מכור למריחואנה? מסתכן בסוכרת

(0)
לדרג

עלייה של 40% בסיכון לקדם-סוכרת עד גיל העמידה, בקרב משתמשים כבדים במריחואנה בעבר. הסיכון עולה ל-60% בקרב משתמשים בהווה בני 50

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

בקרב משתמשים כבדים שעישנו מריחואנה למעלה ממאה פעמים בחייהם, נרשמה עלייה של 40% בסיכון להתפתחות קדם-סוכרת עד לגיל העמידה, ובקרב משתמשים כבדים בהווה, שגילם נע סביב 50, הסיכון לקדם-סוכרת עולה ל-60%, לעומת כאלו שלא עישנו את הסם מעולם. כך עולה מתוצאות מחקר תצפיתי חדש, כפי שפורסמו בכתב העת Diabetologia.
עם זאת יש לציין ששימוש נרחב במריחואנה בגיל צעיר לא לווה בסיכון מוגבר להתפתחות סוכרת בגיל העמידה.

מחקר תצפיתי לבדיקת השפעה ארוכת שנים

הסקירה הנוכחית התמקדה ב-3,162 משתתפים במחקר, שלא סבלו מסוכרת בשנה השביעית (1992-1993) ו-3,034 משתתפים בשנה ה-25 (2010-2011), 18 שנים מאוחר יותר.

בתחילת המחקר הנוכחי, גיל המשתתפים הממוצע עמד על 32 שנים. על-בסיס תשובותיהם לשאלונים בנושא, 625 משתתפים דיווחו כי לא השתמשו מעולם במריחואנה, 738 השתמשו בסם 1-9 פעמים , 774 דיווח על שימוש בהיקף של 10-99 פעמים ו-1,014 משתתפים דיווחו כי השתמשו בסם לפחות 100 פעמים (משתמשים כבדים). אף-על-פי שעישון הוא הדרך הנפוצה ביותר לשימוש במריחואנה, אופן השימוש בסם לא צוין ולא ברור אם ההשפעות של הסם שונות עם אופן השימוש.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים גם את הנתונים ממחקר CARDIA להערכת הקשר בין דיווח עצמי על שימוש במריחואנה ובין קדם-סוכרת וסוכרת. (מחקר CARDIA הוא מחקר תצפיתי שכלל משתתפים בריאים בגילאי 18-30 שנים, שהתגוררו בארבע ערים בארצות הברית והיו במעקב במשך 25 שנים).

המשתמשים הכבדים: בעיקר גברים שהתנסו בסמים

בהשוואה לאלו שמעולם לא השתמשו במריחואנה, בקבוצת המשתמשים הכבדים תועדה שכיחות גבוהה יותר של גברים (62% לעומת 41%), מעשנים פעילים (38.6% לעומת 7.7%) ושתיית למעלה ממשקה אלכוהולי אחד ביום (30.6% לעומת 4.2%). חלק גדול מהמשתמשים הכבדים במריחואנה דיווחו על שימוש בסמים אסורים למעלה מעשר פעמים (קראק-קוקאין, 34.1%, קוקאין אחר, 40.2%, הרואין, 5.5%, אמפטמינים, 29.7%), בעוד ש-0-5% מאלו שמעולם לא השתמשו במריחואנה דיווחו על שימוש בסמים אסורים בתדירות זו.

מצד שני, בהשוואה למשתתפים שמעולם לא השתמשו במריחואנה, במשתמשים כבדים תועד מדד מסת גוף ממוצע נמוך יותר (26.4 לעומת 27.4), עם שכיחות גבוהה יותר של פעילות גופנית והקפדה על תזונה בריאה. בשתי הקבוצות היקף המותניים היה דומה.

משתמשים בגיל 50: עלייה של 66% בסיכון

בהערכה לאחר 18 שנים, כאשר המשתתפים היו בגיל ממוצע של 50 שנים, באלו שהשתמשו במריחואנה בהווה נרשמה עלייה של 66% בסיכון לקדם-סוכרת, בהשוואה לאלו שלא השתמשו מעולם במריחואנה.

באלו שהשתמשו במריחואנה לפחות 100 פעמים נרשמה עלייה לא-משמעותית של 38% בסיכון לקדם-סוכרת, לאחר תקנון לגיל, מין, גזע, עישון, אלכוהול, השכלה, מרכז מחקר, לחץ דם סיסטולי, רמות CRP, פעילות גופנית, שימוש בסמים אסורים, מדד מסת גוף והיקף מותניים.עם זאת, החוקרים לא מצאו קשר בין שימוש במריחואנה לבין סוכרת.

בקרב משתתפים שדיווחו על שימוש נרחב יותר בסם בבגרות תועד סיכוי גבוה יותר , של 40% לקדם-סוכרת עד גיל 50, אך ללא סיכון מוגבר להתפתחות סוכרת , לאחר תקנון לאותם משתנים.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים בנושא, במטרה לבחון באופן אובייקטיבי את הקשר בין אופן השימוש במריחואנה והיקפו לבין המצב הבריאותי.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום