השתלת שיער: כל מה שחשוב לדעת

(0)
לדרג
תוכן מקודם

רוצים להיות שעירים, לעזאזל? מהי בדיוק השתלת שיער וכיצד היא מתבצעת? מה חשוב לדעת לפני שמתחילים? מה השתלת השיער חושפת לגבי האופי של גברים ישראליים?

רופא עור ומין ,מומחה לדרמטולוגיה-מחלות עור ומין
077-2310152 (מספר מקשר)

לגברים ולנשים כאחד, קשה כיום להשלים עם האובדן הטבעי של שיער ראשם. גבר עם כרס יחיה איתה בלי יותר מדי ייסורי מצפון, או ילך למכון הכושר - וישפר את מראה גופו באמצעות התעמלות. אבל בניגוד לכל אלמנט גופני אחר, גבר שאיבד את שערו מרגיש כאילו איבד אצבע. מדובר על אובדן שיש לו השלכות עצומות על הבטחון העצמי של הגבר. מחקר ישראלי בדק ומצא שגברים בעלי שיער ראש מפואר - מרגישים בטוחים יותר בעצמם, מצליחים יותר ואפילו מאושרים יותר.

מהי בעצם השתלת שיער?

השתלת השיער הראשונה התרחשה ב-1920 ביפן. המציא אותה רופא יפני בשם אקונה, שהתחיל לעשות ניסיונות בתחום - והעביר שיער בריא למקומות חסרים בקרקפת ובגבות, בעיקר לאנשים שסבלו ממחלת הצרעת, אשר גרמה לאובדן החלק הסופי של צורת הגבה. אבל מכיוון שהוא פעל ביפן, אף אדם במערב לא שמע על העניין. רק אחרי מלחמת העולם השנייה, השתלת השיער התגלתה על ידי רופא אמריקאי שהגיע ליפן - וכך הרעיון המשיך להתגלגל ולהתפתח.

כיצד מתבצעת השתלת שיער?

השתלת שיער מתבססת על העובדה שהשיער שגדל בחלק האחורי של הראש ומצדדיו - לעולם איננו נושר. דמיינו לרגע את התספורת המפורסמת של דוד בן גוריון, אשר תדגים את העובדה הגנטית הזו. לשיער זה יש תכונה שונה, יחסית לשאר שיער הקרקפת, כי גן ההתקרחות איננו פועל עליו. לכן, אם ניקח שיער מהאזור האחורי, או מצדי הראש, ונשתיל אותו בכל מקום בגוף, אפילו בכף היד, השיער יצמח.

לכן, ניתן להשתיל שיער על הראש, על הגבות, על הזקן, ובכל מקום בגוף, שבו נדרש קיום של שיער שנשר. אותו שיער, אשר נלקח מהמקומות שלא נושרים מהגוף, ממשיך לגדול בקצב מהיר, במיקומו החדש, קצב שמקבל את התכונה של האזור תוך כשנתיים - ואז מתחיל לצמוח בקצב יותר איטי.

השתלת שיער (אילוסטרציה צילום shutterstock)
השתלת שיער (אילוסטרציה צילום shutterstock)

איך מתרחש ההליך, מבחינה טכנית?

בעבר היו כל מיני טכניקות להשתלת שיער, אך בעשורים האחרונים, לצד התקדמות הטכנולוגיה, טכניקת השתלת השיער החלה להשתפר. פעולת השתלת השיער היא פעולה כירורגית שמתבצעת בקליניקה פרטית, בהרדמה מקומית, ללא צורך במרדים או בטשטוש או בחדר ניתוח, אלא בחדר רפואי סטרילי.

קיימות שתי שיטות להסיר את השיער מהאזור התורם: השיטה המיושנת, הנקראתFUT , מתבצעת כך: מסירים רצועה מהחלק האחורי של הראש - ואחרי זה סוגרים אותה עם תפרים, בטכניקה מיוחדת, שבאמצעותה השיער צומח דרך הצלקת, שהיא מינימאלית ביותר.

שיטה זו מחייבת את המטופל להיות עם שיער באורך 1 סנטימטר בקרקפת האחורית, על מנת שיכסה את צלקות הניתוח. הרצועה שנלקחת מפרידה את היחידות הפולקולריות (שתלים) של קבוצה של שערות בודדות. היחידות האלה מופרדות על ידי טכנאיות - ואז מושתלות באזור הקירח.
הטכניקה השנייה היא טכניקה חדשה יותר, הקיימת כבר 11 שנים, אבל רבים מהרופאים מתוודעים אליה רק בתקופה האחרונה. הרעיון הוא לקחת שערה - שערה, מהחלק האחורי של הראש, במקום להסיר רצועה שלמה. אך לצורך טיפול זה, יש לגלח את כלל שערות ראשו של המטופל. לאחר הגילוח, מחוררים חורים בגודל 0.8 מילימטר, ומוצאים את היחידה הפולקולרית שבה צומחת השערה, לטובת השתלתה במקום החסר.

למעשה, שתי השיטות זהות ברוב פרטיהן, אך מה ששונה בהן הוא האופן שבו מוציאים את השיער הקיים והבריא. השיטה השנייה אינה משאירה צלקות, אלא רק נקודות לבנות עדינות מהאזור המוסר, שבקושי רואים אותן. החיסרון של השיטה החדשנית הוא שהמיפוי של השערות לוקח הרבה זמן - כתשע שעות; בניגוד לשיטה הוותיקה יותר, שבה המיפוי לוקח רק כחמש שעות.

איך אדע איזו שיטת השתלת שיער מתאימה לי?

הטכניקה של הפרדת השערות לשערות בודדות מתאימה בעיקר לאנשים אשר רגילים ללכת עם תספורת קצוצה, כי אז הטכניקה של הרצועה לא מתאימה להם; או לאנשים צעירים, שגם אם יעשו "גלאח", איש לא ישים לב שעברו השתלה.
בדרך כלל, בגיל 40-50, אנשים לא רוצים לעשות תספורת קצוצה על מנת לבצע את ההשתלה. מה שחשוב לדעת לגבי שתי שיטות השתלת השיער: השתלת שיער טובה היא השתלה שלא ניתן להבחין בקיומה.

השתלת שיער (אילוסטרציה צילום shutterstock)
השתלת שיער (אילוסטרציה צילום shutterstock)

למי מתאימה השתלת שיער?

השתלת שיער ניתן לעשות גם אצל נשים וגם אצל גברים, רצוי מעל גיל 25; כי מתחתיו, מאוד קשה לאבחן את סוג ההתקרחות. השתלת שיער יוצרת שיער שנשאר לכל החיים - ולכן צריך להקפיד על קו שיער שיתאים לגבר הצעיר, למשל, גם כאשר יתבגר. כלומר, לא ליצור בהשתלה קו שיער נמוך מדי, שיראה לא טבעי על גבר אחרי אמצע החיים.

לכן, הרופא צריך להדריך את המטופל איך כדאי לבצע את ההשתלה - וכאן יש לקחת בחשבון את המומחיות ואת הניסיון של הרופא המטפל, שישתיל את השיער בצורה נכונה.

כמה אנשים בממוצע ניגשים להליך של השתלת שיער בכל שנה בישראל?

אני מניח שמדובר על אלף מטופלים - ויותר. אך מבחינה חברתית - בישראל, כך מסתבר, הגברים הינם מאוד ביישנים ולא נוהגים לספר על הליך השתלת השיער שעברו, אפילו לאנשים הכי קרובים להם.

במדינות אחרות, כמו בברזיל למשל, אנשים גאים בעצמם על כך שעברו השתלת שיער; אך בישראל הנושא הוא מעין טאבו שאסור לדבר עליו. אצל נשים ניתן לבצע השתלת שיער בעיקר במקרים של התקרחות גנטית הורמונלית. אם מדובר על אישה בעלת שיער דליל, ההשתלה תהיה יותר מסובכת, כי היא עלולה לפגוע בשיער הקיים.

לעתים ישנן נשים המעוניינות בהשתלת שיער, מכיוון שאיבדו חלק מהשיער שלהן, בעקבות מתיחת פנים (את קו השיער הטבעי, או את הפאות) וכן חלקים מהגבות, בעקבות התעסקות יתר שמקורה במריטה מוגזמת, או בעקבות איפור קבוע שגרם להתקרחות.

האם הליך השתלת השיער מסוכן?

מכיוון שמדובר בהליך שמתבצע בהרדמה מקומית, בשיטה שאינה כוללת חיתוך או תפרים, הסיכונים של הליך זה מזעריים ביותר.

אילו תופעות לוואי עלולות להופיע אחרי השתלת השיער?

לעתים קיימת לאחר השתלת השיער נפיחות באזור המצח והעיניים, שניתן למנוע על ידי הדבקת פלסטר מיוחד מבעוד מועד. כמו כן, באזור המושתל יכולה להיות תחושה של רדימות שחולפת מעצמה.

ד"ר אלכס גינזבורג הוא מומחה לרפואת עור ומין, עוסק בהשתלת שיער.

בואו לדבר על זה בפורום השתלת שיער וטיפול בנשירת שיער והתקרחות.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום