דלקות עיניים: סוגים, תסמינים וסכנות

(35)
לדרג

דלקת עיניים היא שם כללי למגוון דלקות של חלקי העין השונים. אילו סוגי דלקות עיניים קיימים? מהם התסמינים של הדלקות השונות? ואילו סכנות כרוכות בהזנחה של הדלקת?

מאת: ד"ר שירי שולמן

דלקת עיניים היא שם כללי למגוון דלקות של חלקי העין השונים, כגון העפעפיים, הלחמית, הקרנית ואף חלקי העין הפנימיים, ובהם הזגוגית והרשתית. בכל חלק בעין עלולה להתפתח דלקת זיהומית (חיידק, וירוס, פטריה וכו'), אלרגית או אוטואימונית (מחלות בהן הגוף תוקף את עצמו).

מהם הסוגים השכיחים של דלקות עיניים?

דלקת עפעפיים היא בעיה כרונית בבלוטות החלב, ליד הריסים. כאשר החלב צמיגי מדי, הבלוטות נסתמות - ומתרבים בהם חיידקים. הדבר עלול לגרום להפרשות, גירוד כרוני ודמעת. הטיפול העיקרי במצב זה הינו שמירה על היגיינה של העפעפיים, בעזרת ניקוי קבוע במגבונים, או בתכשירי ניקוי ייעודיים. במידת הצורך, מתווסף טיפול בטיפות או משחות אנטיביוטיות; ולעתים אף בנטילת אנטיביוטיקה, דרך הפה.

דלקת לחמית הינה הזיהום השכיח ביותר. היא עלולה להיגרם מחיידקים או מווירוסים (בדרך כלל אדנו-וירוס), והיא מתבטאת באודם בלחמית (ה"לבן של העין") ובהפרשות. הטיפול בדלקות החיידקיות הינו בטיפות אנטיביוטיות, לתקופה בת כשבוע ימים. הדלקות הוויראליות אינן מגיבות לטיפול אנטיביוטי והן חולפות מעצמן תוך 1-2 שבועות. לעתים נותנים טיפות המכילות סטרואידים וטיפות של דמעות מלאכותיות, להקלה.

דלקת בקרנית: זיהומים בקרנית שכיחים בעיקר בקרב מרכיבי עדשות מגע, אולם עלולים להיגרם גם מגופים זרים אשר חדרו לעין, או מווירוסים - מקבוצת ההרפס. זיהום בקרנית אשר איננו מטופל כראוי עלול לגרום לצלקת בקרנית, העלולה - בהמשך - לגרום לפגיעה בלתי הפיכה בראייה.

הטיפול בדלקת של הקרנית נעשה בטיפות אנטיביוטיות, לעתים בריכוז גבוה, הניתנות לעתים קרובות - בימים הראשונים, אף בכל שעה. דלקות הנגרמות על ידי הרפס מטופלות במשחה או בכדורים אנטי-הרפטיים, כגון זובירקס.

דלקות עיניים. צילום: שאטרסטוק

מהי לחמית העין ומהי הקרנית?

הלחמית היא הקרום השקוף אשר מצפה את לובן העין ואת החלק הפנימי של העפעפיים. ואילו הקרנית הינה ה"חלון" השקוף בחלק הקדמי של העין הנמצא קדמית לקשתית, האישון והלשכה הקדמית. לקרנית קצות עצבים שאינם מצופים מיאלין. קצוות אלה הם בעלי רגישות למגע, לטמפרטורה ולכימיקלים; מגע בקרנית יגרום לסגירה רפלקסיבית של העפעף.

מהם התסמינים המעידים על דלקת עיניים?

דלקת עפעפיים מתבטאת בגרד בעור העפעפיים, תחושה של דביקות, בעיקר בשעות הבוקר ולעתים דמעת מוגברת. דלקת לחמית מתבטאת בעיקר באודם בלחמית ובהפרשות מרובות יחסית. דלקת בקרנית אינה מתבטאת בהפרשות, אלא באודם ובכאבים בעין, המוחמרים בחשיפה לאור.

האם יש אנשים בעלי נטייה לפתח דלקות עיניים?

קבוצה מיוחדת, המועדת לדלקות עיניים, הינה קבוצת מרכיבי עדשות המגע. הם עלולים לסבול הן מדלקת אלרגית לעדשות או לחומרי ההשריה; והן מזיהומים של הקרנית.

מהי המשמעות של אלרגיה לעדשות מגע?

אלרגיה לעדשות מגע מתבטאת ברגישות של הלחמית להצטברות חלבונים ואנטיגנים על פני העדשה. האלרגיה עלולה לגרום לעיניים דומעות ואדומות, תחושת גירוד, ראייה מטושטשת, כאב, עקצוץ, נזלת ועוד.

האלרגיה הכי נפוצה לעדשות מגע היא דלקת לחמית אלרגית מסוג GPC, המופיעה אחרי הרכבה ממושכת של עדשות. לפעמים מתפתחת תגובה אלרגית לסוג מסוים של עדשות, כמו רגישות לעדשות רכות או לעדשות קשות. תתכן תגובה אלרגית גם לחומרי ההשריה של העדשות.

כיצד מטפלים באלרגיה לעדשות מגע?

כאשר מתפתחת תגובה אלרגית לעדשות, חשוב להפסיק מיידית את השימוש בהן ולפנות לרופא עיניים או לאופטומטריסט. ההמלצה הגורפת היא לעשות הפסקה לתקופה מסוימת עם העדשות ואחרי כן לנסות סוג עדשות אחר.

כמו כן, כיום יותר ויותר אנשים עוברים לעדשות יומיות או שבועיות, בהן הסיכוי להצטברות חלבונים ואנטיגנים על העדשה, הוא סיכוי נמוך במיוחד.

להשתמש בטיפות עיניים. צילום: שאטרסטוק

מהן הסכנות במצב של הזנחה/חוסר טיפול?

בדרך כלל, דלקות הלחמית והעפעפיים אינן מסוכנות ומתבטאות בעיקר באי נוחות. הקבוצה העיקרית שעלולה לגרום לפגיעה בלתי הפיכה, במקרה של הזנחה, היא קבוצת הזיהומים בקרנית. הקרנית היא שקופה ואם נוצרת בה צלקת, בגלל זיהום שלא טופל כראוי, יהיה בה אזור עכור, העלול להפריע לראיה, לעתים אף בצורה בלתי הפיכה.

לכן, בכל מקרה של אודם, כאבים בעין או רגישות לאור, בקרב מרכיבי עדשות מגע, או אצל מי שייתכן שנכנס לו גוף זר לעין יש לטפל בהקדם למניעת סיבוכים.

איזו דלקת עיניים הכי נפוצה בקרב ילדים?

ברוב המקרים, מדובר בדלקת הלחמית; ובדרך כלל היא איננה מסכנת את הראייה. הסיבה השכיחה להופעתה היא זיהום ויראלי. כאשר מדובר ביילודים ותינוקות עד גיל שנה, הדלקת עלולה להיגרם כתוצאה מחסימה בצינור הדמעות.

כמה זמן נמשכת הדלקת?

בדלקת לחמית וירלית זמן הדגירה הוא עד שבוע, והמחלה עצמה נמשכת מספר ימים, עד 10 ימים.

מהו הטיפול בדלקת?

דלקת עיניים, הנגרמת כתוצאה מנגיף, חולפת ללא טיפול; אך אם רוצים להקל על התסמינים, כדאי להניח קומפרסים קרים על העיניים ולנקות הפרשות מהעיניים. אפשר גם להשתמש בטיפות עיניים אנטי דלקתיות או טיפות המכילות אנטיביוטיקה. משך הטיפול תלוי בחומרת הדלקת.

האם הדלקת מדבקת?

דלקת לחמית ויראלית מדבקת מאוד - ולכן צריך להיזהר; כל הסוגים של דלקת זיהומית בלחמית מדבקים ועוברים באמצעות מגע (עקיף וישיר) ולכן חשוב להיזהר ולא להשתמש באותה מגבת. המלצה חשובה היא לא לשלוח לגן או לבית הספר ילד הסובל מדלקת זיהומית בלחמית.

מתי לפנות לרופא?

כאשר אין שיפור בהפרשות לאחר מספר ימים, כאשר קיימת הפרעה בראיה או אם יש כאבים חזקים בעיניים - מומלץ להגיע לרופא לקבלת טיפול. במרכיבי עדשות מגע מומלץ להגיע לבדיקה בכל מקרה של אודם או גרוי!

ד"ר שירי שולמן היא מומחית למחלות עיניים - מחלות רשתית ומחלות דלקתיות של העיניים; מערך העיניים, המרכז הרפואי תל אביב ומכון העיניים, אסותא השלום.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות דלקתיות של העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום