הדברה: סיכון לסוכרת מסוג 2?

(0)
לדרג

חשיפה לחומרי הדברה מלווה בעלייה של כ-60% לסוכרת 2 ולמחלות נוספות. החשיפה לחומרים לא מסיסים אלו גם דרך שרשרת המזון בשל נטייתם להצטבר בגוף

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס ה-EASD (European Association for the Study of Diabetes) האחרון, מסתבר כי חשיפה לחומרי הדברה מלווה בעלייה משמעותית של כ-60% בסיכון לסוכרת מסוג 2. יחד עם זאת, יש להבהיר שלא ניתן לקבוע בוודאות כי הקשר הוא סיבתי.

למרות שרוב חומרי ההדברה נאסרו לשימוש בעולם, הרי מאחר שרובם אינם מסיסים במים, גם החשיפה אליהם דרך שרשרת המזון היא משמעותית בשל נטייתם להצטבר בתאי הגוף ולהוביל למגוון בעיות רפואיות לרבות סוכרת מסוג 2.

עלייה בסיכון לסוכרת מסוג 2 בסוגי חשיפה שונים

במסגרת הסקירה בחנו החוקרים 25 מחקרים בסקירה הרפואית, כולל 22 מחקרים להערכת סוכרת מסוג 2, מחקר אחד להערכת סוכרת מסוג 1 ושני מחקרים בנושא סוכרת הריונית, שנערכו בצפון אמריקה, אירופה ואסיה. חומרי ההדברה שנבחנו כללו Chlordane, Oxychlordance, DDT (Dichlorodiphenyltrichloroethane), p,p'-DDT, DDE (Dichlorodiphenyldichloroethylene) ו-p,p'-DDE.

19 מחקרים התבססו על סמנים בדם או בשתן להערכת החשיפה לחומרי ההדברה, כאשר ביחד הם הצביעו על עלייה של 75% בסיכון לסוכרת. שלושה מחקרים התבססו על שאלונים והדגימו עלייה של 10% בסיכון לסוכרת על רקע החשיפה לחומרי ההדברה.

15 מחקרים אחרים שבחנו חשיפה סביבתית בלבד הראו עלייה של 80% בסיכון לסוכרת, בעוד שחמישה מחקרים אחרים שבחנו חשיפה תעסוקתית או את שני סוגי החשיפה הצביעו על עלייה של 10% בסיכון לסוכרת.

חומרים המצטברים ברקמות השומן בגוף

אף על פי שכל חומרי ההדברה שנבחנו נאסרו לשימוש ברחבי העולם, באופן כללי, חומרי הדברה הם חומרים ליפופיליים שאינם מסיסים במים כך שהם מצטברים בשומן הגוף עקב חשיפה ישירה אליהם ולא מעט, דרך שרשרת המזון.

מהמחקרים עולה כי חומרי ההדברה מעודדים הצטברות שומן בכבד, לבלב ותאי שריר כך שחשיפה אליהם מובילה לעמידות לאינסולין ולמגוון בעיות רפואיות לרבות סוכרת מסוג 2.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום טיפול בסוכרת
פורום תזונה טבעית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום