סרטן שחלות: מיתוסים ומציאות

(0)
לדרג

האם סרטן שחלה ניתן לאבחון מוקדם? האם חיסון נגד פפילומה משפיע על הסיכון לחלות? מה הקשר למוטציות בגנים BRCA? וכיצד פועלת התרופה החדשנית אולפאריב?

מאת: פרופ' עוזי בלר

סרטן שחלה הוא הגורם הראשון לתמותה, בעקבות סרטנים גינקולוגיים; והגורם החמישי לתמותה בקרב נשים בעקבות סרטן, באופן כללי. למרבה הצער, מרבית החולות מאובחנות בשלבים מאוחרים, כאשר המחלה מפושטת. לכן מדובר באחד הגידולים הקטלניים ביותר. סרטן שחלות מכונה גם "המחלה הלוחשת", בשל התסמינים השקטים יחסית והבלתי ספציפיים שלה, אשר פעמים רבות זוכים להתעלמות. למחלה רלוונטיות גדולה בישראל, מאחר שסרטן שחלות תורשתי שכיח יותר בקרב אוכלוסייה יהודית.

אילו בדיקות מאפשרות לאתר את סרטן השחלות?

נשים רבות חושבות כי בדיקת משטח צוואר רחם יכולה לגלות גם את סרטן השחלות. משטח צוואר רחם נועד לזהות שינויים סרטניים מקדימים בצוואר הרחם - ולכן בדיקה זו איננה בדיקה לגילוי של סרטן השחלות. כיום אין בדיקת סקר לגילוי מוקדם של סרטן השחלות, מה שהופך את המודעות לסימפטומים של המחלה לחשובים אף יותר.

האם פעילות מינית משפיעה על הסיכון לחלות בסרטן השחלות?

תפיסה מוטעית, הנפוצה בקרב נשים רבות, היא כי למספר השותפים המיניים שהיו להן לאורך השנים, או אולי לגיל שבו הן הפכו לפעילות מבחינה מינית, יש השפעה על הסיכויים שלהן לחלות בסרטן השחלות. לא כך הדבר. התפשטות נגיף HPV (נגיף הפפילומה) שעלול לגרום לסרטן צוואר רחם, אכן קשור לפעילות מינית, אך איננו קשור בשום דרך לסרטן השחלות.

האם סרטן השחלות הוא תמיד קטלני?

אכן מדובר במחלה קשה, אבל לא תמיד קטלנית. כיום יש אמצעים המביאים לשיפור בתוחלת החיים; ובנוסף יש גישה מניעתית. בשנים האחרונות, פותח טיפול מיוחד עבור נשים החולות בסרטן שחלה תורשתי.

האם חיסון HPV מסייע במניעת סרטן השחלות?

נשים רבות מאמינות כי חיסון כנגד נגיף הפפילומה (HPV) מסייע במניעת סרטן השחלות. חיסון HPV עוזר להפחית את הסיכון לחלות בסרטן צוואר רחם וסוגי סרטן אחרים, הקשורים ל-HPV, אבל לא לסרטן השחלות.

סרטן השחלות (אילוסטרציה צילום shutterstock(
סרטן השחלות (אילוסטרציה צילום shutterstock(

מהי רמת המודעות לסרטן השחלות? האם היא במגמת עלייה?

לא רק בקרב הנשים, אלא גם בקרב הקהילה הרפואית בישראל, אין מספיק מודעות לסרטן שחלה; ודאי שלא בהשוואה למחלות סרטן אחרות של נשים - סרטן השד וסרטן צוואר הרחם. בציבור קיימות תפיסות מוטעות רבות, באשר למחלה זו. נשים רבות מאמינות כי יש בדיקות לגילוי מוקדם לסרטן השחלות, אך במציאות לא כך הדבר.

מכאן, שפעילות לאומית להעלאת המודעות למחלה, היא בגדר חשיבות עליונה עבור נשים בסיכון, שניתן למנוע את מחלתן. בנוסף, קיימת חשיבות לכך שנשים יכירו את התגליות האחרונות, באשר למיגור המחלה. יש ראיות מדעיות כי חלק גדול מסרטן השחלות מקורו דווקא בחצוצרה - ולא בשחלה. כך שאם אישה עוברת ניתוח גינקולוגי מניעתי, כגון כריתת רחם או קשירת חצוצרות - ונושא של שימור החצוצרות והפוריות אינו עומד על הפרק - ניתן לשקול את הסרת החצוצרות כאמצעי מניעתי.

האם מוטציות בגנים BRCA1 ו-BRCA2 מגבירות רק את הסיכון לסרטן השד?

לנשים אשר נמצאו נשאיות למוטציה BRCA1 יש כ-60% סיכון לחלות בסרטן השד וכ-40% סיכון לחלות בסרטן השחלות. לנשים שנמצאו חיוביות למוטציה BRCA2 יש סיכון של 45% ללקות בסרטן השד וכ-25% סיכון לחלות בסרטן השחלות.

נשים ממוצא יהודי אשכנזי נמצאות בסיכון גבוה יותר לסרטן שד ושחלות, בגלל נטייה לנשאות מוטציה גבוהה יותר.

סרטן השחלות (אילוסטרציה צילום shutterstock(
סרטן השחלות (אילוסטרציה צילום shutterstock(

האם ישראל דומה או שונה, יחסית למדינות אחרות, בהתייחס לשכיחות של סרטן שחלות?

סרטן שחלות תורשתי שכיח יותר בקרב אוכלוסייה יהודית; ולכן יש למחלה דווקא רלוונטיות גדולה מאוד בישראל. השכיחות של BRCA בקרב האוכלוסייה היהודית גבוהה פי 10 מהשכיחות ברחבי העולם; והסיכון למוטציה בגן, בקרב אוכלוסייה יהודית אשכנזית, הוא בשיעור של פי 2.5 מאשר באוכלוסיות אחרות בעולם.

האם לנשים עם סרטן השחלות יש על פי רוב - היסטוריה משפחתית של המחלה?

כ-15% ממקרי סרטן השחלות הם תורשתיים. גורם הסיכון החשוב ביותר לסרטן השחלות הוא הנוכחות של מוטציות תורשתיות, בגנים הידועים כ-BRCA1 ו-BRCA2 (ישנן מוטציות בגנים נוספים שמסכנים אותן).

חולות עם מוטציה בגן BRCA מאובחנות בסרטן השחלות, בממוצע, בגיל צעיר יותר (גיל 56 בממוצע). גורמי סיכון נוספים הם היסטוריה אישית או משפחתית של סרטן השד, השמנת יתר וגיל האישה. מרבית החולות בסרטן השחלות עברו את גיל המעבר.

האם לא ניתן למנוע את סרטן השחלה?

לנשים רבות עם סרטן השחלות אין סימני אזהרה מוקדמים. כאשר מופיעים סימפטומים, המחלה כבר מפושטת. הסימפטומים הנפוצים הם: לחץ בבטן, תחושת מלאות או נפיחות, דחיפות במתן שתן ואי נוחות או כאב באגן. במקרים רבים, נשים עם סרטן שחלות מאובחנות תחילה עם הפרעת עיכול או בעיות בשלפוחית השתן. בנוסף, התסמינים נוטים לבוא וללכת, מתרחשים רק במצבים מסוימים, או קשורים במזונות מסוימים. כיום, הדרך היחידה למניעה של סרטן השחלה היא על ידי ניתוחים מניעתיים, בקרב נשים נשאיות של מוטציה בגן BRCA.

האם נשים שעברו כריתת רחם לא יכולות לחלות בסרטן השחלות?

על פי רוב, בניתוח לכריתת רחם, מסירים את הרחם וצוואר הרחם בלבד. במקרים מסוימים, מסירים גם את השחלות והחצוצרות. אם שחלה אחת או שתיהן נותרות לאחר הניתוח, הסיכון לחלות בסרטן השחלות אכן אפשרי.

האם ציסטות בשחלות תמיד הופכות לסרטן השחלות?

מחקרים מראים כי הרוב המכריע של ציסטות בשחלות לא יגדל לסרטן השחלות.

האם כל התרופות לטיפול בסרטן שחלה זמינות לחולות בישראל?

הטיפול המקובל, לאחר אבחון המחלה, הינו ניתוח כריתה וטיפולי כימותרפיה. בסרטן שחלה, הסיכון להישנות המחלה גבוה מרגע אבחנתה, כך שמרבית הזמן החולות מתמודדות עם מחלה פעילה. לכן, השאיפה בטיפול היא להשיג טיפולים שיאריכו את החיים של החולות, לצד שימור היכולת התפקודית.

תקווה חדשה לטיפול בסרטן שחלה תורשתי היא "אולפאריב" - והיא הראשונה בעולם, המותאמת אישית לטיפול בחולות סרטן שחלה, שהן נשאיות של מוטציה בגנים BRCA. למרות היותה פורצת דרך והתרופה היחידה לחולות נשאיות של מוטציה ב-BRCA, התרופה עדיין איננה נכללת בסל התרופות הישראלי.

פרופ' עוזי בלר הוא גינקו-אונקולוג, מנהל אגף נשים ויולדות במרכז הרפואי שערי צדק.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השחלה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום