מתיחת בטן: מגמות חדשות

(0)
לדרג
תוכן מקודם

הבטן "נשפכת"? עודפי עור לאחר הלידה או הורדה ניכרת במשקל? ניתוח מתיחת בטן עשוי לעזור. החידושים האחרונים בתחום הפכו את הניתוח ליעיל, נגיש ופופולארי

רופא מנתח פלסטי
052-7898885

ניתוח מתיחת בטן הפך בשנים האחרונות ליעיל, נגיש ופופולארי. במדריך זה נספר על הניתוח ועל החידושים האחרונים בתחום.

מהי מתיחת בטן?

זהו ניתוח כירורגי פלסטי, אשר במהלכו מעצבים את הבטן על ידי עיצוב שרירי דופן הבטן, שאיבת השומן התת עורי ועיצוב העור.

למי נחוץ ניתוח מתיחת בטן?

מתיחת בטן מיועדת לקהל רחב של נשים וגברים אשר סובלים מבטן רפויה, נשפכת, מלאה עודפי עור, מעוותת, מרוקנת ותלויה. לקהל זה משתייכים נשים אחרי לידות (לעתים אפילו לידה אחת בלבד פוגמת מאד במראה הבטן), נשים וגברים שאיבדו משקל רב, נשים אשר בשל שינויי משקל תכופים (דיאטות "אקורדיון") נשארו עם עודפי עור ובטן רפויה, נשים אחרי ניתוחים קיסריים, אנשים שעברו ניתוח בדופן הבטן וכן אנשים מהשורה, אשר תהליכי ההזדקנות הטבעיים המגיעים עם הגיל נתנו בהם את אותותיהם. עם הזמן, כחלק מתהליך ההזדקנות הטבעי של הגוף, העור מתרופף, השכבה התת עורית והשרירים נחלשים, השומן של דופן הבטן מצטבר - ומתקבלת בטן עם מראה לא אסתטי.

מתיחת בטן (אילוסטרציה צילום shutterstock)
מתיחת בטן (אילוסטרציה צילום shutterstock)

מדוע הניתוח הפך לניתוח כה פופולארי?

שני תהליכים מקבילים הגבירו את הביקוש לניתוח זה. האחד: תהליך של מודעות החברה לאסתטיקה, רצון בשיפור המראה וחתירה לנקיטת פעולות, לשם תיקון עיוותים ופגמים, כדי להשיג מראה יפה ואסתטי יותר. בד בבד, התרחש תהליך שני: התקדמות והתייעלות בטכניקות הניתוחיות, צבירת ניסיון בניתוח זה והפיכתו לניתוח קצר יותר, בטוח יותר, הנותן תוצאות טובות עם משך החלמה קצר.

שני תהליכים אלה - הכוללים הגברת הביקוש והדרישה לניתוח מחד; והגדלת ההיצע, בזכות ניתוח יעיל ופחות מאיים, מאידך - גורמים לעוד ועוד מטופלים לשקול לבצע את הצעד הזה של שיפור מראה הבטן שלהם, ללא חשש. הם רואים מכל עבר עוד ועוד מנותחים מרוצים עם תוצאות אסתטיות נהדרות - וגם הם רוצים.

כולם רוצים להיראות טוב יותר, מוכנים לפעול לשם השגת המטרה, סוגדים ליופי ולא מתביישים ברצון הזה. אם ישנם עזרים אשר מסייעים לאדם לזכות במראה בו הוא חושק - והוא עושה זאת תוך מודעות לתוצאות האפשריות ובזהירות הנדרשת, אז אין מניעה לעבור את הניתוח.

בעשורים האחרונים, התרבות שמה דגש רב על מראה חיצוני ויש עליה במודעות למראה גופנו והדרך שבה הדבר משפיע על איכות החיים, על תפיסתנו לגבי עצמנו וכיצד החברה שסביבנו רואה אותנו. כחלק מתהליך זה, מקובל לבצע פעולות שונות לשיפור הכושר הגופני ואיתו את המראה החיצוני.

בנוסף, תוחלת החיים ומצב הבריאות הכללי של האוכלוסיה השתפרו מאוד ונשים וגברים כבר לא מוכנים לקבל מצב שבו הם חשים מצויין אבל מראה גופם אינו משקף זאת בגלל השינויים שעברו בחייהם: לידות, ניתוחים, שינויי משקל הגוף וכדומה.

לכן מי שסובל מעיוותים בעקבות ניתוח, הזדקנות, הרזיה, לידות וכיו"ב לא רק שאיננו מתבייש לחפש דרך לתקן את העיוות, אלא הוא מרגיש שהוא חייב לעשות זאת ומפתח צורך רגשי-נפשי בהשלמת התהליך. הניתוח הוא אמצעי מקובל להגשמת מטרה חשובה בעיני המטופל אשר אומר לעצמו שישנן אפשרויות נהדרות להגשים חלום, לשפר בטחון עצמי, להעלות את הערך של האדם ולגרום סיפוק ואושר; אנשים רוצים בזה ומחפשים את זה - וענף הכירורגיה האסתטית מיישר קו עם הביקוש ומספק פתרונות יעילים ובטוחים.

מתיחת בטן (אילוסטרציה צילום shutterstock)
מתיחת בטן (אילוסטרציה צילום shutterstock)

מהן אפוא המגמות שהפכו את ניתוח מתיחת הבטן לאופציה ממשית עבור רבים?

מדובר במספר תהליכים אשר הפכו את הניתוח לאופציה יעילה, בטוחה, יותר קצרה, פחות מכאיבה - ולכן אופציה שנלקחת בחשבון ומיושמת אצל מטופלים רבים הבוחרים בה.

להלן התהליכים המרכזיים:

שיפור בטיחות הניתוח: ניתוח מתיחת בטן נחשב בעבר לניתוח מסובך ומורכב, אך ימים אלה חלפו. מגוון גדול של טכניקות וניסיון רב שנים שהצטבר הופך את הניתוח לניתוח פשוט הרבה יותר לביצוע, עם רמת בטיחות גבוהה. היקף הסיבוכים, שיעורם ואיכותם ירד פלאים. למשל, אחת הדרכים לכך היא מתן אנטיביוטיקה למניעת זיהומים טרם הניתוח ועל ידי כך, צמצום הסיכוי לזיהומים וסיבוכים הנלווים להם.

החלמה מהירה יותר: בעבר, ההחלמה מניתוח זה הייתה קשה וכואבת, ואילו היום ההחלמה מהירה ויעילה יותר. עובדה זו נובעת משינוי תפיסתי-מחשבתי בקרב הרופאים. שינוי זה הוא ביחס לכאב. בעבר תפסו את הכאב כחלק מתבקש מהניתוח, משהו שעל המטופל להתמודד אתו בלית ברירה, מעין גזירה משמים.

כיום, לשם שיפור איכות חייו של המטופל וגם מתוך ידיעה שכאב משפיע לרעה על ההחלמה ומעכב אותה, יש הירתמות לסייע למטופל להתמודד בהצלחה עם הכאב - והתמקדות בכך. הרופאים יודעים שבזמן כאב, הגוף משחרר הורמוני לחץ אשר אינם טובים להחלמה. בנוסף לכך, האדם נמנע מתזוזה, שהיא, למעשה התרופה הטובה ביותר אשר מזרזת החלמה. ללא תזוזה, עולים הסיכויים להחלמה אטית, לדימום, לבצקות, לקרישי דם, לתסחיפים שמתגברים עם לחץ דם גבוה, שהוא השלכה נוספת של כאב - ואיננו רצוי כלל וכלל לאדם המצוי בתהליך החלמה.

אם כן, המטרה היא צמצום הכאב ככל הניתן. צמצום זה מתאפשר על ידי פעולות כבר בזמן הניתוח: מתן משככי כאבים ותרופות במהלך הניתוח, אשר משפיעות לזמן מה אחרי הניתוח, לרבות חומרי הרדמה מקומיים הממשיכים להשפיע ומסייעים להפחתת הכאב עד יממה לאחר הניתוח. במקביל, מתן משככי כאבים מיד בתום הניתוח - ועד להחלמה מלאה.

תוצאה אסתטית טובה: ישנן טכניקות ניתוחיות מתקדמות, מכשור חדשני וניסיון רב של הרופאים, אשר כולם יחד מסייעים לקבלת תוצאה אסתטית טובה יותר. הביטוי הבולט לכך הוא שילוב של שאיבת שומן עם מתיחת בטן. שילוב זה מאפשר למעשה תוצאות אסתטיות טובות יותר בפחות מאמץ פיזיולוגי מצד המטופל. הפעילות של שאיבת השומן מאפשרת להפריד בקלות רבה הרבה יותר את העור מדופן הבטן - וגם כשאין שומן לשאוב, פעולה זו מתבצעת כדי להקל על השלמת הניתוח. תהליך זה מסייע להפרדה קלה וחלקה יותר, עם פחות כאב, טראומה ושטפי דם, וזה אף מוריד את הסיכון לסיבוכים ופגיעות כגון פצעים, נמק בשוליים, דימום ושלל סיבוכים אחרים.

ביטוי נוסף לכך הוא בהיקף הניתוח. רבים מניתוחי מתיחת הבטן מתמקדים בטיפול היקפי אשר כולל עיצוב לא רק של הבטן, אלא של כל סביבותיה, ברדיוס של 360 מעלות. פעמים רבות יבוצע גם עיצוב של מותניים, שיפולי הבטן וצדי הגב. המטרה היא השגת תוצאה תלת ממדית היקפית טובה.

פחות סיכונים בהרדמה: טכנולוגיות הרדמה מתקדמות ומחקר רב שנים מצמצמים בצורה משמעותית את הסיכונים הנלווים להרדמה.

מניעת הצטלקויות: ישנה התקדמות ניכרת גם בטכנולוגיות סגירת הפצעים. לא עוד תפרים גסים שיש צורך להסיר. כיום קיימים תפרים מתקדמים המכילים בתוכם חומרים אנטיביוטיים, אשר נמסים מעצמם - ואין צורך בהוצאת תפרים.

תפרים אלה עשויים להיות פנימיים או חיצוניים והם תורמים להחלמה מהירה ומפחיתים את הסיכון לזיהומים בפצע הניתוחי. כירורגים פלסטיים מנוסים גם יכולים לתפור את הפצעים הניתוחיים בדרכים מאוד יעילות כדי למנוע צלקות. למשל, על ידי יצירת תפר פנימי ולא תפר הבולט על פני העור.

ד"ר בני מייליק, מומחה בכירורגיה פלסטית, מנהל "השירות לכירורגיה פלסטית ועיצוב הגוף בירידת משקל" בביח איכילוב ( המרכז הרפואי "סוראסקי") בתל אביב.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום מתיחת בטן, הרמת חזה והסרת עודפי עור.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום