קפסולה אנדוסקופית במעי הדק

(24)
לדרג

מהי בדיקת הקפסולה האנדוסקופית במעי הדק? כיצד מתכוננים אליה? איך היא מסייעת לטיפול במחלות המעי הדק? וגם, פיתוח חדשני: קפסולה למעי הגס -PillCam Colon

מאת: ד"ר אייל גל

בדיקת הקפסולה האנדוסקופית היא בדיקה חדשנית המתבצעת לצורך אבחון מחלות שונות הקשורות במעי הדק. עקב אורכו של המעי הדק, לא ניתן היה עד היום להדגים אותו לכל אורכו באמצעים האנדוסקופיים הרגילים. הקפסולה האנדוסקופית מאפשרת לצלם את המעי הדק בצורה פשוטה, מדויקת, נוחה לחולה ובמינימום סיבוכים.

מהי אנדוסקופיה באמצעות קפסולה?

אנדוסקופיה באמצעות קפסולה מאפשרת לרופא לבדוק את חלל המעי הדק המתחיל בתריסריון (duodenum) עד לחיבורו למעי הגס באילאום הסופי (Terminal Ileum) על ידי שימוש בקפסולת וידאו, בגודל גלולת ויטמינים, הכוללת מצלמה זעירה ומקור אור.

לאחר בליעת הגלולה, היא עוברת לאורך מערכת העיכול בעזרת תנועות שרירי המעי - ומשדרת שתי תמונות לשנייה, במשך כשמונה שעות, אל תוך מכשיר רישום נתונים, שאותו חוגר החולה לגופו. לאחר הבדיקה, הרופא יכול לראות את התמונות שנקלטו על מסך המחשב. הקפסולה האנדוסקופית הראשונה בעולם פותחה בסוף שנות ה-90 על ידי צוות מדענים מחברת Given Imaging הישראלית, שהיא עדיין היצרנית הגדולה בעולם של הקפסולה האנדוסקופית.

מדוע נערכת בדיקת הקפסולה האנדוסקופית?

הבדיקה נערכת כדי לאבחן את הסיבה לתסמינים ממושכים או חוזרים, הנובעים ממערכת העיכול, כגון: כאבי בטן, שלשול, דימום או אנמיה (ירידה ברמת ההמוגלובין); לרוב, לאחר שאמצעים אבחנתיים אחרים לא הצליחו לאתר את הסיבה לתסמינים. כמו כן, בחולים עם מחלות כרוניות של המעי הדק, הקפסולה האנדוסקופית יכולה לאבחן את היקף המחלה, ולעקוב אחר השפעת הטיפול התרופתי במחלה.

כיצד מתכוננים לבדיקה?

כל נבדק מקבל הוראות הכנה מדויקות מצוות המכון, לפני הבדיקה. כדי לאפשר הדגמה אופטימלית של המעי, מומלץ לשמור על דיאטה של נוזלים צלולים בלבד, מצהריי היום שלפני הבדיקה. נהוג היום לבצע הכנה על ידי שתיית חומר מרוקן, כדי לשפר את תוצאות הבדיקה. יש להתייעץ בצוות המכון המבצע, לגבי שעת תחילת הצום; וכמו כן, יש ליידע את הרופא לגבי טיפול תרופתי, נוכחות קוצב לב, ניתוחי בטן בעבר, בעיות בליעה או אירועים של חסימת מעיים בעבר.

מחלות מעי (אילוסטרציה צילום shutterstock)
מחלות מעי (אילוסטרציה צילום shutterstock)

כיצד מתבצעת הבדיקה?

בזמן ההגעה לבדיקה, החולה מחובר למערך חיישנים המצוי בתוך חגורה מיוחדת על הבטן. הקפסולה האנדוסקופית נבלעת על ידי החולה, ועוברת במעי בצורה טבעית, תוך כדי שידור תמונות וידאו לרשם הנתונים החגור על ידי החולה במשך כשמונה שעות. בזמן הבדיקה, ניתן להמשיך באורח החיים הנורמלי, ניתן לשתות נוזלים צלולים כשעתיים מתחילת הבדיקה, ולאכול ארוחה קלה לאחר כארבע שעות מתחילתה, אלא אם כן צוין אחרת על ידי הרופא. מומלץ לא לעבור ליד מכשירים הפולטים קרינה אלקטרומגנטית בזמן הבדיקה.

מה קורה לאחר הבדיקה?

בתום הבדיקה, יש לחזור למכון לצורך הסרת מערך החיישנים ורשם הנתונים. התמונות שנאגרו ברשם הנתונים יועברו לתחנת העבודה, לצורך בדיקה על ידי הרופא. מזמן בליעת הקפסולה עד ליציאתה מן הגוף בצואה, אסור לעבור בדיקת תהודה מגנטית (MRI) או להתקרב למכשיר MRI.

כיצד מקבלים את תוצאות הבדיקה?

לאחר החזרת הציוד למכון והעברת הנתונים לתחנת העבודה, הרופא צופה בתמונות הווידאו שהתקבלו מהקפסולה ומנתח את התוצאות. בתום התהליך, החולה מקבל את התשובות בצורת דו"ח מודפס, מלווה בתמונות נבחרות מהבדיקה. ניתן לבקש את סרט הבדיקה על גבי תקליטור, אם יש צורך בכך.

כיצד נפלטת הקפסולה מהגוף והאם ניתן להרגיש בכך?

הקפסולה היא חד-פעמית ונפלטת בצורה טבעית עם היציאה. החולה אינו חש בכאבים או באי נוחות בזמן יציאת הקפסולה, ופעמים רבות אף אינו רואה אותה נפלטת.

מה הסיבוכים האפשריים בבדיקה?

למרות שקיימים סיבוכים אפשריים בבדיקה, סיבוכים אלה נדירים יחסית. הסיבוך העיקרי הוא היתקעות של הקפסולה במערכת העיכול. ברוב המקרים לא מרגישים דבר גם כאשר הקפסולה נותרת במערכת העיכול. במקרה של הופעת חום, קושי בבליעה, הקאות או כאבים מתגברים בחזה או בבטן, יש להודיע מיידית לרופא במכון. קפסולה הנתקעת באזור מוצר של המעי עלולה לגרום, באופן נדיר, לחסימת מעי - ויש להוציאה בצורה אנדוסקופית או בניתוח.

מהי קפסולת עבירות ומתי צריך אותה?

במקרים מסוימים, בהם קיים חשש להצרויות במעי הדק, כגון היסטוריה של חסימות מעי, ניתוחים במעי או מחלת קרוהן ידועה, הרופא עשוי לשלוח את המועמד לבדיקה, לבדיקה מקדימה, ע"י קפסולת עבירות.

קפסולת העבירות היא בגודל מדויק של הקפסולה הרגילה, אך היא עשויה מחומר מסיס והיא נמסה במעי לאחר מספר ימים, גם היא נתקלת בחסימה. ניתן לבצע בדיקה לאחר כ-30 שעות מבליעת הקפסולה ולוודא שהיא אכן יצאה ממערכת העיכול. אם קפסולת העבירות אמנם יצאה, ניתן לבצע בבטחה את בדיקת הקפסולה האנדוסקופית.

האם הקפסולה יכולה לבדוק גם את המעי הגס?

לעתים, הקפסולה למעי הדק יכולה לראות חלקים מן המעי הגס, אך היא איננה יכולה להוות תחליף לקולונוסקופיה. פיתוח חדשני של קפסולה למעי הגס, הקרויה PillCam Colon, מאפשר בדיקה יסודית של המעי הגס, באמצעות קפסולה בעלת 2 מצלמות, שדה ראייה רחב וקצב צילום משופר. בדיקה זו יכולה לאתר פוליפים וגידולים במעי הגס וכן לאתר מחלות דלקתיות של המעי, כגון קרוהן וקוליטיס, המערבות גם את המעי הגס. בדיקה זו מצריכה הכנה מדוקדקת יותר של המעי, על מנת לאפשר ראות טובה של המעי הגס.

ד"ר אייל גל הוא מנהל השירות למחלות מעי דק, מרכז רפואי רבין - בי"ח בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום פרוקטולוגיה וכירורגיה של המעי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום