סוכרת: המחלה של העולם המערבי

(0)
לדרג
תוכן מקודם

שכיחות סוכרת מסוג 2 בעולם המערבי נמצאת בעלייה מתמדת, עקב תזונה בעייתית והשמנת יתר. ירידה במשקל ופעילות גופנית עשויים לדחות את הופעת הסוכרת על שלל סיבוכיה

רופאה אנדוקרינולוגית ,מומחית לרפואה פנימית
077-2310415 (מספר מקשר)

שכיחות מחלת הסוכרת עומדת על 7% מכלל האוכלוסייה - וככל שגיל האוכלוסייה עולה, כך גם שכיחות המחלה עולה, עד לכ-15% בקרב מבוגרים. הסוכרת נמצאת בסימן עלייה בעשורים האחרונים, "הודות" למזון המתועש, אורח חיים מהיר ולחוץ של האוכלוסייה ועלייה בתוחלת החיים.

אילו סוגי סוכרת קיימים?

ישנם שני סוגים עיקריים. סוכרת מסוג 1 וסוכרת מסוג 2. סוכרת מסוג 1 מוכרת כ"סוכרת נעורים" ומופיעה כתוצאה מהרס של תאים המייצרים אינסולין בלבלב. סוכרת מסוג 1 היא מחלה אוטואימונית. סוכרת מסוג 2 היא הסוכרת הנפוצה יותר, ומוכרת כ"סוכרת מבוגרים". במקרה זה, הלבלב ממשיך לייצר אינסולין באופן חלקי, אבל הגוף אינו מצליח להשתמש באינסולין המופרש. חולי סוכרת מסוג 2 מטופלים - על פי רוב - בעזרת דיאטה דלת פחמימות, פעילות גופנית ולעיתים גם בעזרת תרופות או אינסולין. הכל בהתאם למצב האינדיבידואלי של כל חולה.

מדוע סוכרת מסוג 2 כל כך נפוצה?

סוכרת מסוג 2 קשורה להשמנה ולסוג התזונה שהאדם צורך. כמובן שיש גם אלמנט גנטי בשיעור כ-60%; אבל עם תזונה נכונה וספורט, ניתן לדחות את הופעת המחלה במספר שנים. אין ספק כי חיים מלאי סטרס ולחץ, לצד צריכת אוכל זמין, מעובד וזול, משפיעים רבות על עליית שכיחות המחלה בעידן המודרני.

מהם הסימנים למחלת הסוכרת?

צימאון, הטלת שתן תכופה, עייפות מתמשכת, פצעים שאינם מגלידים, תחושת רעב תמידי, ראייה מטושטשת, תחושת נימול בכפות הרגליים ו/או בידיים, אין אונות מינית ועוד תופעות שכיחות פחות כגון: שלשול לילי.

מדוע סוכרת זו נקראת גם "סוכרת מבוגרים"?

בעבר סוכרת זו לא נצפתה בילדים. לאחרונה עקב מקב מגפת ההשמנה, סוג זה של סוכרת נצפה גם בילדים. השנה, לראשונה, זיהו בארה"ב את המחלה אצל ילדה בת 3. על פי רוב, לילדים יש סוכרת מסוג 1.

סוכרת (אילוסטרציה צילום shutterstock)
סוכרת (אילוסטרציה צילום shutterstock)

מי נמצא בקבוצת סיכון לחלות בסוכרת?

סוכרת מסוג 1 תופיע בעיקר בגיל צעיר. עם זאת סוג זה של סוכרת תואר מגיל הרך ועד לגיל 80. הסיבות הן מרובות וכוללות הפרעות אוטו אימוניות על רקע תורשתי, זיהומים ויראליים, הרס הלבלב בגלל דלקות, חשיפה לחומרים רעילים ועוד. למערכת החיסונית יש קשר משמעותי להתפרצות המחלה.

סוכרת מסוג 2 מתפתחת לרוב בשלב מאוחר יותר. גם בסוכרת זו, לנושא התורשה יש משקל רב, אך כאן לגורמים הסביבתיים השפעה רבה: סטרס נפשי, עודף משקל, תזונה לקויה, חוסר פעילות גופנית וכיו"ב.

האם יש אוכלוסייה "מחוסנת" מפני מחלת הסוכרת?

לא ממש. כך למשל, בני העדה האתיופית הגיעו ארצה כששכיחות המחלה בקרבם היתה נמוכה. אולם ברגע שנחשפו לתזונה מערבית בשילוב עם הירידה בפעילות הגופנית התחילו גם הם לפתח סוכרת. כך גם אצל התימנים. נתונים אלה מוכיחים ומדגישים את חשיבות הגורמים הסביבתיים בהופעת סוכרת.

האם יש מאכלים ש"אסור" לאכול?

כדאי מאוד להימנע מאכילת עוגות, לחם לבן, פסטה לבנה, אורז לבן ותפוחי אדמה וגם לא להרבות באכילת פירות, מכיוון שהם מלאים בסוכר. יש להימנע, עד כמה שאפשר, מאכילת פחמימות פשוטות.

מהו הטיפול התרופתי עבור סוכרת מסוג 2?

מטרת הטיפול התרופתי היא לאזן את רמות הסוכר בדם - ובכך למנוע סיבוכים מאוחרים, או להקל על חומרתם. דיאטה ופעילות גופנית הם הגורמים הכי משמעותיים בטיפול במחלה.
אם לא די בדיאטה ובפעילות גופנית, ניתן להוסיף טיפול תרופתי. בסוכרת מסוג 2, אחת התרופות היעילות ביותר היא מטפורמין. תרופה זו מגבירה את רגישות הרקמות לפעולת האינסולין, מפחיתה את יצירת הסוכר בכבד ומדכאת במידה מסוימת את התיאבון. שלל תופעות אלה גורמות לירידת רמת הסוכר בדם ובמידה מסוימת לירידה במשקל. בשנים האחרונות, הופיעו חידושים בתחום - ומוצעות תרופות חדשות ממשפחת 1-GLP אשר מבוססות על הורמון מדכא תיאבון, מדכא הפרשת הגלוקגון (הורמון שמעלה את רמת הסוכר בדם), מגביר הפרשת אינסולין ומאט את תנועתיות הקיבה. כל הפעולות הנ"ל גורמות לירידת רמת הסוכר בדם ולירידה במשקל. קבוצה חדשה של חומרים מגבירה את הפרשת הסוכר בשתן ועל ידי כך גורמת לירידת הרמת הסוכר בדם.

סוכרת (אילוסטרציה צילום shutterstock)
סוכרת (אילוסטרציה צילום shutterstock)

אילו סיבוכים מאוחרים יש למחלת הסוכרת?

חולים אשר סובלים מסוכרת, במשך שנים רבות, עלולים לפתח סיבוכים - כדוגמת: פגיעה כלייתית, פגיעה בכלי הדם - בגלל הגברת טרשת עורקים, פגיעה בכלי הדם הקטנים ברשתית העין וכתוצאה מכך ירידה בראיה, פגיעה במערכת העצבים המרכזית והפריפרית, בעיות במערכת העיכול ועוד.

מהי משאבת אינסולין? למי היא מיועדת?

מדובר במכשיר קטן, המכיל מיכל קטן עם אינסולין. המכשיר קשור למשאבה שדוחפת את האינסולין דרך צינורית דקה למחט המוחדרת לעור הבטן. האינסולין נכנס לגוף דרך המחט. היתרון שיש למשאבה לעומת ההזרקות, מלבד נוחות השימוש, הוא בכך שניתן לתכנת את הזלפת האינסולין ועל ידי כך למנוע עליות ו/או ירידות חדות של רמת הסוכר בדם.

לאחרונה ניתן להוסיף למשאבה חיישן, שמודד את רמת הסוכר בדם, ו"אומר" למשאבה להפחית או להגביר את הזלפת האינסולין. כלומר מעין לבלב מלאכותי.

מהי טרום סוכרת?

טרום סוכרת היא מצב בו הגוף אינו מעבד ביעילות את הסוכר בדם, אבל לא עד כדי התפתחות של סוכרת. ערכי הסוכר בדם במצב זה נעים בין 100 לבין 125 מ"ג בצום.

מי נמצא בקבוצת הסיכון לטרום סוכרת?

בעלי נטייה משפחתית (מדרגה ראשונה).
מעשנים.
בעלי עודף משקל (BMI מעל 30).
נשים שסבלו מסוכרת הריונית.
מי שנולד פג או במשקל נמוך.

איך מאבחנים טרום סוכרת?

בדיקת דם לבירור רמת הסוכר בדם.

פרופ' אילנה בלום היא מומחית לרפואה פנימית ולאנדוקרינולוגיה.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום