החלמה והבראה חינם לאחר ניתוח

(0)
לדרג

לאחר ניתוח אורתופדי, כללי או לבבי, נדרשת תקופת החלמה לא פשוטה. מי זכאי להחלים במרכז החלמה ייעודי? כיצד תהליך החלמה איכותי עשוי למנוע צורך בניתוח חוזר? צרכנות רפואית

מאת: ד"ר גריגורי סירוטה

לאחר ניתוח אורתופדי, כללי או לבבי - נדרשת מהמטופל תקופת החלמה לא פשוטה, המציבה אתגרים רבים. בתקופה שלאחר ניתוח, המחלימים רגישים למגוון מצבים בריאותיים ולעתים קרובות הם אף מוגבלים בכל פעולות היום-יום שלהם - אפילו הפשוטות ביותר - כמו הליכה, שכיבה או ישיבה.

כיום מתבצעים בישראל אלפי ניתוחים בשיטות חדשניות ובטכנולוגיות מתקדמות, בעקבות תאונות דרכים, מחלות, פציעות ופגיעות ספורט. שיעורי ההצלחה בניתוחים אלה גבוהים מאוד, אך הצלחתם מותנית בתמיכה הרפואית והסיעודית לאחר הניתוח, תמיכה המסייעת רבות לחזרה לשגרת החיים.

חולים רבים אינם מודעים לכך שלאחר ניתוח מסוג זה, ניתנה להם זכות לעבור הליך החלמה במרכז ייעודי, המתאים לשיקום נפשי ובריאותי לאחר הניתוח, או מתאים לשמש "פסק זמן" בין הטיפולים השונים שהם נדרשים להם. במרכז החלמה, החולה מקבל השגחה צמודה, תדרוך רפואי, בדיקות רפואיות בכל בוקר, פיזיותרפיה אישית וקבוצתית והכנה לשגרת החיים בבית.

החלמה לאחר ניתוח (אילוסטרציה צילום shutterstock)
החלמה לאחר ניתוח (אילוסטרציה צילום shutterstock)

מיהם אותם חולים שהליך החלמה לאחר ניתוח במרכז החלמה הוא חיוני עבורם?

מדובר על חולים לאחר ניתוחים כירורגיים, אורתופדים או ניתוחי לב. בניתוחים אורתופדיים תהליך החלמה חשוב ביותר - במיוחד במקרה של ניתוחי מפרקים שבהם המחלים נדרש ללמוד בעת ההחלמה כיצד לקום, ללכת ולשבת לאחר הניתוח וכיצד לתפקד נכון בכל פעולותיו הפיזיות השונות - זאת מכיוון שתפקוד לקוי עלול לגרום לנזק ולצורך עתידי בניתוח חוזר.

כמו כן, לאחר ניתוחים אורתופדיים נפוצים, יש קושי להגיע הביתה ולחזור לשגרת חיים רגילה, בעקבות הצורך בהתאמה ייעודית של בית המטופל למצבו. הדבר כרוך בהתקנת אביזרים שונים, שיש להציב בבית, טרם החזרה הביתה. המטופל יכול לשהות במרכז ההחלמה עד להסדרת המצב, או לעתים קרובות אף עד להבראתו המלאה - וכך נחסכת ממנו ומהקרובים לו ההתאמה המבנית הנדרשת בביתו.

בנוסף, מחלימים רבים מפרוצדורות כירורגיות מגיעים להבראה במהלך הטיפול, על מנת להירגע ולקבל כוחות מחודשים להילחם במחלה ולהמשיך את הטיפולים בה - או כאשר הם רוצים קצת מרגוע לאחר התהליך הנפשי והרפואי הקשה שעברו. במרכז ההחלמה, מוענק לחולים אלה המיטב, מבחינת האוכל, הפעילויות והעזרה הנפשית הנדרשת, באמצעות אנשי מקצוע יעודיים למצבים המדוברים.

האם כל מבוטחי קופות החולים זכאים לשירותים המסייעים להם בהחלמה מניתוחים?

משרד הבריאות רואה בהחלמה מניתוחים מורכבים תהליך חיוני ואף הכרחי - ולפיכך מימון ההחלמה במקרה של חולי לב (במצבים שונים) הוא חלק מסל הבריאות הממלכתי של מדינת ישראל, ולרוב ממומן על ידי חוק בריאות ולא על ידי המחלים.

חולים אורתופדיים וכירורגיים זכאים להחלמה במימון חלקי של קופות החולים, באמצעות הביטוחים המשלימים. זאת בעקבות העובדה שגם קופות החולים רואות בהחלמה נדבך חשוב למניעת הישנות המחלה, בדרך להחלמה מניתוחים. לכן הן מאפשרות השתתפות עצמית נמוכה או החזר מלא על השהות במרכז ההחלמה.

מה כוללת ההחלמה במרכז החלמה?

1. פעילות גופנית המותאמת למצבו של החולה על ידי מדריכת שיקום.
2. פיזיותרפיה מסוגים שונים המותאמת לחולים אורתופדיים וקרדיולוגיים - שלוש פעמים בשבוע.
3. אורתופד הזמין לחולים אורתופדיים להשגחה לאחר הניתוח, ללא צורך להמתין בתור בקופות החולים.
4. הסבר על אורח החיים לאחר ניתוחים קרדיולוגיים, על ידי פרופסור לקרדיולוגיה ולפיזיולוגיה.
5. דיאטנית המייעצת כיצד לבנות תזונה נכונה לחיזוק המערכת החיסונית, תוך כדי מודעות להתאמת התזונה למצב הגופני החדש.
6. כמובן - איך אפשר בלי - טיפול בנפש דרך שמחה וצחוק, דמיון מודרך וריפוי ועיסוק - פעמיים בשבוע.
7. במרכז ההחלמה קיים שירות 24 שעות של רופא ואחות, וכן בדיקות רפואיות שגרתיות, יום-יומיות.

פרט לכל אלה, במרכז ההחלמה, עיקר תהליך ההחלמה מצוי בעיקרו בהשגחה הרפואית הצמודה ובכלים הניתנים לחולה: כיצד יתמודד עם חייו החדשים, לאחר היציאה מבית חולים: הדרכה לגבי המשך השיקום בבית, הסבר על תרופות חדשות, הדרכה של עורך דין לגבי הזכויות המגיעות לו מטעם ביטוח לאומי ועוד. ב"מול הים" המחלים שוהה בתנאים של פנסיון מלא, הכוללים ארבע ארוחות ביום; ושוהה בחברת אנשים שעברו ניתוחים דומים או זהים - ומשמשים לו קבוצת תמיכה ובסיס חשוב להבראה.

איך נקבע אורך תקופת ההחלמה, לחולים שעברו ניתוח?

במקרה של כאבים או בעיות נפוצות ומוכרות לאחר הניתוח, קיימות במרכז ההחלמה מגוון אפשרויות והמלצות של אנשי מקצוע, כיצד להתמודד עם המצב הפוסט-ניתוחי. אורך ההחלמה נקבע בראש ובראשונה ע"י המחלים. מחלימים רבים משתמשים בזכאות שניתנת להם מטעם קופות החולים, סביב 5-12 ימים - ולרוב בוחרים להמשיך את הליך ההחלמה במרכז ההחלמה, באמצעות ביטוחים פרטיים או על חשבונם הפרטי.

ד"ר גרגורי סירוטה הוא רופא משפחה ומטפל מוסמך במחטים סיניים, מרכז החלמה "מול הים".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום