חוששת משברים? שתי תה שחור

(0)
לדרג

צריכה יומית ארוכת טווח של שלוש כוסות תה שחור לפחות, מפחיתה ב-20% את הסיכון לשברים אוסטיאופורוטיים חמורים בנשים מבוגרות בשל תכולת הפלבנואידים

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

שתיית מספר כוסות תה שחור (בניגוד לתה ירוק או סוג תה אחר) מלווה בסיכון מופחת משמעותית לשברים בנשים מבוגרות שהיו במעקב ממוצע בן חמש שנים. כך עולה מתוצאות מחקר CAIFOS (Calcium Intake Fracture Outcome Study) בן חמש שנים כפי שהוצג בכנס השנתי מטעם ה-American Society for Bone and Mineral Research.

ההשפעה תלויה גם ברמת צפיפות המינרלים בעצם

בתחילת המחקר, 1,188 משתתפות השיבו על שאלוני תזונה וצריכת משקאות, כך שעל-בסיס תשובותיהן, החוקרים העריכו את צריכת הפלבנואידים בכל משתתפת: תה היה המקור לכ-75% מצריכת פלבנואידים בנשים אלו. הנשים סווגו לשלוש קבוצות לפי צריכת התה: עד כוס אחת בשבוע (204 נשים), 1-3 כוסות ביום (357 נשים) ולמעלה משלוש כוסות ביום (627 נשים). כמו כן, הנשים במחקר חולקו באקראי לטיפול יומי בתוספי סידן למניעת שברים אוסטיאופורוטיים.

288 נשים (24.2%) אושפזו בשל שברים אוסטיאופורוטיים במהלך מעקב ממוצע של עד עשר שנים: עם כל עלייה של כוס תה אחת ביום נרשמה ירידה של 9% בסיכון לשבר אוסטיאופורוטי חמור, אך קשר זה לא נותר עוד מובהק לאחר תקנון לצפיפות המינרלים של העצם. 17.8% מהנשים אובחנו עם שבר אוסטיאופורוטי מג'ורי ו-10.9% אובחנו עם שבר ירך.

תה שחור: בגלל רמת הפלבנואידים הגבוהה

בנשים בשליש העליון של רמת צריכת הפבלנואידים, תועד סיכון מופחת משמעותית לשבר אוסטיאופורוטי מג'ורי (15% לעומת 20%) או שבר ירך (8% לעומת 12%) בהשוואה לנשים בשליש התחתון של צריכת הפלבנואידים. עם זאת, שתיית 1-3 כוסות תה ביום לא לוותה בתוצאות טובות יותר בהשוואה לצריכת כוס אחת בשבוע.

החוקרים כותבים כי מחקרים נוספים עשויים להדגים את ההשפעה של צריכה ארוכת-טווח של תה שחור בהשוואה לתכשירים תרופתיים למניעת שברים. בשלב זה, מהנתונים הללו עולה כי צריכת מספר כוסות תה ביום היא גישה יעילה למניעת שברים בנשים מבוגרות בסיכון גבוה.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום בעיות הורמונליות ומחלות עצם מטאבוליות אוסטיאופורוזיס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום