סטומה: חשיבות ההדרכה הצמודה

(0)
לדרג

במהלך ניתוח סטומה, יוצרים פתח ניקוז מלאכותי בגופו של המטופל, דרכו מתבצעת הפרשת צואה או שתן. הדרכה נכונה חיונית למניעת קשיים וחוסר היגיינה

מאת: בלה אליגולשוילי

ניתוח סטומה הוא ניתוח מציל חיים, המאפשר להרבה מאוד חולים לתפקד בצל מחלותיהם, אולם הוא גם עלול לפגוע באיכות החיים. טיפול נכון בסטומה, תפעול זהיר ומודע של המצב והתנהלות נכונה - כל אלה מקלים מאד על חולי הסטומה. לשם כך, נחוצה הדרכה מתאימה והתאמה מיטבית של ציוד הסטומה, לצרכיו של כל חולה וחולה.

מהי סטומה? איך חיים עם סטומה? ואיך נהנים לא רק מעליה בתוחלת החיים, אלא גם מאיכות חיים גבוהה? על שאלות אלה ושאלות נוספות - במאמר זה.

מהי סטומה?

תרופות ביולוגיות חדשניות, טיפולים מאריכי חיים והפיכת מחלות קטלניות למחלות כרוניות - כל אלה גורמים לכך שישנם יותר ויותר חולים אשר חיים יותר ויותר שנים עם ציוד סטומה. ניתוח סטומה הוא ניתוח ממנו מתעוררים המטופלים עם פתח מלאכותי בדופן הבטן, המיועד לניקוז של צואה או שתן - לשקית הפרשות.

סטומה היא אפוא כינוי לפרוצדורה רפואית: ניתוח סטומה שנועד למצוא פתרון ניקוז חלופי למערכת השתן או מערכת העיכול, במקרים בהם השתן או הצואה אינם יכולים להיות מופרשים מהגוף בדרך טבעית.

במהלך ניתוח סטומה, יוצרים פתח ניקוז מלאכותי בגופו של המטופל. מדובר במעין פיה, אשר על פי רוב ממוקמת בדופן הבטן, ברום הבטן. המיקום תלוי במצבו של המטופל. תמיד מנסים לשמור על מיקום אידאלי, ככל שמתאפשר בנסיבות העניין. הפתח הזה למעשה מחליף את הפתחים בגוף האדם, מהם מופרשים הצואה או השתן.

ישנם לא מעט מצבים רפואיים המונעים הפרשה של צואה או שתן בדרך טבעית - ואז, בהתאם לצורך, הליך כירורגי של ניתוח סטומה מביא את הצואה או השתן לפתח החלופי, לאותה סטומה, אותה פיה. אל הפיה הזו, מחברים אביזרים הכוללים - לרוב - צינורית ושקית ניקוז. דרך הסטומה, מופרשים לשקית השתן או הצואה - והם מרוקנים מהשקית לשירותים.

באילו מקרים יש צורך בניתוח סטומה?

שימוש בסטומה כתחליף לנקודת המוצא של ההפרשות מהגוף יכול להיות קבוע (לצמיתות) או זמני. מצב של הזדקקות לסטומה יכול להיות בכל מיני סיטואציות רפואיות. למשל: בקרב אנשים הסובלים ממחלות מעי דלקתיות, כמו קרוהן או קוליטיס; אנשים הסובלים ממחלות ממאירות, כגון סרטן שלפוחית השתן, סרטן המעי הגס והרקטום; חולים שעברו טראומה במערכות העיכול או השתן (למשל בעקבות פציעה או מעורבות בתאונת דרכים) ועוד.

סטומה (אילוסטרציה צילום shutterstock)
סטומה (אילוסטרציה צילום shutterstock)

איך מתפעלים ציוד סטומה?

החיים לאחר ניתוח סטומה שונים מאד ממה שהיה טרם הניתוח. חולי סטומה אינם נכנסים לשירותים ונפטרים מהפרשות, אלא צריכים - באופן יום יומי - לתפעל ציוד סביב ההפרשות שלהם. למעשה, המטופל צריך ללמוד לגמרי מהתחלה איך להתמודד, בדרך לא טבעית, עם הפרשות גופו.

תפעול נכון של ציוד הסטומה חשוב מאוד - וכלל לא פשוט. לפיכך, יש צורך בהדרכה נכונה ובהתאמה אידאלית של ציוד הסטומה לכל חולה. חולי סטומה צריכים הסברים, הדגמות, התאמה נכונה של ציוד, פתרונות יעילים לבעיות שונות (למשל, קשיים מוטוריים) וסיוע שוטף, בוודאי מיד לאחר הניתוח וגם בהמשך הדרך, בעת תקופת ההסתגלות למצב החדש. הסיוע הזה חיוני מאד.

איפה מקבלים סיוע כזה?

בקופות החולים ישנן אחיות סטומה, המדריכות את המטופלים, אולם במקרים מסוימים, הסיוע שלהן אינו מספיק. זמינותן של האחיות המיומנות ובעלות ניסיון מוגבלת, והן אינן יכולות לסייע בכל מצב ובכל עת. יש גם מחסום שפה: רבות מאחיות הסטומה בקהילה אינן דוברות את השפה של המטופל. לכן יש גם אחיות סטומה פרטיות בעלות ניסיון, בדומה לרופאים פרטיים שהן זמינות יותר.

סטומה (אילוסטרציה צילום shutterstock)
סטומה (אילוסטרציה צילום shutterstock)

מה כולל הטיפול הראשוני והשוטף בחולי סטומה? מדוע הוא כה נחוץ?

טיפול בחולי סטומה כולל הדרכה ראשונית והסבר למטופל, למטפלים שלו ולבני משפחתו הקרובים. כמו כן, כולל הטיפול התאמת ציוד סטומה נחוץ. בהמשך, כולל הטיפול מתן תמיכה שוטפת, סיוע בפתרון בעיות שמתעוררות, טיפול שוטף, מענה על שאלות והדרכה מחודשת של החולה בעת הצורך. טיפול זה נחוץ מכמה סיבות.

ראשית, כי תפעול ציוד סטומה איננו פשוט - ונחוצה הדרכה יעילה.

שנית, החיים עם סטומה עלולים להיות בעייתיים; איכות החיים עלולה להיפגם, אם לא מתפעלים את הציוד נכון. כך, למשל, המטופל עלול להתלכלך ולהסריח. ואם רוצים שהמטופל יהיה נקי ואסתטי ויוכל לתפקד בצורה מיטבית במצבו, יש לקבל הדרכה נכונה.

חשוב מאד להדריך חולי סטומה בכל הקשור להתאמת ציוד למטופל. ישנם חולי סטומה מגוונים עם צרכים מיוחדים. לנו, האנשים הבריאים, אולי נראה פשוט וטריוויאלי לרוקן שקית, לחבר צינורית, להצמיד מדבקה וכדומה. אבל לחלק מהחולים, דרישות אלה הן מעבר ליכולתם. ישנם לא מעט חולים הזקוקים להדרכה ייחודית, מתן מענה פרטני לבעיותיהם הייחודיות והתאמת ציוד ייחודי עבורם.

כך, למשל, חולים עם רעד בידיים צריכים ציוד מותאם והדרכה מסוימת. כך גם חולים עיוורים או חרשים, תינוקות וילדים (נדרשת הסמכה ספציפית בתפעול סטומה לתינוקות וילדים). יש הרבה מאוד פריטי סטומה לשימוש - ויש לבחור פריטים אידיאליים עבור החולה. ההתאמה של ציוד הסטומה לחולה היא עניין שבמומחיות. אחות סטומה מנוסה מכירה את כל ציוד הסטומה הקיים ויכולה להתאימו למטופל באופן אידאלי, לאחר שבחנה את גובהו ומשקל גופו, את "סוג" הגוף שלו, מבנה הבטן והיכולות המוטוריות שלו.

הדרכה מחודשת של סטומה יכולה גם להפוך נחוצה אם המטופל עבר שינויים: הזדקן, בריאותו התדרדרה, עלייה או ירידה במשקל וכדומה. כמו כן, אישה שנכנסת להריון עם סטומה צריכה להתאים ציוד ולקבל הדרכה מחודשת. בכלל, כל שינוי במבנה גוף - ובייחוד שינויים בבטן - דורשים החלפה של ציוד וריענון של הדרכה. חשוב לציין כי פעילות ההתאמה של הציוד, ההדרכה והליווי של חולי סטומה אינם מסתיימים בראשית הדרך. זהו תהליך רב שלבי. החולים צריכים כל הזמן מענה. למשל: מתעוררות בעיות או שאלות, ציוד מתקלקל, ציוד איננו נותן מענה, בעיות שמתעוררות ועוד.

אם כך, הדרכת חולי סטומה והתאמת הציוד חיונית מאוד

בהחלט. זה עושה הבדל של שמיים וארץ. חולי סטומה יכולים לחיות חיים באיכות גבוהה מאוד. ישנם חולי סטומה שעובדים, מתאמנים, שוחים, רצים ומבלים עם הנכדים, טסים לטייל בחו"ל, מתפקדים ונהנים. כל זאת, הודות לכך שלמדו לחיות עם הסטומה - ולא נתנו לה להפוך אותם נכים או בלתי היגייניים. הכול בידיים של המטופל ובהדרכה שיקבל. הדרכה לא טובה או ציוד סטומה שאיננו מותאם באופן אידיאלי, פוגעים מאד באיכות החיים של המטופל וחבל, כי אפשר גם אחרת.

בלה אליגולשוילי היא אחות אונקולוגית, אחות מומחית לטיפול בחולי סטומה.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום סטומה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום