סוכרת מסוג 2? אימון אינטרוולי

(0)
לדרג

אימונים אינטרווליים בעצימות גבוהה, מביאים לשיפור המבנה והתפקוד של הלב בחולי סוכרת מסוג 2. ירידה משמעותית בשומן הכבדי ובהומוגלובין המסוכרר

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

אימוני HIIT אינטרווליים (High-Intensity Interval Training) מביאים לשיפור מבנה ותפקוד הלב בחולים עם סוכרת מסוג 2. אימונים אלו גם תרמו לאיזון הסוכרת אך בהיקף קטן יותר. כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו לאחרונה בכתב העת Diabetologia.

מדגם המחקר כלל 23 חולים עם סוכרת מסוג 2, שחולקו לשתי קבוצות אקראיות: 12 חולים זכו ל-12 שבועות אימוני HIIT וה-11 האחרים, קבוצת הביקורות, זכו לטיפול סטנדרטי. אימוני
ה-HIIT כללו שלושה מפגשים שבועיים של רכיבה על אופני חדר-כושר. המשתתפים החלו באימוני אינטרוול בני שתי דקות עם זמני התאוששות של שלוש דקות ועלייה במרווחים של 10 שניות בכל שבוע, עד שהגיעו ל- 3 דקות וחמישים שניות, לאחר 12 שבועות. האימון הראשון נערך תחת השגחה. המשתתפים התבססו על הוראות קוליות באימונים הבאים והשלימו יומן פעילות גופנית.

שיפור בתפקוד הלב וירידה בשומן הכבדי

החוקרים בחנו את תפקוד הלב באמצעות בדיקות MRI מתקדמות ואת השומן הכבדי בעזרת בדיקת MRS. הם התבססו על מבחן העמסת סוכר להערכת איזון הסוכרת:

בהשוואה לביקורות, בחולים בקבוצת המחקר תועד שיפור משמעותי במבנה ובתפקוד של הלב: לעתים קרובות, החדר השמאלי נפגע בחולי סוכרת, ובמקרה זה, מסת דופן חדר שמאל עלתה ב-12% בקרב משתתפים בקבוצת ההתערבות. תפקוד סיסטולי, כולל נפח הפעימה ומקטע הפליטה של חדר שמאל השתפרו גם הם בקבוצת אימוני ה-HIIT. בנוסף, במשתתפים בקבוצת ההתערבות, נרשם שיפור בתפקוד הדיאסטולי, שהיא ההפרעה הנפוצה ביותר בתפקוד הלב בחולי סוכרת, ושעלולה לנבא תמותה.

כתוצאה מהאימונים, קצב מילוי דיאסטולי מוקדם עלה ב-24% בקבוצת ה-HIIT, השומן הכבדי ירד ב-39% וכן נרשמה ירידה בשומן הויסראלי. וירידה נוספת מתונה אך משמעותית, בריכוז ההמוגלובין מסוכרר (מ-7.1 ל-6.8) זוהתה אף היא. עם זאת, האימונים לא השפיעו על סך השומן בגוף, ריכוז הסוכר בצום, ריכוז אינסולין בצום, רגישות לאינסולין או על תפקוד תאי הלבלב.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:
פורום טיפול בסוכרת
פורום אימון, כושר גופני ותזונה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום