, בדרך כלל מדובר בטיפול הנמשך כשלושה חודשים וכולל מספר מפגשים (שמונה עד חמישה עשר מפגשים) וכן טיפול עצמי בבית.

לסיכום: הרפואה המשלימה מציעה אלטרנטיבה טובה לטיפולי הפוריות המתישים. אבחון וטיפול הוליסטי בשלל אמצעים, לשני בני הזוג ואיזון בין גוף לנפש, תורמים בהתגברות של לא מעט זוגות על קשיי פוריות ומניבים הריון מוצלח. גם אם אתם סקפטיים, לקיחת הפסקה מטיפולי הפוריות ומתן הזדמנות לרפואה המשלימה -בוודאי לא יזיקו, אלא יכולים לתרום ולסייע רבות בדרך להשגת המטרה הנכספת - הריון.

ברכה מזור עוסקת בטיפולים אלטרנטיביים לבעיות בתחום הפוריות.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום