משמינים מרוב (חוסר) נחת

(0)
לדרג
תוכן מקודם

אין לכם זמן לעשות ספורט ולהכין אוכל בריא? לחוצים מהמצב הביטחוני? רצים למקרר כדי להתנחם? כדאי שתיזהרו מהשמנה, העלולה לגרום למספר מחלות מסכנות חיים

רופאה אנדוקרינולוגית ,מומחית לרפואה פנימית
077-2310415 (מספר מקשר)

האוכל המפתה, הזול והמזמין הוא הגורם אשר מעודד במיוחד השמנה בעולם המערבי. כאשר כולם ממהרים, עסוקים ולחוצים, מה הפלא כי אוכל טעים, שמן, מנחם ועתיר קלוריות, מהווה פתרון זול וזמין? במקביל, היעדר פעילות גופנית מהווה אף היא סיבה מרכזית להשמנה בעולם המערבי.

האם יש גורמים נוספים להשמנה?

הרגלי אכילה לא בריאים ואכילה לא מסודרת.
חוסר תנועה וחוסר פעילות גופנית.
סטרס נפשי.
גורם גנטי (60%).
אכילה "רגשית" הנובעת מלחץ נפשי או דיכאון.
הפרעות הורמונליות.
צריכת כדורים כגון נוגדי דיכאון מסוימים, סטרואידים ועוד שמנגנון פעולתם גורם להופעת ההשמנה .

מהם הסיכונים של מחלת ההשמנה?

מחלת ההשמנה מגדילה את הסיכון לחלות במחלות שונות, כגון סוכרת, עליה ברמת השומנים בדם, העצה והגברה של תהליך תרשת העורקים דבר שמביא להגברת שכיחות אירועי הלב ושבץ מוחי. מחלות נוספות שהופעתן מועצת ע"י השמנת היתר הן: אבנים בכיס המרה, סרטן, לחץ דם גבוה, אלצהיימר, בעיות נשימה ועוד. למעשה, כל איבר בגוף עלול להיפגע ממחלת ההשמנה.

מהו המדד המורה על השמנת יתר?

בשלב זה, הפרמטר של BMI (מדד מסת הגוף) הוא הפרמטר שהו בשימוש הרחב והנוח ביותר. באופן עקרוני רצוי שהBMI יהיה 19-25. בין 25 - 30 מדובר על השמנה ומאבר ל30 מדובר בהשמנה חולנית. גם השמנה מתונה במידה והיא מתלווה במחלות כמו סוכרת ו\או יתר לחץ דם מצריכה טיפול.

כיצד מחשבים את ה-BMI?

BMI הוא המספר שמתקבל מחלוקת המשקל - בריבועת הגובה. למשל: אדם ששוקל 100 קילו וגובהו 1.80 - צריך לחלק 100 (משקל) ב-3.24 (ריבוע הגובה). ה- BMI שמתקבל הוא 30.8.

חשוב לציין כי ה-BMI שונה בקבוצות אוכלוסייה שונות (כדוגמת: ספורטאים).

BMI קטן מ19 מוגדר תת משקל/ אנורקסיה.
BMI בין 19 ל25 מוגדר משקל תקין.
BMI בין 25.0 ל29.9 מוגדר עודף משקל.
BMI בין 30.0 ל39.9 מוגדר השמנה.
BMI מ40.0 ומעלה מוגדר השמנה קיצונית.

השמנה (אילוסטרציה צילום shutterstock)
השמנה (אילוסטרציה צילום shutterstock)

מאיזה מאכלים כדאי להימנע לחלוטין?

לחם, תפוחי אדמה, משקאות קלים מוגזים, חטיפים, אוכל מעובד, פופקורן, אוכל מטוגן - וכל מה שעתיר בסוכר וקלוריות. גם במיצי פירות יש המון קלוריות וסוכר. יש לצרוך אותם במידה.

האם מחלת ההשמנה יכולה להיעלם?

ההשמנה היא בעיה כרונית שיש לטפל בה לאורך השנים. היא מתחילה, על פי רוב, בילדות או בגיל ההתבגרות - ונמשכת לאורך כל החיים.

מהי הדרך הכי יעילה להילחם בהשמנה?

הדרך היעילה ביותר היא לשלב בין תזונה נכונה לבין פעילות גופנית. פתרון זה מהווה 90% מהטיפול. יש אנשים שמשלבים גם כדורי הרזיה בתהליך, אך יש לקחת בחשבון כי לכדורים יש לרוב תופעות לוואי - והם עוזרים להוריד רק כ-10% מהמשקל.

מתי ניתוח בריאטרי מהווה פתרון להשמנה?

בדרך כלל ממליצים על ניתוח בריאטרי כאשר ה-BMI הוא מעל 40. במשקל נמוך יותר, אם מתווספים גורמים כגון לחץ דם גבוה וסוכרת, או גורמי סיכון נוספים, הניתוח יכול להיות הפתרון היחיד.

כיצד משפחה יכולה למנוע את מחלת ההשמנה בביתה?

זה פשוט - לטפל במקרר! אין עוגות, אין שתייה מוגזת, אין חטיפים - אלא רק אוכל בריא. שינוי הרגלי תזונה קל יותר לעשות כמשפחה.

השמנה (אילוסטרציה צילום shutterstock)
השמנה (אילוסטרציה צילום shutterstock)

מה גורם לילד לסבול מהשמנה?

השמנה של ההורים.
משקל לידה גבוה או נמוך.
היעדר פעילות גופנית.
שעות רבות של צפייה בטלוויזיה ומשחק במחשב.
השפעת הסביבה המערבית וחשיפה לאוכל זמין, זול ומשמין.
הפרעות הורמונליות מסויימות.

מה הקשר בין השמנה לבין תחלואה מטבולית?

ההשמנה כוללת, על פי רוב, חלק מהתופעות הבאות:

טריגליצרידים מוגברים.
HDL (כולסטרול טוב) נמוך.
LDL (כולסטרול רע) גבוה.
סוכר גבוה בצום.
יתר לחץ דם.
נוכחות כבד שומני.

אמנם אחוז החולים בסוכרת מסוג 2 אצל ילדים עדיין קטן, מכלל מקרי הסוכרת; אך עם זאת, יש מגמה של עלייה בעשור האחרון.

מדוע כדאי לטפל בהשמנה בגיל צעיר?

בגיל צעיר, הטיפול עשוי להיות אפקטיבי יותר, מאשר טיפול בשלב מאוחר יותר, בגיל הבגרות. ראשית, מפני שקל יותר לשנות הרגלי חיים בגיל צעיר יותר; שנית, בגלל שילדים נמצאים בתהליך גדילה ובניית רקמת השריר והעצם - ולכן ניתן להוריד את אחוז השומן בגוף, ללא ירידה במשקל.

איך צריכה להיראות התכנית הטיפולית לילד?

תזונה לילד צריכה להיות מורכבת מארוחות מאוזנות, החלפת סוכרים פשוטים במורכבים, הפחתת השומן והימנעות ממאכלים עתירי קלוריות. לכך יש להוסיף פעילות גופנית, במטרה לשרוף אנרגיה, אכילת חמש מנות של ירקות ופירות מדי יום, הימנעות משתיה מתוקה ומוגזת, הגבלת שעות הישיבה מול מסך, לשעתיים ביום, התמדה באכילת ארוחת בוקר, צמצום אכילה מחוץ לבית (בעיקר מזון מהיר), שתיית מים מרובים ו-9 שעות שינה מדי לילה.

כיצד משפיעה מחלת ההשמנה על הדימוי העצמי ועל הדימוי החברתי?

על פי רוב, אנשים הסובלים ממחלת ההשמנה חשים חסרי ביטחון לגבי מראה גופם, דבר המוביל לדימוי עצמי לא חיובי. ככל שהחברה מתייחסת לצורת גופם ומשקלם, כך יורד הביטחון העצמי - והדימוי העצמי שלהם.

מחקרים שנערכו בתחום מגלים כי שמנים מתביישים במיוחד במסגרת פעילות ספורטיבית, או כאשר גופם חשוף בבריכה או בים - ולכן הם משתדלים להימנע מכך.

מהי אכילה רגשית?

אכילה רגשית מתרחשת כאשר האדם איננו אוכל מפני שהוא רעב, אלא אוכל בעקבות תחושה רגשית מסוימת: עצב, כעס, תסכול, לחץ, שעמום, ייאוש וכדומה. מטרתה לספק נחמה ופיצוי - וכן דרך להתמודד עם תחושות קשות, או להימנע מהתמודדות עם קשיים. אכילה לא מבוקרת זו גורמת לעומס ולבסוף אף לתחושת אשמה. הקושי לצאת ממעגל זה הוא קושי ניכר. במקרה זה, המשקל העודף וההשמנה והאכילה הלא מבוקרת הם רק סימנים לבעיה אחרת, המחייבת טיפול מעמיק של פסיכולוג - וזאת כדי להשיג תחושת שליטה.

פרופ' אילנה בלום היא מומחית לרפואה פנימית ולאנדוקרינולוגיה.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינלקמן, כתבת zap doctors

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת והשמנה.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום