אי פריון בלתי מוסבר: מה עושים?

(2)
לדרג
תוכן מקודם

אי פריון בלתי מוסבר מתרחש בקרב כ-15% מהזוגות אשר מתקשים להיכנס להריון. מה יכולות להיות הסיבות לכך? איך מטפלים? ואיך מתבצעת הפריה חוץ גופית?

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-9977229 (מספר מקשר)

אי פריון בלתי מוסבר הוא מצב בו תוצאות הבדיקות שנעשו נמצאות בגדר הנורמה - ואינן מצביעות על גורם ברור, אשר יכול להסביר את הקושי להרות. האבחון של מצב זה נעשה על ידי שלילת הסיבות האחרות לאי הפריון, ורק לאחר ביצוע כל הבדיקות הדרושות.

מהו האחוז באוכלוסייה אשר מתקשה להרות?

רמת הפוריות בעולם המערבי יורדת בהתמדה בשנים האחרונות. הירידה מורגשת גם אצל הגברים וגם אצל הנשים. מחקרים מראים שכ-20% מהזוגות בגילאי הפוריות (35-25) מתקשים להיכנס להריון, במשך תקופה בת יותר מחצי שנה.

כיצד מתחילים לטפל?

במצב של אי פריון בלתי מוסבר, ממליצים להתחיל מטיפולי פוריות שאינם פולשניים, המשלבים השראת ביוץ עם השבחת זרע והזרעה תוך רחמית; רק אם שישה מחזורי טיפול אינם מניבים הצלחה, כדאי לשקול ביצוע הפריה חוץ גופית.

הפריה חוץ גופית היא לא הבחירה הראשונה במקרה זה. בשלב ראשון, מנסים מגוון טיפולים שיש בהם גירוי שחלתי, על ידי תרופות שמטרתן הגדלת זקיקים וביוץ, עם הפרדת זרעונים ניידים והזרקתם לחלל הרחם, בסמוך למועד הביוץ.

מתי מחליטים ש"הגיע הזמן" להפריה?

כאשר לא מצליחים להיכנס להריון וחולפים 3-6 מחזורי טיפול, שוקלים הפריה חוץ גופית. במקרה של אי פריון בלתי מוסבר, יש להפריה חוץ גופית גם ערך אבחנתי, מכיוון שניתן לאתר בעזרתה פגמים בהתפתחות הביצית, הפרעה ביכולתו של הזרע לחדור לביצית ולהפרותה וכישלון של הביצית לעבור הפריה ולהתפתח לעובר תקין.

אי פריון בלתי מוסבר (אילוסטרציה צילום shutterstock)
אי פריון בלתי מוסבר (אילוסטרציה צילום shutterstock)

מה יכולות להיות הסיבות לאי פריון בלתי מוסבר?

קיימות מספר סיבות היכולות לשפוך אור על מצב של חוסר יכולת להיכנס להריון, מסיבה בלתי מוסברת. לעיתים ההפרעה שמונעת כניסה להריון היא הפרעה בביוץ. יש לבדוק האם האישה בכלל מבייצת. מצב נוסף, הגורם לחוסר הצלחה: כאשר הזרע כלל לא יכול להגיע לביצית, עקב חסימה בחלל הרחם או החצוצרות )קרי: בעיה מכנית). יש לשלול הפרעה מכנית ע"י ביצוע צילום רחם. באבחון בעיה כזאת, נהוג להתחיל ישירות בטיפולי הפריה חוץ גופית.

אנדומטריוזיס: מצב בו רירית הרחם נמצאת גם מחוץ לחלל הרחם (בחצוצרות, בחלל הבטן או על פני השחלות). יש לשלול זאת בבדיקה גניקולוגית וסונוגראפית.

פוריות הגבר: בחלק מהמקרים, איכות הזרע של הגבר תורמת לחוסר היכולת להיכנס להריון. במקרים בהם מזהים ליקוי באיכות הזרע, יש לבצע השבחה + הזרעה.

כיצד מתרחשת הפריה חוץ גופית, IVF?

במסגרת תהליך ההפריה החוץ גופית, נוצר מפגש בתנאי מעבדה בין הביצית לבין הזרעון - וזאת כחלופה לתנאי המפגש הטבעיים, בחצוצרה של האישה. במסגרת הטיפול, נשאבות ביציות מגוף האישה ומופרות ע"י תאי הזרע בתנאי מעבדה.
עם סיום התהליך, מוחדרת הביצית המופרית חזרה לחלל הרחם- והאישה מקבלת תמיכה הורמונלית שנועדה לסייע בקליטת העובר.

האם IVF מטפל רק בבעיות פריון?

טיפול הפריה חוץ גופית (IVF) הומצא במקור על מנת לסייע לנשים אשר סבלו מבעיות בחצוצרות (חצוצרות חסרות או חסומות), אך בשני העשורים האחרונים, הטיפול נמצא יעיל בפתרון מגוון רחב יותר של בעיות פוריות, הנובעות משילוב של מספר הפרעות בקרב בני הזוג, החל מבעיות זרע קשות, בעיות רחמיות, הפרעות ביוץ, בעיות הורמונליות ועוד.

האם יש בדיקות שיש לבצע, טרם ההפריה?

כן. נעשות בדיקות מעבדה שונות, במטרה לשלול סיבות שעלולות לפגוע בהריון, באישה או בעובר. הבדיקות כוללות נוגדני אדמת, נוגדני כשל חיסוני, אנטיגן צהבת נגיפית מסוג B ו-C ומשטח מצוואר הרחם, לשלילת התפתחות סרטן צוואר הרחם, או זיהומים, אם קיים חשד לקיומם.

כמו כן, שוללים מחלות תורשתיות, על ידי הערכת העבר המשפחתי, מבצעים הדגמת רחם תקין, לפי צילום רחם עדכני או היסטרוסקופיה, בדיקת זרע עדכנית ולקיחת דגימת דם לקביעת רמות ההורמונים ההתחלתיות, על מנת לשלול בעיות אפשריות נוספות (כמו זיהומים).

מי זכאי, עפ"י חוק, להפריה חוץ גופית?

על-פי חוק ביטוח בריאות ממלכתי, טיפולי ההפריה החוץ גופית ימומנו על-ידי קופות החולים לבני זוג, אשר להם אין ילדים בנישואיהם הנוכחיים (עד שני ילדים); וכן לאשה ללא ילדים, המעוניינת להקים משפחה שבראשה עומד הורה עצמאי ("משפחה חד הורית") להולדת ילד ראשון ושני. טיפולי IVF ניתנים לנשים בגילאי 18-45 (תרומת ביצית ניתנת לנשים בגילאי 18 עד 54).

אי פריון בלתי מוסבר (אילוסטרציה צילום shutterstock)
אי פריון בלתי מוסבר (אילוסטרציה צילום shutterstock)

מהי המשמעות של "מחזורי הטיפול"?

נשים בגיל 39 יוכלו לבצע, משיקולים רפואיים, כאפשרות ראשונה, טיפולי IVF.
נשים בגיל 42 לא יבצעו יותר משלושה מחזורי IVF עוקבים, בהם לא הגיעו בטיפול לשלב של החזרת עוברים (אם תהיה החזרת עוברים ואפילו המחזור השלישי של IVF, הרי שהספירה מתחילה מחדש).
בכל גיל, לאחר 4 מחזורי טיפול עוקבים, בהם לא הגיעו לשלב החזרת עוברים, או לאחר 8 מחזורי IVF, ייערך דיון של הצוות המטפל, בנוגע לסיבות לחוסר ההצלחה והצעות להמשך הטיפול.

מהם השלבים של הפרייה חוץ גופית?

גירוי שחלתי - בשלב זה נעשית הגדלה מלאכותית של מספר הביציות שמפיקה המטופלת, באמצעים תרופתיים - בהתאמה אישית.
שאיבת ביציות - שלב קצר שנערך בחדר ניתוח בהרדמה כללית ואורך כעשרים דקות לערך.
הפרייה - מפגש בין הזרע לביצית במעבדה, תוך מעקב צמוד, במשך 48-72 שעות, על מנת לוודא שהתפתח עובר הראוי להחזרה לרחם.
מיקרו מניפולציה - שלב שלא תמיד נעשה, אבל במקרה שהוחלט לבצעו, אז מחדירים פיזית את הזרע לביצית.
החזרת העוברים לרחם - שלב אחרון שנעשה ע"י צינורית דקה, המועברת דרך תעלת צוואר הרחם. הפעולה לא כואבת ואורכת מספר דקות. החזרת העוברים לרחם נעשית בין היום ה-2 ל-5 אחרי השאיבה. התוצאות מתקבלות לאחר כשבועיים.

ד"ר משה רויבורט הוא מומחה לגניקולוגיה ופריון, טיפולי פוריות והפריה חוץ גופית, מנהל מרפאת פריון של מכבי ורופא בכיר ביחידה לפוריות והפריה חוץ גופית (IVF) במרכז רפואי רבין (בילינסון).

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום פריון האישה והפריה חוץ גופית.

ד"ר רויבורט משה
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום