מחוסרי עצם: השתלת שיניים בזאלית

(6)
לדרג
תוכן מקודם

השתלת שיניים בזאלית נותנת מענה מלא למחוסרי עצם וקבלת שיניים קבועות תוך עשרה ימים בלבד. אז מהי השיטה הבזאלית? ומה היתרון הבולט שלה?

רופא שיניים - השתלות שיניים
077-2315415 (מספר מקשר)

ישנן שיטות טיפול שונות עבור אנשים שאיבדו שיניים, אולם האפשרויות אינן תמיד אידיאליות, מכיוון שמדובר בשיניים נשלפות (תותבות) או בתהליך השתלה מורכב וארוך. לטיפול השתלת שיניים למחוסרי עצם, על ידי הרמת סינוס או בניית עצם - ישנם יתרונות, אך גם לא מעט חסרונות. השיטה הבזאלית מאפשרת עיגון השתל באזורים שונים של הלסת ואיננה עושה שימוש בשתלים הבורגיים הרגילים.

מהי השיטה הבזאלית - וכיצד היא מופעלת הלכה למעשה?

השתלת שיניים בשיטה הבזאלית פועלת למעלה מ-30 שנה באירופה בעבודה יום יומית, השיטה נקראת Basal Implantology - השתלה על עצמות הבסיסיות של הלסת ("Basal" זה בסיס בלטינית). השיטה פותחה בניס בצרפת, על ידי פרופ' ז'ראר סקורטצ'י נשיא ארגון העולמי להשתלות שיניים (ICOI) תהליך ההתאמה וההשתלה בטכניקת Basal Implantology מתבצע במספר נקודות בתוך הלסת התחתונה ו/או העליונה, בהן ניתן לבצע השתלה יציבה של השתל.

השתלה בזאלית מתבססת על טכניקה של עצמות בסיסיות בלסת שאינן נספגות ונעלמות כמו עצמות אחרות בלסת שלנו. בנוסף תכנון השתלה וניתוח וירטואלי מתבצע על מודל תלת ממדי של לסת המטופל לפני הגעת המטופל להשתלה.

כמה זמן אורך כל תהליך ההשתלה?

הפרוצדורה הכירורגית בהשתלה בזאלית מתבצעת תחת סדציה (טשטוש עמוק) הכוללת לקיחת מדידות ובסיומה, המטופל יוצא עם שיניים זמניות לא נשלפות - השיניים הקבועות מתקבלות עד 10 ימים. זהו ההליך המהיר ביותר הקיים למחוסרי עצם בעולם הרפואה הדנטלית.

השתלת שיניים בזאלית (אילוסטרציה צילום: המרכז להשתלה בזאלית)
השתלת שיניים בזאלית (אילוסטרציה צילום: המרכז להשתלה בזאלית)

מה ההבדל בין השתלת שיניים רגילה לבין השתלת שיניים בזאלית?

השתלה בזאלית נותנת מענה כמעט לכל מי שנזקק להשתלת שיניים. בשיטת ההשתלות הרגילה, חייבים לבצע את ההשתלה באמצעות הברגת בורג לתוך העצם בלסת. אצל פציינטים מסוימים, המהלך אינו אפשרי, בשל היעדר עצם, עצם דקה או חלשה. ההשתלה הבזאלית מאפשרת התאמת השתל ללסת - ולא להפך.

בנוסף, לא רק שתהליך שיקום הפה איננו דומה בכלל לתהליך השתלת שיניים רגיל, אלא שבאמצעות השתלה בזאלית, ניתן לשקם את הפה בתוך שבוע ימים בלבד.

כבר ביום הטיפול הראשון, יכול הפציינט לצאת מהמרכז הרפואי עם שיניים. אמנם מדובר בשיניים זמניות, אך הן מקובעות בלסת ואינן נשלפות. הן מאפשרות לו, לראשונה מזה הרבה זמן, להתנהל באופן הטבעי ביותר, לאכול ולחייך.

מהו חוסר בעצם? כיצד הוא נוצר?

חוסר בעצם בלסתות אופייני בעיקר ללסת העליונה, באזורים האחוריים, אך במקרים רבים חסר בעצם מתפתח גם בלסת התחתונה. בהשתלה המסורתית חוסר עצם נחשב כאשר יש פחות מ-8 מ"מ בגובה ו-6 מ"מ ברוחב, כל המידות מתחת לפרמטרים האלה דורשות בניית עצם או השתלה בזאלית ללא בניית עצם.

קיימים מטופלים רבים המגיעים עם 1 מ"מ גובה ורוחב (הרבה זמן עם תותבת נשלפת) המצב של חסר בעצם עלול להיווצר כתוצאה מנסיבות שונות: גנטי, איבוד שיניים בגיל מוקדם, שימוש ממושך בפלטה שלמה ומחלות סיסטמיות.

העצם נספגת ומצטמצמת עד מצב שאין אפשרות לעשות השתלות שיניים. מטופלים אשר מוגדרים מחוסרי עצם הם מטופלים ללא עצם, או עם עצם דקה או חלשה.

האם ההשתלה נעשית בהרדמה?

כן, השתלת שיניים בשיטה הבזאלית מתבצעת תחת טשטוש ורידי סדציה (הרדמה בטיחותית ללא סיכונים) לנוחות המטופל.

האם השתלה בזאלית יקרה יותר, יחסית להשתלת שיניים ובניית עצם?

השתלת שיניים בזאלית במקרים של חוסר עצם קיצוני זולה יותר משיטות של בניית עצם לדוגמא: הרמת סינוס פתוחה, הרמת חלל האף, לקיחת עצם מגולגולת או אתרים אחרים בגוף הפציינט (אשפוז) וסוגים נוספים. בנוסף השיטות השונות דורשות זמן ביצוע של עד שנתיים בלי תוצאות בטוחות.

האם השתלת שיניים בשיטה הבזאלית מתאימה לכולם?

השיטה מתאימה לחולי סוכרת ולסובלים מבעיות בריאות נוספות, אך לצערנו השתלת שיניים בזאלית אינה מתאימה לנוטלים תרופות קשות דרך הווריד נגד אוסטאופורוזיס.

מה הסיכון לפגיעת עצב במהלך ההשתלה הבזאלית?

בכל השתלה קיימים אחוזי סיכון לפגיעה בעצב. בהשתלה בזאלית, ברוב המקרים, לא מתקרבים לעצב בלסת התחתונה (העצב הראשי נמצא בלסת התחתונה), למרות חוסר העצם, מלבד מקרה שבו העצב ממש בחוץ (כאשר אין עצם מעל העצב). בעזרת התקדמות טכנולוגית ופיתוח של שתלים מיוחדים למחוסרי עצם, סיכון פגיעת העצב ירד משמעותית.

כמה זמן "מחזיקה" השתלת שיניים בזאלית?

השתלה בזאלית מכוונת לעצמות המרכזיות בלסת, שאינן נספגות ונעלמות כמו העצם שעליו יושבת השיניים (עצם אלבאולרית) ולכן היא יכולה לשרת את המטופל שנים רבות, יותר מכל שיטה אחרת הקיימת למחוסרי עצם, ההשתלה הבזאלית עדיין תעמוד איתנה - ותחזיק מעמד לאורך שנים.

מעבר לנוחיות ובהרגשה של שיניים טבעיות, קיים היתרון האסתטי המספקת ההשתלה בזאלית למראה חיוך טבעי.

האם ניתן לבצע השתלת שיניים בזאלית, גם במצב בו יש מספר קטן של שיניים קבועות?

כן. אפשר לעשות השתלה בזאלית חד צדדית. בנוסף, יש כמה אפשרויות היכולות להתאים למקרים בהם נותרו מספר שיניים בריאות בפה המטופל.

ד"ר לארי ספוז'ניקוב הוא מומחה להשתלות שיניים בזאליות, מרצה ומלמד באנגליה וישראל, חבר בארגון RCS לכירורגים באירלנד סקוטלנד ואנגליה וממציא טכנולוגיות רפואיות בינלאומיות.

להתייעצות עם הרופא - לחץ כאן.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום השתלות שיניים בזאליות.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום