בריאות הנפש: דו שיח מרפא

(0)
לדרג

העמותה הישראלית לבריאות הנפש, מפעילה את פרויקט "דו שיח": מפגשים בגובה העיניים, עם צעירים המתמודדים עם מגבלה פסיכיאטרית. טור אישי מרגש

מאת: ליאון פרנקלך

לא סתם אומרים שהכי טוב לנהל דו שיח, אשר עוזר לבני האדם להתמודד עם הפחדים הכי גדולים שלהם; ולרוב מפריך סטיגמות. מתוך הרצון לדבר על הסטיגמה, נוצר פרויקט "דו שיח", שאותו מפעילה אנוש, העמותה הישראלית לבריאות הנפש, שאני אחד החברים בו.

במסגרת הפרויקט, אנחנו - חבר'ה צעירים המתמודדים עם מגבלה פסיכיאטרית - נפגשים עם סטודנטים למקצועות הרפואה והטיפול ועם אנשי מקצוע, ומספרים את סיפור ההתמודדות האישי שלנו, בגובה העיניים ובלי מחיצות. זאת, כדי לסייע למי שיהיו מטפלים בעתיד להבין כיצד לנהל את הקשר בין מטפל לבין מטופל.

מפגש "דו שיח" נמשך בין שעה וחצי לבין שעתיים. המפגשים מתנהלים בשני חלקים: בחלק הראשון, מספרים שני דוברים, המתמודדים עם מחלה נפשית, את סיפורם האישי - בגוף ראשון; ובחלק השני, ניתן זמן לשאלות ותשובות. בסיום המפגש, מועבר משוב שבודק אם המסרים העיקריים עברו, וכיצד אפשר להפיק לקחים. יש שלוש קבוצות של מתמודדים, בשלוש הערים הגדולות - ירושלים, תל אביב וחיפה - העוברים הכשרה שנועדה להדריך אותם כיצד לספר את סיפורם.

"מדברים בגובה העיניים"

מתחילת השנה, אני וחבריי הצוות שאותו אני מוביל, פועלים במספר מסגרות אקדמיות, ובהן אוניברסיטת חיפה, האוניברסיטה העברית בירושלים (בית הספר לסיעוד) ובתי הספר לרפואה בטכניון ובהדסה עין כרם. המטרה שלנו היא למגר את הסטיגמה ולהעלות את המודעות בתחום בריאות הנפש, על ידי הגדלת החשיפה בקרב קהלים שונים בחברה הישראלית.

עד כה, השתתפו בפרויקט כ-30 דוברים, המתמודדים עם פגיעות ומחלות נפשיות שונות, כגון מאניה דיפרסיה, דיכאון, סכיזופרניה ועוד. החוויה מאתגרת. זה נותן לי כוח - בכל פעם מחדש - להמשיך להאמין בדרכי ולשנות את הסטיגמה. שאלו אותי הרבה שאלות: איך לדבר עם המטופל, איך לתקשר אתו; לא רק לראות את הדף, אלא להסתכל עליו - ולהיות סבלני.

לדעתי הם יצליחו. בשבילנו, ההשתתפות בפרויקט היא משום הגשמה עצמית. חלקנו היה בתחתית, מבחינת המצב הבריאותי והנפשי; והשיתוף של הסיפור האישי שלנו הוא היום מעמדה של כוח ושל החלמה. אחרי מפגשים עם סטודנטים, הם נוטים לחשוב שאנחנו אנשים אמיצים וחזקים, משום שלא נכנענו למחלה.

בריאות הנפש (אילוסטרציה צילום shutterstock)
בריאות הנפש (אילוסטרציה צילום shutterstock)

"הרגשתי שאני צולל למים עמוקים" - נקודת המבט של הסטודנט

מי שיכול להעיד על הצלחת הפרויקט, יותר מכל, הם הסטודנטים. אחד מהם, אסף פלדמן - סטודנט מהטכניון, מספר: "אני חושב שהפרויקט תרם מאוד להבנת מחלת הנפש, הביטויים שלה והאופן שבו היא משפיעה על החולים. אני יודע שאלה אנשים רגילים, שיש להם לפעמים מצבי רוח והם נקלעים למצבים שבהם הם מרגישים פחות טוב. למדתי שזה יכול להיות מאוד חריף ולסכן את הבריאות שלהם, לא רק הנפשית אלא גם הפיזית; ושזה יכול לקרות לכל אחד".

פלדמן מוסיף: "הדוברת מפרויקט 'דו שיח' שהרצתה בפנינו, סיפרה שהיא נכנסה לדיכאון, לא ידעה מה קורה עם הילדים שלה והייתה מאוד תלותית וחסרת עצמאות. לא היה אכפת לה בכלל איך שהיא נראית. לא תיארתי שמגיעים לכאלה מצבים. במהלך ההרצאה, שיחקתי את תפקיד המטפל, בסימולציה שנערכה כחלק מתוכנית הלימודים. ערכתי עם הדוברת, המתמודדת עם המגבלה הפסיכיאטרית, ראיון - כאילו אני הרופא שלה - והרגשתי שאני צולל למים עמוקים; מפני שלדבר על כמה זה חשוב, זה אחרת מאשר לעשות את זה.

הרגשתי בהתחלה קצת לחץ, מתח - מכך שאני שואל שאלות אישיות, מזה שאני לא יודע בדיוק מה לשאול ולא יודע להתמודד עם מה שהיא תגיד לי, כי אני לא מנוסה ולא בטוח שיהיו לי פתרונות".

ביום שלישי 10.11.15, בשעה 19:00, יתקיים ערב ההתרמה השנתי לאנוש - העמותה הישראלית לבריאות הנפש, בהיכל התרבות בתל אביב.

ליאון פרנקלך הוא חבר צוות ומנהל פרויקט "דו שיח", מפגשים בגובה העיניים עם צעירים המתמודדים עם מגבלה פסיכיאטרית.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכיאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום